AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.604

Varför byter man motor på sin M3:a?

Sida 1 av 2
Danne W
Tjena!

Jag har en grej som jag undrar över. Varför byter man motor i t.ex en M3:a 96-99, den har kanske bara gått 5000 mil innan bytet. De som annonserar sina M3:or där motorn är bytt, drar ofta upp det som något positivt. Men i mina öron låter det väldigt negativt. Nått mysko är det när man byter motor i en så pass ny bil. När man köper sin M3:a så vill man ju ha original motorn som vad med ifrån början. Man ser detta väldigt ofta just på M3:or. Har ni någon bra förklaring till detta?

(Ska snart köpa en M3:a, men aldrig en med bytt motor)

//Danne W
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
kan vara att dom bytar från den lilla till den stora...? 3.0-3.2

BB=bäst=bayerskt och bakhjulsdrivet:)
DAnne:
När jag skulle handla m3:a reagerade jag på samma sak,
kollade på flera 3.2 or , men många hade utbytesmotor,
tror detta beror på problem med den dubbla vanosen?,
vilket inte 3.0 har.
hittade en fin 3.0:a och slog till, helnöjd!

/kalle
Danne W
:Cato
Hej !

Nej, 3,2:an kom -96 så det kan inte vara det.

//Mvh Danne
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tror som K_B säger att det har med den dubbla vanosen
o göra..
Själv köpte jag 3.0 går PERFEKT..
Danne W: Jag tror det beror på något helt annat än VANOS:arna...nämligen VANVÅRD och MISSHANDEL. Killar med för små plånböcker som köpt en för dyr bil. Det är inte inträdesbiljetten till en M3:a som är det dyra, det är driftskostnaderna (försäkring och inte minst servicen) som är det dyra, detta märks främst när den fria servicen är slut efter två år (numera tre)...
Med MISSHANDEL menar jag en oljetemperatur på 10-grader och 6000 rpm...usch det gör ont i en när man tänker på det, men är nog ingen ovanlig företeelse för en okunnig M3 ägare...

Så det där med att dubbel VANOS ger ständiga problem som "plötsligt går sönder" är rent skitsnack. Fick detta svar nyligen av ett par mekare om detta på Autosport i Limhamn (bästa BMW-verkstan i södra Sverige). VANOSarna håller motorns livslängd om vanvård och misshandel uteblir...

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Stoffe..
Det tror inte jag på..
Man köper inte en bil för minst 200 lax o skippar service o gasar innan bilen blivit varm Skitsnack har man råd med m3 96uppåt så har man råd med service o annat skit..
Marquez
Att dubbelvanosen skulle krångla på 3,2 är nog bara rykten iaf det jag hört så är det bara ett fåtal som haft problem. Och de mesta har ju kommit fram i det här forumet..Men som sagt jag är ju ingen mekaniker bara vad jag tror och tycker

Mackan
Jasså det tror du inte...

Undrar då varför inte BMW övergivit VANOS tekniken om den skulle vara så dålig och inte ens hålla 10' mil vid normal skötsel... Nej ditt resonemang köper jag inte, en BMW går inte bara sönder utan vidare...ett banklån kan vem som helst fixa, men jag är övertygad om att flera underskattat vad det kostar att driva en M-bil.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Stoffe..
Jag håller med dig om att det är många som underskattar vad det kostar o driva en m-bil..
Men när dem märkt det så SÄLJER dem..
BMW-Yoda
Håller med Stoffe. Många köper nog en bara för att ha haft en. Sånt folk köper en oservad bil, kör som svin ett år eller två, sedan säljer dom.

BMW-Yoda
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Stämmer nog tyvär på många färska förare att man köper en M-bil och latjar med den en sommar och bryr sig inte ett skit om bilen, bara den rullar så räcker det anser vissa.Vissa tycker att det är onödigt att slänga ut pengar på service och dyligt när dom ändå ska kränga kärran.
Tur att det inte gäller alla.

Danne W
Jag tror också precis som "Stoffe" att bilen har missköts när man byter motor på t.ex en -97
Nej, en sådan blir det inte!

//Danne
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
En sak undrar jag..
Varför är det alltid 3.2 som har bytt motor hittils har jag sett minst 10st anonserade i år där motorn har bytts.
Och ingen på 3.0 så dem som kör sönder bilen köper den dyrare för att köra skiten ur..
Men klart det finns sånna som stoffe beskriver köper kör skiten i något år utan o serva o sen sälja..
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har M3 3,2 haft samma problem som M60 (V8) motorerna dvs dålig nikasil beläggning i cylinderloppen?
Dessa problem har aldrig märkts här i sverige vad jag vet men i länder med sämre kvalitet på bensinen så har BMW fått byta massor av V8:or!
Har tyskland sämre kvalitet på bensinen?

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan vara så att 3.2 liters maskinen inte tål lika mycket vanvård. Det rör sig trots allt om en mer avancerade konstruktion. Det är nog extra viktigt att bilen har rätt arbetstemperatur och att den servad osv.
Axel
Vanosen fungerar via motorns oljetryck,skillnaden mellan 3,0 och 3,2 är att 3,2an har dubbelvanos(både insug och avgas)av samma konsruktion som den berömda Mclaren F1.Konstuktionen håller motorn ut förutsatt att den blir servad ordentligt och körs vettigt(väntar till motorn är varm),men den är nog betydligt känsligare för misskötsel än 3,0an

R6 är bäst
Ja angående vanvård så är det nog till viss del som ni säger, men jag tror inte att det bara är pga att dom har dåligt med pengar och inte har råd att märkes serva bilen, jag har märkt på mitt jobb att det faktiskt i bland är dom med gott om pengar som helt enkelt struntar i service, kommer i håg en 9000 med en rik ägare som fick gå 8000mil utan oljebyte, och givetvis så skar motorn, han bara körde brydde sig inte om att serva. nu senast en 9-5 som gått 7000mil och är inne på sin 3:e motor. blev senast servad vid 1000mil och det värsta är tycker jag att trots att dom totalt skiter i att serva så får dom ut 50% på maskinskaeförsäkringen.. Däremot så kan det vara snåla snorvalpar med gott om pengar som inte vill kosta på utan bara köra en sommar eller två.. Jag tror att dom som tycker att dom betalat mycket för sin bil och kanske inte klarar av ett haveri sköter sin bil.
uppfattar jag detta rätt

m3 3.0 e36 kom mellan 93-96 och den har 286 hästar och en krångelfri vanos?

Om man ska köpa en m3a e36 är det en 3.0a man ska köpa isåfall för att slippa vanos problem?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
-96 kom 3.2

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Aldric
Det är väl egentligen inga motorer som håller om man vansköter dom "tillräckligt" mycket, synd att bara peka finger på M3:orna.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.