|
|
|
|---|---|
|
Dom inre glasen (linserna) som sitter innanför lampglaset har med tiden blivit missfärgade, lite gulaktiga. Dom är ju av plast så ni kanske vet hur det kan se ut när transparent plast blir föråldrad. Kan man endast köpa sånna plastlinser till alla fyra lyktorna? Och var hittar man dom... Bmw? Dyra? | |
| Länk kanske kan vara till hjälp | |
|
Snarare denna, eftersom det är en E38: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ah. titta där. Tackar. Det verkar som om man måste beställa hela sarger inklusive linserna. |
|
|
Jag skulle ha provat med att rengöra linserna med till att börja med diskmedel. Hjälper det inte så hade jag provat starkare grejor. Allt man riskerar är ju att förstöra linser som du i alla fall planerar att byta ut. Med tanke på priset för nya förefaller det värt risken. Jag har rengjort åtskilliga plastskivor till instrument m.m. på detta sätt Oftast går det. Är linserna i glas går det definitivt. |
|
|
Jo 1994 gjordes ju både E32 och E38, inte så lätt att veta vilken... Jag körde mina E38-linser i diskmaskinen, det blev utmärkt och rekommenderas. |
|
|
Sorry det är en tidig E38. Det är ju sant att man kan göra ett försök innan man köper nya. Tack för tipset... Jag ska prova med diskmaskinen på en gång! |
|
| Meddela gärna hur det gick! Intressant om det går. | |
|
Jag har nu börjat min behandling av dom missfärgade lyktglasen i plast på min E38. Med diskmedel och borste. Resultat: Ingen skillnad. I diskmaskin. Resultat: Ingen skillnad. Nu återstår bara mitt experiment med lite kraftigare doningar. Jag har blötlagt dom i ett klorinbad med Ca 5 liter hett vatten och 1dl klorin. Dom får ligga där nu under natten så får vi se vad som händer!? |
|
|
Med Klorinbad Resultat: 50% klarare men fortfarande inte bra. Jag ska prova med lite kemikalier ikväll så får vi se... |
|
|
Putsa upp dom med autosol. Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Prova med lacknafta. Låt det verka en stund och gnugga hårt med en trasa. Lacknafta skadar i normala fall inte plasten. Prova först på en liten yta. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Glöm klorinbad. Kör på autosol och därefter polisch och ordentlig tvätt så inga rester sitter kvar. Vips så är 95% av de gula borta :D Bra är att använda en diskborste vid polering av insidan linserna (räfflad insida) Gör grymt stor skillnad :D |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.