AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.605

Varför byter man motor på sin M3:a?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag bytte motor eftersom ngn genom övervarvning hade spräckt en ventil som jag sedan tog det sista på vid normal lörning.
Vanos mm funkar fint.

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
cane
Skulle tro att just övervarvning (kanske efter byte till trimchip?) kan vara en förklaring. Sen är det väl så att rolls royce vanosen som sitter orginal på 3.2 faktiskt är litet svag, även om den kanske fått oförkänt dåligt rykte. Men ingen rök utan eld, det finns ju ett skäl till att ny vanos alltid byts till sachs istället för RR. Lägg på detta att totalhaveri enkelt kan hända vid vanos ras eftersom oljan sprutar ut under tryck, så blir det säkert en och annan ny motor.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Cane är inne på helt rätt spår, Jag vet två bilar i min närhet sv-sålda med fri service osv. en -97 och en -98 som vanosen rasade på under färd. Givetvis byttes dem ut på garantin. Endast vanosen då motorn klarade sig. Gäller att byta bultarna på vanosen om man kommer över en 3.2 där inte detta redan är gjort. Ska tilläggas att missljuden från vanosen inte betyder att den absolut rasar utan det är bultar med fel kvalitet som brister och då lämnar fritt för oljan att komma ut. Man kan ju bar ana hur fort det går att tömma en motor på 6L olja på motorvägen i 200 blås. Är du mer nyfiken så sök i ämnet, finns massor av info.
Sitter sachs vanos orginal på 3.0 m3 bilarna? Dvs 93-96?

Har dom äldre e36 m3 mer hållbar vanos än den nyare?
tror att det till stor del beror på unga förare som inte har råd att äga bilen, utan köper den och sen när dom upptäcker vad det kostar att serva och äga så kör dom skiten ur den och hoppas att det håller tills dom ska sälja, för sen kan dom ju "skryta" med att ha ägt en M3:a....

usch, sånt är hemskt!

BMW, Bayerische Motoren Werke
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
HandsfreE:

Nej. det sitter Rolls Roys vanos på 3.0 motorerna. Men dessa har inte samma problem som dubbel vanosen på 3.2:orna.
Vad är då detta snack om sachs vanosen?

Varför är 3.0 vanosen mindre problematisk än 3.2an?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.