AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.189

525 e34 kokar, vad för fel?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det gäller en e34 24v 525 som börjar koka efter 1 mil. Vad är problemet? Det kom först ingen värme när man körde men efter luftning så kom värmen. och så har den börjat koka igen. Eftersom det är min mors bil och hon inte bor i närheten så kan jag inte hjälpa till men försöker komma på tips. Dom byte temostaten i förmiddags, men även efter det har den kokat!
Dom har kolat oljan och det verkar inte vara något fel på. Om det är nu luft i systemet så hur kommer det sig att den har kommit ditt?
Vill nog chansa på att det är topplocket som gått!? eller

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vattenpumpen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
hejsan jag hadde problem med viskokopplingen. Man måste lufta riktigt. för dem é känsliga. samt att kolla Vattenpumpen som Erikw föreslog, men jag hadde inte problem med den, men man vett alldrig ju. Men jag hadde nog kollat slirkopplingen först samt att lufta igen. Hoppas det hjälper? En sak till bara sitter där en fläktkåpa över slrikopplingen för den har ju sin uppgift den den oxå. MVH Daniel
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Tack för hjälpen.
Det är redan fixat! Det var nog luft fickor trots allt. bilen går bra nu efter några mil så kokar den inte längre!

MvH Bmw 4-ever
Förstår inte att luftningen ska vara så svår på dom flesta E34-or. Har gjort det själv ett antal gånger.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Som Perran skriver så har jag ingen förståelse själv.. Vet folk om att det finns en luftningsventil egentligen?

BMW 525i 24v -90
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu är det så att alla e34:or inte har samma motor som ni kanske vet, och vissa har luftningsventilen nästan i jämnhöjd med påfyllningen. m20 och m30 motorerna är kända för att vara svåra att lufta vilket jag själv fått erfara ett antal ggr. Var 24v motorn har sin ventil vet jag inte.

//Mvh Simon
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
24v har sin luftningsventil bredvid påfyllninghålet högst upp på kylaren (så det verkar som att det inte skiljer sig på den punkten). När jag bytte termostat tappade jag först ut vattnet ur urtappningskranen längst ner på kylaren, när jag sedan monterat termostat och termostathus o dess tillbehör var det bara att lossa luftningsvetnilen o fylla på med kylvätska genom den vanliga vägen. Fungerade utan problem och all vatten kom i såklart. Eftersom jag bara har tömt systemet två gånger (har fått bytta termostathuspackning ena gången) så kanske jag bara hade tur?

Dessutom vill jag påpeka att tråden berörde en 24v..

BMW 525i 24v -90
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Visst är jag medveten om att tråden behandlade en 24v, Perran däremot skrev "de flesta e34". Har luftat en del e34, då bara med m20 och m30 motorn, ibland har det gått vägen direkt, men de ofta blir det att man inte lyckats direkt, utan det tar en stund.

E34 med m30 motor har inte påfyllningen på kylaren, utan högst upp på torpedväggen under huven. Borde i princip bli lättare att lufta då, men icke.

Enligt bild: Länk

//Simon
Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Det jag menade var att jag har luftat både m20 och m30 och varje gång har det tagit sin tid innan all luft är borta. Och ja, jag vet att luftningsventilen sitter vid/på termostathuset.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.