AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
835

Automatlåda slirrar lite i början.

Hej!

Jag har en 525i -92 import. Precis då man lägger in växel( R;D eller annat) rycker den lite till. På D precis i början när bilen ska accelera slirrar den ytterst lite och hackar. Direkt då den kommer upp i 20-30 funkar den ok.

Idag bytte jag olja i växellådan.Exakt 3.3 liter har jag pumpat in i lådan. Det kom dock inget från sidohållet.

Var rädd att pumpa in mer. Bilen uppför sig likadant.
Och den gamla oljan var riktig svart!!!

Ska jag byta olja en gång till? Eller fylla på mer så att det rinner från sidohållet?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ytterligare minst ett byte är att rekommendera, kan aldrig skada. Du bytte väl även silen (filtret)?

Jag antar du vet exakt hur du gör för att fylla, det är lite speciellt på dessa.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Erikw,

behöver man byta olja i min låda också? ZF5HP18? Lådan funkar hur bra som helst. Någon som vet vad det kostar att byta olja?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Byt minst en gång till! Ta ner tråget, byt filter och rengör tråget och magnetventil.
Har du låda utan nivåsticka? Sätt tillbaka allt och fyll på 3 liter olja men skruva inte tillbaka påfyllningspluggen. Starta bilen med växeln i neutral och fyll på olja tills det rinner ur. Klart!
(Oljan måste ha en temp på 30-55 grader när du kollar att du har rätt nivå.)
Ja det stämmer.Jag saknar nivåsticka. Det var inget på magnetpluggen.Ock jag bytte ej filtret! Jag tror jag ska handla ett filter och byta en gång till med rengöring av tråget.

Men kan den uppföra sig så konstigt p.g.a gammal olja.
Jag fyllde på genom att trycka in med 0.5 l spruta underifrån.Trodde det skulle komma lite från den sidopluggen men nix. Och jag lovar jag stoppade i 3.3 liter.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Fyll på när bilen står på tomgång tills det rinner över. Ja, lådorna kan uppträda underligt med dålig/för lite olja.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Glöm inte att köpa o-ringen till silen, den bör bytas när man byter sil. Även en ny ny trågpackning är att rekommendera, de brukar bli dåliga med tiden.

Mugge: Jag vet inte om din är "livstidsfylld", men även på dessa bör men byta.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.