|
|
|
|---|---|
|
om man har ca: 250.000:- att spendera. Skall man köpa en beg. 750, M3, M5 eller skall man satsa på en mera "normal" beg. BMW eller skall man välja ett annat märke? Jag är lite nyfiken, eftersom jag just står i detta val och inte vet riktigt. Själv så vill jag ha en bil som jag kan "färdas" i, vet inte om jag kan förklara, men det skall finnas möjlighet att känna att man är ett med bilen, jag är ingen som vill gasa mellan rödljusen, men visst vill jag dra på, framförallt vid omkörningar eller vid lite "kurviga" landsvägar. Vad säger ni, finns det någon BMW som passar, eller skall man titta på andra märken? Micke | |
| En 330i låter som ett vettigt alternativ... | |
|
Jag tycker att du ska köpa en Alpina B12 E38, alternativt en B10 4,6 E39! Underbara bilar med massor av bottendrag, och lite roligare att ha än en "vanlig BMW" anser jag. M3/M5 är också grymma bilar, men Alpinorna känns lite mer "vardagsdugliga" med bättre komfort och möjlighet till automatlåda, samt lite mer ovanliga. Intrycket jag fått är att en Alpina tycks bättre sammanskruvad än motsvarande BMW. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Omöjligt att ge råd med så diffus kravspec. Försök ange de fem viktigaste egenskaperna som din bil ska ha i prioritetsordning, till att börja med (tex prestanda, komfort, driftsekonomi, andrahandsvärde, passagerarutrymme, bagageutrymme, etc). Ange sen gärna egenskaper som INTE är viktiga. Sedan kan vi börja tänka. mvh |
|
|
330 Ci m-sport är mitt tips. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej Ollen Ja, det är klart att man behöver lite mer info. Fem viktigaste: 1. Komfort 2. Motorstyrka (mellanregistret) 3. Automatlåda 4. Impfaktor 5. Golfbagarna skall få plats. Ja, det är väl vad jag kan komma på, Kombi, Cab, Sedan, Coupé spelar mindre roll, bara det uppfyller det jag är ute efter. Micke |
|
| Alpina B10 E39 eller B12 E38! | |
| Read my lips; E38B12 ;) | |
|
Hej igen Och vart hittar man en E38 B12? Har sökt på annonser men inte hittat någon, som lekman vet man inte vad man skall söka på. Micke |
|
|
Hade nog satsat på en diesel. 330d eller 530d kanske... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Alpina E38 B12 är en grundligt modifierad E38 750iA. Finns med 5,7 och 6,0 liters cylindervolym, där den sistnämnde är en riktig dräpare! Här är några E38B12 till salu i Tyskland. Modellen är väldigt ovanlig, så du får nog räkna med att ta hem en från Das Vaterland: Länk Länk Länk En av världens underbaraste bilar alla kategorier! Ett lite mer sansat val är som sagt B10 4,6, som baseras på 540i med prestanda som inte alls är långt ifrån M5! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
Evol-79 |
Hej, jag befiner mig i ungefär samma situation. För mig står valet mellan 330 och Alpina B3 3,3. Fördel med 330:in är att den (verkar) billigare. Fördelen med Alpinana är ju den mustiga prestandan till ett bra pris. |
|
Men inköps pris är inte lika viktigt som driftkostnad.. Är du beredd att betala för driften för en E38B12 (Läs dyrt)? Jag hade satsat på en 525iM från 02 eller liknande V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Vad sägs om detta tex: Länk Länk Så behöver du inte vara orolig om detta inträffar: Länk V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Vad menar du Mugge, att 523 är dålig? M.J., Jag hade letat efter en Alpina B3 Touring om jag vore i din sits. |
|
| Köp en tooookfin E30 med under 1000 mil på mätaren! hehe | |
|
Nej det menar jag inte... Jag menar att man inte ska köpa bilen utan att tänka på driftkostnaderna..... Båda bilarna som jag länkade till finns hos aukt. BMW handlare... hittade bilarna på www.BMW.se. Alla begagnade bilar går sönder, hur fina och väl skötta de än är... och när det händer är det skönt att ha köpt bilen av en seriös firma som inte bråkar utan tar och fixar till alla fel utan att bråka... sen länkade jag till inlägget om mina föräldrars bil... som de har haft lite problem med och som beskriver lite om hur bra service man har fått BMW:s sida. Inget ont menat om 523an... det är en mycket bra bil! Tror bara att man har haft lite otur med just det exemplaret. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Okej:) | |
|
MJ: Bra att du prioriterat. Om vi översätter det till BMW-modeller kommer jag till följande: prio 1. Komfort: Talar för 7-serien i första hand, 5-serien i andra prio 2. Motorstyrka i mellanr.: talar för större V8/V12 eller Diesel prio 3. Automatlåda: passar bäst i 7- och 5-serien prio 4. Impfaktor: 7-serien prio 5. Golfbagarna skall få plats : 7 serien alt 5 serie Touring men den faller väl på punkt 4 Slutsats 740i/740d, utan sänkning och alltför stora hjul (eftersom komfort prioriterats före impfaktor) 3-serien, i synnerhet M3 liksom M5 torde vara ointressanta (komfort, aut, mm). Lycka till! |
|
|
Hej Tack, Tack alla för era inlägg. En Alpina verkar ju vara en riktig bil!, men den kanske är lite "för mycket" bil för mig, iofs har jag en son som blir 18 i år, så han skulle säkert uppskatta att få övningsköra i en Alpina ;-) Dessutom så känner jag att en bil från 2002 och uppåt är mest intressant för mig (dessutom så skulle jag kunna låna upp en 100-150.000:- till om jag skulle hitta "rätt" bil). Så följande BMW-modeller kommer jag att titta närmare på: 330, 540, 745, X3, X5. Dessutom så har jag några andra bilmärken som jag skall titta närmare på. Vad jag sedan väljer kommer ju att bli en personlig känsla för hur jag känner för bilen, men jag är övertygad om att många av mina vänner och bekanta kommer ha synpunkter på mitt val;-) Ha det gott! Micke |
|
|
Micke, 745i E65 låter som ett väldigt bra val om du tänkt låna för att få ihop lite extra. Annars säkrar du en 740iA/750iA E38 av sen årsmodell med riktigt god utrustning och lågt miltal för 200-250 000:-. Härliga bilar, men räkna med stort värdetapp. Andra bilmärken??? Finns det andra märken än BMW? ;) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.