|
|
|
|---|---|
|
Jag har tittat lite på en bil som har ett stort klarlacksläpp på bakluckan, hur fixar man detta, räcker det med att slipa och lägga på ny klarlack eller måste man lägga på ny färg också? Är det dyrt? | |
|
Det kan gå att fixa med bara klarlack men skulle nästan rekomendera att lacka om den helt då blir det bra på en gång . kan kosta allt ifrån 1500:- och uppåt . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Hej.. Hur stort område talar vi om? Mvh Skalman |
|
|
Istället för att starta en ny tråd om klarlack så ställer jag den här. Jag har lite släpp av klarlack på taket bakom takluckan och skulle precis som Jabbal vilja veta hur man bäst åtgärdar det. Hur mycket det skulle tänkas kosta. Jag har bara ett par små fläckar med släpp. Den största är som en tiokrona. |
|
bustorp |
Det är alldeles omöjligt att svara på utan att ha sett det. Kör till en lackerare och fråga. Det är väl ändå en sån som ska göra det eller.... Power is nothing without control! |
| En fördel med att bara lägga ny klarlack (om lackeraren tycker att det är en bra lösning) är ju att då blir färgen inte förändrad. Jag har än aldrig sett en omlackad del som stämmer överens med orginal lacken! | |
|
Hej i Stora drag så går en klarlacksrep till på följande sätt: Vi har en skada på låt säga, ca: 10X3cm. Börja med att lösgöra eventuellt resterande lösa flagor med tex udden på en kniv eller tunn spackel. Maskera in kringliggande ytor ca: 5cm från reparations området. klarlacken lägges därefter i många men tunna lager över reparationsområdet "bygg upp" den nya klarlacksytan så att det ligger något högre än omgivande klarlack. Låt nu detta härda i ett par dagar. Därefter kan vi börja att våtslipa reparationsområdet tills vi kommer ned på samma höjd som kringliggande klarlack. (Börja med tex 400 papper, sedan 2000) När du är nöjd med ytan så polera med lämplig rubbing/polish. Resultatet blir osynligt! Detta är inte så svårt bara man tar det lugnt. Maila mig gärna om du vill ha en mer utförlig beskrivning. Mvh Skalman |
|
bustorp |
skalman: Verkar i mina ögon avancerat. Tycker det skulle vara svårt att s a s slipa ner den nya klarlacken i nivå med ursprungliga utan att ta den med sig. Och att sen få det osynligt på en så iögonfallande yta som bakluckan. Skulle vara intressant att se hur du lyckas med det. Jag betvivlar inte att du kan men det låter för mig knepigt att få det osynligt. Skulle vara mycket tacksam om du kunde maila beskrivning även till mig. Tack på förhand Power is nothing without control! |
|
Hejsan! I och med att i detta fallet man lämnar originalfärgen i fred så framträder ingen som helst nyanskillnad. Klarlacken är som bekant färglös... och flyter in fint i det skadade området. att slipa ned den till rätt nivå är lättare en vad man tror! ;) Det papper man skall använda är 2000, dvs rena siden trasan. Efter att ha slipat repområdet, polera hela luckan och det blir kanon. Mvh Skalman |
|
bustorp |
skalman: Korta frågor: Slipa med kloss eller maskin? Klarlack på spray eller ur spruta? Om spruta, tunnare spädning? Tack på förhand Power is nothing without control! |
|
Hej.. Slipa/Rikta med klots! använd en klots av repområdets dubbla längd, på så sätt får du referensytor runt om skadan som du låter klots glida över. Slipa horisontalt, använd rikligt med vatten! Klarlack på sprayburk är strängeligen förbjudet då det gäller rep av klarlackade ytor då denna burkvariant inte beter sig på samma sätt som konventionell klarlack vid bearbetning.(Dessutom känslig för vissa avfettningsmedel= blir vit). Tunnare spädning är att föredra om man använder airbrush. Jämna tunna lager...låt torka 5 min mellan varven, bygg upp med så pass många lager att du känna höjdskillnaden med handen. Mvh Skalman |
|
|
Det absolut första du ska göra är att kolla att basen inte är skadad eller missfärgad, det är ju den som framträder när man lägger klarlacken och du kan inte slipa på en metallic bas. Skulle det vara skador måste du färga in det med bas. Alltså spruta på ny kulör. Du bör titta över övriga ytan så att det inte släpper på flera ställen. Är luckan fin i övrigt är det bästa att klarlacka hela bakluckan. Det går snabbast och man behöver inte tänka på att göra nån snygg dimskarv med ev. efterarbete på. Det behöver inte bli så dyrt hos en duktig lackerare. |
|
bustorp |
Kanontips! Tack skalman. Det är alltid intressant med nya, utförliga tips. Har nästan bara spraybättrat innan o aldrig slipat/polerat klarlack, bara solida färger. Det låter i a f ganska lätt men som du säger, man måste nog ta tid på sig. Power is nothing without control! |
|
Hej.. Ta god tid på dig! det är nyckeln till succé! Klarlack är mycket tacksamt att jobba med i jämförelse med basfärger just med tanke på att man inte behöver oroa sig för nyans skillnader. Lycka till! Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.