AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
818

Motorbyte, från M30 till V12

Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Jag hade tänkt att byta orginalmotorn i min 730iA -87 mot en V12:a från en 750iA -91. Nu undrar jag om någon har bra koll på hur mycket jobb detta innebär? Båda motorerna är fungerande och sitter just nu i varsin bil så det mesta är ju bara att märka upp från 750:in innan man tar ut allt ur den. Det jag klurar mest på är elsystemet då jag inte vet hur pass mycket jag måste ta ifrån 750:in, det vore ju mycket skönt om motorstammen bara gick att montera direkt på den stora kontakten från bilens stamm i 730:in men jag kan nog räkna med att det blir svårare än så =)
Det sitter ju betydligt fler styrdon i 750:in jämfört med 730:in men det ska nog gå att få dit allt.
Utöver motorn ska även automatlådan(såklart), huv, grill, fjäderben och dom stora bromsarna flyttas över. Någon som vet något stort hinder som kan dyka upp i den proceduren?

Jag är mycket tacksam för alla tips och råd!

mvh
/Jimpa

---
E32 går brett på vintern!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar du känner till att det är olagligt, eftersom det inte går att besiktiga bilen.

Det kommer att vara ett jättejobb, då det skiljer mycket i motorutrymmet mellan dessa.
Du måste bl a byta styrelektroniken, spolarbehållare, bromsservoinstallation, gaspedal, avgassystem och säkert massor av slangar och annat krafs.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det går nog att göra det lagligt om du flyttar över allt som skiljer mellan bilarna vad gäller motor och chassi och sedan låter BMW jämföra och skriva på papper om att allt stämmer. Lyckas du med det så bör besiktning vara möjligt.

Frågan är väl om BMW vill hålla på med det till en rimlig kostnad? Du ska nog räkna med några tusen för listan över vad som måste bytas och sedan några tusen för inspektionen gissar jag. Om de nu ställer upp..

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
BMW skriver inga intyg! Sök, detta har varit uppe förut.

Erik

___
Behöver inte vara omöjligt att besikta den, om du byter motor, låda och bromsar så kan det nog gå att få den klassad som ombyggt fordon.
Se www.sfro.com
Det löser fortfarande inte avgasreningen, men om du byter till en 91:a V12:a och tar med kattar och ALLT annat (kolkanister etc.) som har med avgasreningen att göra så godkänner bilprovningen det om bilen inte hade kat. original.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror inte sfro sväljer det, de lär kräva lite mer än en plug & play ombyggnad tror jag för att godkänna det som ombyggt fordon.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Snälla, använd sökfunktionen och läs vad Jesperado skriver!

Erik

___
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
GLÖM BESIKTNINGEN!!!!!

Jag skiter fullkomligt i om bilen inte går att besikta, så är det. Funkar det så funkar det. Detta projekt är endast för skoj skull och lärorikt för min egen del.

Erikw: Att byta styrelektroniken, servo, gaspedal och slangar är inget jättejobb =)

Tack för svaren men håll er gärna till ämnet.

mvh
/Jimpa

---
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Då kan du ju skriva direkt att du inte har tänkt att besiktiga, innan du nämnt det så är det faktiskt relevant!

Erik

___
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Jo kan tänka mig att många ser det som relevant men så är ej fallet för mig. Jag borde ha skrivit det från början men jag trodde att det framgick att det bara var själva motorbytet jag ville ha hjälp med. Men även den bästa kan ha fel =P

mvh
/Jimpa

---
Länk
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Finns en gammal e30 m m70-motor på dom norska vägarna iaf.Så det borde ju gå att få info på nåt vis om man tar reda på vem byggaren är.Så allt går ju,men det blir nog ett ganska saftigt jobb.Det är ju t.o.m svårt att byta motor redan som det är i en 750.
Skall visst vara en hel del krångel med att få V12:an att funka separat från övrig elektronik i bilen den satt i. I övrigt är det mycket intressant, och jag följer diskussionen med stort intresse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.