|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
randrup |
Hejsan, Jag har precis tagit körkort och skulle behöva lite synpunkter på olika förstabilar, vad är rimligt? Jag skall med största sannolikhet samäga bilen med min far, och vi har ungefär samma krav samt ca. 50 000 kr att lägga. Jag är medveten om att en BMW är dyrare att äga än andra bilar, men vill inte ha någon japansk risbil :) Bilar jag överväger är; 735iA E32, 525iA E34 (sedan el. touring) samt 325i Cab E30. Kom gärna med andra förslag! /randrup |
|
Hallå Jimmy ! Satsa på E32 eller E34 - ger klart mest bil för pengarna! E30 cab är kul de 10 dagar vi har fint väder i sverige, men jag upplever att den modellen känns ganska dåligt byggd (det gnekat och knakar när man kör med taket uppfällt osv), framförallt om man jämför med kassaskåpen E32 och E34. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Tycker du ska satsa på en toppenfin 525:a. För 50.000 bör ni utan problem kunna hitta en bil som är både välutrustad och välskött. Varför 525? Det är väl lite av den perfekta kompromissen mellan 325 och 735. :) Dessutom är det väldigt stabila vagnar, förutsatt att man köper "rätt" bil så klart, men det gäller ju allt här i världen. Lycka till i billetandet - det är en djungel därute! :D |
|
|
Hej Jimmy! 525i är det vettiga och trygga valet. Bra och gedigen bil, och inte kostsam att äga. Men kanske är det det tråkigaste valet. No offense 525-ägare ;) 735iA är en större och komfortablare bil till lite pengar, dock svårare att hitta ett fint exemplar - har jag fått uppfattningen. Å andra sidan är en riktigt välbehållen E32 en riktigt trevlig och vacker bil. En E30 cab är nog det roligaste valet - sålänge vi har en bra sommar i Sverige, tyvärr inträffar det alltför sällan :( Inte den bästa året runt-bilen alltså. Annars skulle jag nog satsa på en E36 325i i fint originalskick, rolig OCH praktisk bil :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Om jag vore du skulle jag välja en 325icab -91-92. Kul bil året runt. De andra ger förvisso mer komfort men jag tror att du som 19-åring har mycket roligare med en cab. Underbar på sommaren och funkar även på vintern (har själv haft det). Lite mer vindbrus och inget man gärna voltar med men annars helt ok. Den finns ju hardtop att köpa också om du vill ha mer komfort. Lycka till! |
|
Njuren |
Va du än köper se till o ha en "stor" motor i första hand och eventuellt AC. Annars går du i bytbil-tankar inom nåt halvår,garanterat... Lycka tie! BMW - i nöd och lust? |
|
jag kör på Olof Ovenholms ide om en 325i e36a. de är en kul bil som är lite mindre och smidigare än en 5-7 serie som även farsgubben skulle kunna använda =) lycka till med bilköpet! och välkommen till forumet B-M-W |
|
| Om du ska välja med hjärtat är det E30 cab som gäller, aber väljer du med hjärnan är det 525an som anbelangar. | |
| varför inte en fin 325 e36 | |
|
e34 535:a är en rolig bil, mycket komfort,mycket motor Länk |
|
|
Mitt förslag är en välvårdad E28 M535, rolig, kvick, lättmekad, väldigt gedigen. Och lite viktigt som förstabil - förlåtande. En E30 är lite väl hal i baken tex. Är inte volvon vid rödljuset tokchippad tar du den samt att du kan lätt lasta 6 flyttkartonger i den. Jag ser bara fördelar med en E28. Att bmw är dyrare gäller enligt mig bara 90-tals bilarna, vilka kan bli väldigt dyra att reparera medans 80-talarna inte kostar mera än till någon annan bil. Sen om du är intresserad av billjud är E28ans bagageutrymme värsta baslådan. jag har två 6" basar i bakrutan och folk tror jag har en baslåda. Djup bas så det räcker :) |
|
nosen |
Själv har man tittat på både 535 e34 och m535 e28 ... men har svårt att välja, ser m535:an som en busbil men inte så mycket utrustning kanske. ser 535 e34 mer som en komfortabel glidar bil med hyffsad motor... men hur funkar den vida rödljus och på motorväg? |
|
En E34 är asseg om man jämför... jag har skalperat en 528 E34 med min 528 E28 vid ett rödljus... (det var han som började att varva) startade på 3500rpm och drog till rödmarkeringen upp tills ja lade i 4:an... då var det en prick i backspegeln som knappt tagit sig förbi korsningen. Väntade in honom och sen hade vi kul tills jag skulle svänga av :( om du då har en 535 E28 så.... :D jag ser en E34 som en glidare, typ 7serie. en kryssare sen kostar den skjortan att laga. Med en E28 finns delarna för några hundringar på närmaste skrot (om nu något mot förmodan skulle pajja) En E28 är betydligt kvickare enligt mig, lättare och tar sig smidigare genom kurvor mm. |
|
|
Reodor: Det var ju intressant att du "skalperat" en E34 528i, någon sådan finns nämligen inte :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
nosen |
FÖraren av e34:an kanske inte stod ¨på heller :)? Kanske inte vågade :)? Sen tror jag inte att 211hk på 1,7ton är såå jättesegt eller? |
|
Ajj då... *skäms djupt* får verkligen beklaga mitt misstag. kan hända att han inte stod på vid rödljuset, men i högre hastigheter senare tog det ju längre tid att ta sig om honom... sen är enligt min uppfattning E28an kvickare. i högre hastigheter däremot är det nog rätt jämt. jag tycker att E28an känns bra mycket kvickare och framför allt roligare att köra. Därför rekommenderar jag den :) |
|
|
Håller också med om en 525 så ny som möjligt. Ett klipp E28 528i helst -87 , billiga men de börjar bli gamla, go motor i allafall. 535i ser många billiga men antar att försäkringsbolagen gnuggar händerna. Håkan |
|
| M535 är intressant, 528 E28 skulle jag nog undvika då bensinförbrukning osv. är i klass med 535, och ägandekostnaderna totalt inte märkbart mindre :) | |
|
BMW 535 -90 Skatt ca 2000 / år Förs. ca 950 / mån. Halvförs på IF Bränsle... :) / Veckan 535:an är inte slö. Verkligen inte. Mycket effekt å mycket vrid samt tung bil gör den både fin på vägen å ganska rapp. Nackdelen är ju då ägandekostnaderna. En nyare 525/24v är ju ett mycket bra val. Billigare å äga å nästa lika bra drag. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
E28 M535.. Finns inte så mycket att diskutera kring detta. Bara att handla.. |
|
|
Länk /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.