AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.076

BMW Danderyd,FY

Sida 1 av 2
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Då var det dags igen.
jag har rekomenderat min chief, maskin chef, att skrota sin pissiga golf och köpa en BMW.
Således tog han och for in på bmw group i danderyd, fredag lunch för att kolla bil. Han såg en klarröd 325:a, frågade om provkörning... Svaret blir, bilen står illa till nu, kan du ringa mig senare.....
Hur i helvetet kan en sketen bilförsäljre få bete sig så mot seriösa undrande kunder..?

Det spelar ingen roll om man köper en bil för cash 200K eller avetalar 500k, eller har jag fel.
Utan att namnge någon så vardetta en glop i 25 års ålder...
Att man skall behöva skämmas för säljarna av ett märke som man högaktar....

Pontus

Primus Motor.

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har du ens varit på BMW Danderyd? Det är en liten anläggning och det är proppat med bilar där inne. Bakgården med bilar är inte världens största heller. De kanske hade fullt upp med annat? Tycker säljaren gjort helt rätt iaf. Och personligen har jag endast goda erfarenheter av BMW Danderyd.
bustorp
Tro f-n det är proppat med bilar när folk inte får provköra. Då säljer man ju inget......Men det finns förhoppningsvis andra som vill sälja. Kör vidare

Power is nothing without control!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vad jag menade var kanske säljaren var upptagen med annat och inte hade tid att flytta på massa bilar.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det är väldigt svårt att avgöra huruvida en kund som frågar om provkörning som det första han gör verkligen är seriös. Jag skulle aldrig släppa ut en begagnad bil på provkörning om en kund frågade om det så fort han/hon kom in i hallen.
Eftersom det - antar jag - rörde sig om en begagnad bil i det här fallet så var den förmodligen utrustad med sommardäck och att överhuvudtaget släppa ut den på provkörning i det vinterväglag som råder i Stockholm just nu vore idioti och dessutom olagligt.

/Masten

www.z3roadster.net/home_sweden
bustorp
Ska man som kund be om ursäkt för sin existens och RINGA SENARE som det stod för att få provköra?

Eller vänta med att köpa bil till våren för att inte vara till besvär?
F ö är det upp till föraren o inte försäljaren om han/hon vill provköra en bil utan vinterdäck på vintern.

Den attityden mot kunden funkar kanske i 08-omr. men inte någon annanstans. Kör till någon som VILL sälja bilar.

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
"bustorp" skrev:
"F ö är det upp till föraren o inte försäljaren om han/hon vill provköra en bil utan vinterdäck på vintern."

Är det verkligen så? Säljaren äger ju bilen, och har ju t.ex. ev. nyttjande av försäkring o tänka på om det händer något.
Kan kanske bli svårare om det visar sig vara sommardäck i vinterväglag?
Bara en tanke, för jag är inte insatt i det hela.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
bustorp: Skulle han som provkör bilen smälla den så gäller inte försäkringen om det råder vinterväglag och bilen har sommardäck, så det ligger i allra högsta grad i bilhandlarens intresse att inte släppa ut den då.

/Masten

www.z3roadster.net/home_sweden
bustorp
Då ser jag bara två lösningar på detta dilemma. Antingen kan ju alla bilhandlare ta semester när det är vinterväglag eller montera vinterdäck på alla bilar dom ev. vill sälja på vintern.

Skämt åsido.
Bilen är troligtvis avställd från början och då skulle ju inte försäkringen täcka en krock ens på sommaren, eller hur?
Det finns säkert en klausul i handlarens "flytande" som lägger ett föraransvar ex.vis i form av en förhöjd självrisk eller något liknande. Om polisen skulle stoppa föraren så är det i a f han som får böterna.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I princip alla bilar hos bilhandlare är avställda för att de inte skall behöva betala skatt för bilar som står stilla. (dessutom får de tillbaka överskjutande skatt när de ställs av)
"grönskylten" gör att försäkringen gäller (dock med relativt hög självrisk som provföraren/kunden får betala i normalfallet).

Att säga att en bil står så illa till, att de inte har tid att baxa fram den just nu tycker inte jag är så konstigt!
Dessutom frågade han ju om kunden kunde återkomma senare/ringa....
Vad svarade din chief?

Tycker nog att hela trådstarten är ganska tvivelaktig!
BMW-Danderyd är en trång lokal och jag har varit där några gånger (dock några år sedan nu, eftersom jag inte bor i Sthlm.-området längre), och alltid blivit mycket trevligt bemött av både säljare och reservdelspersonalen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Kan man som handlare inte låta kunder provköra för att "det står bilar i vägen" så ska man göra något åt sin situation anser jag.
Det är en dålig ursäkt!

Då ska man anpassa sitt innehav efter lokaliteterna. På köpet får handlaren en lägre bunden kapitalkostnad med ett mindre lager.
Visst, utbudet blir mindre, men vad gör det när kunderna ändå inte kan köpa bilarna för att dom inte får/kan provköra......
Dom bilarna blir ju bara stående längre och kostar mer pengar.

Ett gott rykte är en bilhandlares bästa vän......

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo förvisso, men säljaren frågade ju kunden om han kunde komma tillbaka senare!
Dvs. säljaren var inte ointresserad av att hjälpa kunden, men kunde inte göra det just då...

Som jag skrev innan, tycker jag att hela trådstarten är mycket onyanserad och orättvis mot säljaren!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
bustorp,

BMW Danderyd har ett mycket gott rykte. Trevliga säljare och mycket trevlig reservdelspersonal.

Att börja flytta bilar pga att någon vill provköra en bil medans man är upptagen med andra/annat är ju som att be någon som redan sitter och skiter flytta på sig för man själv måste skita. Man får väl vänta på sin tur som _ALLA_ andra människor.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
bustorp:

Om bilen stod inomhus så är det omöjligt att få ut den på en gång om den inte står precis vid porten, 3-4 man skulle få köra ut med var sin bil först (för att få ut 325:an) och köra ut från området då det inte ens finns plats att stå nånstans i närheten.

Mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Lite rätt tycker jag hajen har i sin frågeställning, om man verkligen är intresserad av att sälja en bil svarar man inte på det sättet. Skulle jag själv ha blivit bemött så, hade jag tveklöst vänt på klacken för att leta bil nån annan stans.
Däremot förstår jag om det inte går att ordna provkörning på en gång, särskilt inte för en kund som frågar om provkörning det första han gör. Står bilen så den är bökig att få ut, får jag nog som kund räkna med att den inte går att provköra genast. Först och främst bör jag som kund göra klart för säljaren att jag är seriöst intresserad, och det visar jag genom att fråga om bilen, titta på den ordentligt, tala om vad jag är ute efter och till sist fråga när jag kan få provköra bilen ordentligt.
Säljaren, å sin sida, har som jobb att hjälpa kunden. Det gör han inte genom att be kunden ringa senare - har han inte tid kan ha be kunden vänta en stund, eller be en kollega ta hand om kunden. Går inte det kan säljaren be att få ringa upp kunden!
Och en väntande kund blir på betydligt bättre humör av att få en koppa kaffe och några broschyrer att läsa i, vilket är enkelt att ordna på BMW Danderyd.

Verkar som bägge parter haft lite för bråttom här, vilket tyvärr händer även den bäste. Försök igen, är mitt tips, ring gärna först och avtala tid så hinner säljaren trixa fram bilen så den går att provköra om det behövs!

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Jag har nyligen köpt bil åt min bror och kan intyga att det är skillnad på säljare och säljare. Ingen var otrevlig, men det var olika inställning till att sälja bilar och det var på samma företag. Däremot tycker jag inte att säljaren har gjort något fel i det här fallet.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Visst är det rimligt att säljaren har annat för sig än att flytta bilar just där och just då.

Men en proffsig säljare skulle nog anstränga sig lite mer för att få kunden på kroken, t.ex. boka en tid för provkörning av den aktuella bilen eller på annat sätt få igång ett säljsamtal.

Tyvärr är bilhandels lönesystem så utformade att det sällan lönar sig att bygga kundrelationer utan man ska vräka ut bilarna snabbt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med tretretti. Problemet ligger i a) många goda år för handlarna b) provisionssystemet är uppbyggt på ett sådant sätt att kundvård inte är värt något. Tyvärr.
Kan hålla med om att det är frustrerande att inte få provköra med en gång. Men som sagt, det är en trång lokal. Har varit på Bmw Danderyd och provkört vid några tillfällen och det är aldrig några problem bara man ger dem lite tid att "plocka" fram bilen. Har alltid blivit bra bemött där.
Jag ringde Danderyd för att få prata med verkstan men de hade så mycket att göra så de ville att jag skulle skicka ett mail. Skickade ett mail och fick svar senare under eftermiddagen att de skickade hem alla papper gratis.

Bra service och trevlig personal!
Kan förstå att de inte ALLTID har tid med alla när de vinner många kunder på att vara trevliga och visa att de vill hjälpa till.

Att de är supertrelviga, trevliga, jävliga eller inte spelar ingen roll. Deras bemötande av Hajen var inte propert, punkt slut. Givetvis kan de ha haft mycket att göra, det har alla, men det finns X antal sätt att svara på och bemöta en kund. Deras sätt att göra det, i detta fall, var frånstötande, om vi utgår från att det som beskrevs var verkligheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.