AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.778

Motorvärmarproblem (stolpen löser ut)

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hej!

Jag har motorvärmarproblem - säkringen i stolpen löser ut efter en halv sekund. Oftast. Ikväll när jag gick ut för att rycka isär förgreningen mellan kupevärmaruttag och motorvärmaren för försöka isolera problemet till nån av bitarna efter förgreningen, så löste dock inte säkringen ut när jag kopplade in strömmen.

MEN, det levde om! Mekaniskt surr som att nånting skallrade. Man kan höra det utan problem även med huven stängd. En dryg halvtimme senare skulle jag iväg en sväng och då kändes motorn lite uppvärmd, men säkringen hade lösts ut under tiden jag var borta.

Statisk mätning i uttaget med multimeter ger vettiga värden.

Bilen är en svensksåld e39T -97 med Defa-grejer. Ingen aning om det är eftermonterat eller fabriksmonterat.

Har någon nån aning om vad detta kan vara? Jag har sökt som en galning utan lycka efter liknande fenomen här. Nuvarande plan är att fullfölja tanken om att dela vid förgreningen, men .. meka är så sabla trist ju :). Helgjobb och analkande kallfront hjälper inte heller :/.

MVH,
Daniel

--Daniel
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Kan det vara salt i kontakten kanske? Tvätta ur kontakten på bilen med vatten
an
643
anlima
735iA -87
Vad är vettiga värden ? Det brukar ligga runt 90-92ohm när du mäter värmaren utan kupe´n inkopplat.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
tiny: ska prova det, men det borde inte förklara det mekaniska surrandet igår.

anlima: har inte pappret tillgängligt men jag har för mig det var 80-nånting ohm åsså ungefär halverat med kupevärmaren inkopplad.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Låter lurigt.

Var kupe värmaren urkopplad när du hörde surret?
Kan ju vara ellemntet som är på upphällningen om något i det har lossat så kan det ju komma i självsvängning av spänningsfrekvensen (50Hz) och det som är löst kanske skapar en kortslutning när det hamnar fel.

På min är det ett utanpåliggande element ingjutet i en aluminiumbit som skruvas fast mot motorblocket strax under grenröret.
sedan var det viktigt hur kabeln drogs så att den inte blev bränd av värmestrålningen från grenröret.
så även där kan det finnas en felkälla.

Detta är ju givetvis bara teorier men kanske ändå kan vara värt att fundera över.

/Fredrik
Förmodar att det är vanlig säkring 6 eller 10A i stolpen, inte jordfelsbrytare? Mät även mellan fas/nolla i uttaget på bilen och mot jord, det får inte finnas någon överledning. Om elementet sitter inne i vattenkanalen så kan det vara hål på detta och överledning i vattnet, det kan bubbla och låta, och är lätt att mäta fram enl. ovan och ev. jordfelsbrytare flippar direkt eller efter några sekunder. Om det ingår laddare så kan denna möjligen brumma lite.

FP
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Av saltet kan det bli överledning i kontakten
Att rengöra kontakten är en bra idé, men vatten är inte någon höjdare att använda. Använd elekronikrengöringsspray (en tops eller liknande är bra) eller lite 5-56 (torka rent noga efter) för att ta bort avlagringar, ärg och liknande. Vatten gör att fukt kan stanna i kontakten (även om den ska vara helgjuten) eller kabel. Prova att kpppla bort kupévärmare och motorvärmare separat för att isolera felkällan. Mät också som sagts ovan motstånd mellan jord-fas och jord-nolla, detta motstånd skall ej vara mätbart.

MVH Jimbo
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Fick tummen ur ikväll och lyckades efter mycket möda separera kablaget vid delningen mellan motorvärmare och sladden in till kupén (jag är dålig på meka..). Har nu isolerat problemet till motorvärmardelen.

Vad är nu nästa steg, månne.. jag antar att hur motorvärmaren nu än ser ut så går det att byta bara 'sista' delen, själva värmar.."grejjen"? Är det något som man kommer åt att göra med vanlig lift på en mack och rätt verktyg?

Jag försökte även spela in det mekaniska surrande jag försökte beskriva tidigare, med mobiltelefonen :) - Länk - från sekund 4 ungefär hör man surret.

Tack så mycket för hjälpen förresten!

--Daniel
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
(För övrigt så dök efter en stund även det där "sjudande" ljudet, som alla pratar om, upp. Det här är alltså något annat .. som jag inte sett någon skriva om tidigare)

--Daniel
Låter som 50-periodigt nätbrum, iofs inte oväntat. Verkar som fel i själva värmeslingan som sagt, överledning mod godset osv. Meka inte vidare med detta, om jordledningen är dålig riskerar du att bilen blir strömförande = livsfarligt. För att byta värmardelen måste kylvätska tappas ur osv, en lyft osv är inte fel. Hur mycket jobb det är beror på hur den är placerad, åtkomlighet osv, jag har aldrig kollat på motorvärmare i E39 men
det finns säkert nån här som kan svara.

FP
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Pratade just med BMW-handlaren som efter beskrivning av problemet höll med om att det verkar som värmaren är paj. Det sitter tydligen kontaktvärmare av någe slag på utsidan av blocket. Kostnad tusenlapp för reservdel (värmaren) och skulle då tydligen följa med nån slags kontaktgegga. Ingen kylvätska att tappa ut eller så m.a.o. T.o.m. jag borde klara av det :).

Men, han gissade på en femhundring ungefär för att göra jobbet. Innan jag hyrt lift och klurat ut hur man gör har det säkert gått nån hundring, så jag lämnar nog in den ändå.

Tack igen för all hjälp. För övrigt är det en myt att det ska vara så dyrt med BMW originalverkstad.

--Daniel
Helt rätt, byts utan att tappa ut vätska osv. Dyrt och dyrt...allt är ju relativt, de har nog bortåt tusenlappen i timdebitering för jobb som inte görs enligt fast prislista.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.