AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
756

Är det kylaren eller?

52
205
528Mora
528iA -97
När jag startade bilen i morse varnade den för låg colant level, jag kollar och ser att en del vatten har runnit på plast skyddet under motorrummet.
Så jag åkte och hissade upp bilen för att se om det bara var en slang eller nåt, det enda jag kunde se var att det droppade några droppar från markeringen som jag har gjort på bilden (fast på sidan närmast motorn).

Länk

Sen torkade jag plast skyddet och körde i väg, nu när jag tittade där igen så hade det runnit en del vatten igen.

Jag är inte hundra på att det är kylaren, det rinner liksom där kylaren går ihop med den plast skenan som håller tanken?
Vad tror ni det kan vara?
Vad kostar en kylare??
Mycket tacksam för svar

Länk
stefannorr
Låter ju som kylaren,men kan ju givetvis vara nåt annat...en orginalkylare har ja för mig kostar kring 5000..men de finns dom som köpt andra(e orginal) för halva de priset..kolla på sök om kylare så finns de säkert en del trådar..
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hade exakt samma fel på min bil. Kylarna spricker i i plasten där den är "nitad" mot aluminiumet. Tyvär går det inte att ta isär och bara byta plasten. Du får en piratkylare för ca 2500:-, köpte en sån och den fungerar klockrent. Lite jävligt att lufta men själva bytet tar nog inte mer än 15-20 minuter.

Det sitter två o-ringar på exp.kärlet som kan börja läcka också. Prova byt dessa först. Jag böt dessa men man måste vålda loss exp.kärlet och då sprack min plast ännnu mer (visste inte att det var sprucket). Skulle det sen inte vara oringarna och plasten spricker mer kommer du märka det. Tror jag handlade glykol för 5-600:- innan jag fått hem min nya kylare och bytt den.
52
205
528Mora
528iA -97
Tack Limpur

Var köpte du kylaren?
Jag kan för lite för att bytta själv så jag blir tvungen att lämna in den!

Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Mekonomen säljer kylare för 2200:-
Kylare
-09.1998, med man/aut vxl
60607A

Är det något att ha tror ni, vad bör man betala för själva bytet?

Länk
em
339
emhå
525i -88
Kolla varifrån läckaget kommer ifrån ordentligt till att börja med... en dåligt dragen slang i samband med ditt motorbyte kan läcka lite när bilen blir varm, kolla även slangarna då läckaget inte brukar visa sig förrän du har tryck i systemet.
Mvh, Magnus.
mi
447
min528
525tds Touring -93
man tycker att man drar kylslangarna stenhårt..men ändå läcker det, då kan det behövas dras bara ytterst lite till för att hålla tätt! prova
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
-->528Mora

Köpte min piratkylare via kontakter så kan inte säga vart du ska gå men blev själv rekommenderad dom här: Länk

Angående bytet i sig kan du omöjligt göra fel om du bara vet åt vilket håll man skruvar lös/åt en skruv :-). Det enda som är lite bökigt är luftningen av systemet men det finns hur mycket som helst här på forumet skrivet om detta så det är bara läsa på.

Angående mekonomens kylare så är det nog inga fel på den. Tänk bara på att det är olika kylare om man har ac/manuell/automat osv. kolla upp ordentligt att det är rätt först.

Hoppas det löser sig.
52
205
528Mora
528iA -97
Tack för alla svar

Jag har nu köpt kylaren från Mekonomen, vilket var helt komplett (med expansionskärl) och jag fick 3 års garanti.
Imorgon lämnar jag in bilen för bytte.
Det var kylaren som läckte vid den punkt som jag visade tidigare på bilden.

Ha en trevlig helg

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.