AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.328

Läcker inte olja men luktar i kupen ändå

Du
33
Duffy
535IA -97
Tja!

Jag har ett problem, enligt oljestickan läcker inte olja ut, vad man kan se med ögat men när motorn har blivit varm man har kört ett tag och stannar till tex vid ett trafikljus kommer det en odör av typ brändolja i kupen inte jämt men lite då och då, nån aning om vad det kan va?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Börja med en visuell kontroll av motorn... ta en ficklampa och lys runt i motorn och kolla om du har oljeläckage.

M60 föregångaren till den motorn du har, hade problem med ventilkåpspackningen som började läcka... vet inte om problemet även finns på M62. men det skulle bli mitt nästa steg..

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
kan vara nån vevhusventilations slang kanske??
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
ta bort mattan vid pedalerna och kolla om det är blött av olja från kopplingen...det läcker från min så jag tror kanske du har samma problem eftersom jag också har den lukten i bilen!

///JOhan
Du
33
Duffy
535IA -97
Ok tack, ska kolla runt lite i helgen och se om jag hittar nåt, johan det är en automat tänkte inte på att skriva det...
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
jaha.. de glämde ja kolla! :P

///JOhan
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Det är med ganska stor säkerhet olja från ventilkåpspackningen som droppar ner på grenrören, jag har själv märkt att det luktar bränd olja då och då. Jag var inne och besiktigade min pärla idag och då kunde man se var under bilen det läckte olja,och det kom från ventilkåpspackningen närmst torpedväggen, men det går ju inte att se om man inte kommer under bilen.
Därför är det svårt att upptäcka, så det blir till att byta ventilkåpspackningar vid nästa service för min del.

Häls. Per

BMW när man älskar att köra bil.
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Hej.Mitt första inlägg här!
Jag får in lukten av avgaser i bilen också.Motorn ser kliniskt ren ut & vevhusventilations slangen böt jag idag för den var sprucken,trodde att det var den som gjorde att det luktade avgaser när man använder kupé fläkten.
Några tips?

BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Har skjutit min packning till insuget,se här.Kanske e det som luktar?
Länk

fjamsetramsa
ibland kan det osa från katalysatorn med...
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Fast det läcker ju inte om den el övriga avgassytemet eller menar du att det kan bara osa om den?Verkar ju konstig konstruktion att det ska kunna osa/lukta avgaser in i kupén utav katten,hehe.

fjamsetramsa
nej luktar inte avgaser...luktar skit rent ut sagt...kan ju kanske tyckas som bränd olja...
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Har hittat felet tror jag,hade fel ang avgaserna.Det läcker i grenrörs skarven fast vid bultarna!Kan man skjuta isönder packningarna så att det läcker vid skruvhålen?

BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Nu är avgas & bensin lukten äntligen borta!
Har bytt grenrörspackningar & O-ringar till ventröret mellan insug & motor när jag böt insugspackningar.

BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Trodde jag....suck!!Nu hart det dykt upp igen, luktar avgaser så man mår illa.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
BMW_525i du har inte ändrat på utblåsena bak på bilen,om annars kan luftvirvlarna trycka in avgaser in i bilen.

mvh
Al
331
Alfred
M5 2001
Ta av toppkåpan på motorn, ta loss insugsgummit till friskluftkanalen mellan torpedväggen och microfitlret. Tryck sedan ner handen på baksidan av en av topparna ca 1dm, känn med fingrarna efter två packboxar som sitter i ändarna av kammarna. Där brukar det spricka och läcka ner på y-röret efter grenrören. Du kommer att känna om det är kletigt där bara du kommer ner med handen. Alternativt så kryper du under bilen och lossar den bakre plastkåpan under motorn. lys med ficklampa så kommer du att se äönda upp till topparna och se om det läcker.
BM
45
BMW_525i
BMW 525i-89
Var e friskluftkanalen?Nån som har en bild som ni kan länka el maila mig?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har samma problem med min 540! Har vid ett par tillfällen råkat ut för när man backat bilen att det kommer in konstigt lukt in i bilen! Jag tror att det kommer bakifrån, men är ej säker. Men det har hänt bara när man backat bilen. Kanske 2-4 gånger på en hel månad. Trodde först att det kan komma utifrån men nu måste det vara min bil det kommer ifrån. Det luktar lite konstigt. Bränt olja eller gummi! lite obehagligt när man väntar tvillingar. Hade bilen på verkstad för 2 veckor sedan och ingen olje läckage kunde man se. Bilen gick genom besiktningen men mycket bra värden från avgaser. Och det kommer ingen konstig lukt eller rök ur avgasröret!
Vad kan det vara? Kan det vara något konstigt med nivåregleringen? typ gummi som bränns vid om det nu ligger för nära avgasröret? Men som sagt det luktar mer åt bränt olja. Har ni luktat på eran servo oljan? Lukten liknar faktiskt denna lukten som kommer in i kupén efter man backat och stannat.
Har jag krånglat till det för mycket nu? då är det bara och fråga på så ska jag förklara en gång till.....

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.