AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
927

Körkortslös

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag fick ett otrevligt brev från vägverket idag som talade om att mitt körkort är ogiltigt. På grund av att jag inte har förnyat min högre behörighet(c)så har även den vanliga behörigheten slutat att gälla, så nu blir det till att skicka in ansökan om körkortstillstånd och synintyg till länstyrelsen som sedan skickar körkortstillståndet till mig, som jag skickar in tillsammans med fotografi för att få ett nytt körkort. Något förarprov behöver inte göras. Någon som vet hur hårda polisen är om man blir ertappad med att köra bil under denna tiden?

CHS
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag har också C som högsta. Måste det förnyas? Fick du någon motivering från vägverket?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Innan man fyller 45 år, som jag gjorde förra året måste det förnyas, mitt AB kort gäller annars till 2004

CHS
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Om du kör bil under den tiden måste det väl räknas som olovlig körning...

//Cosmos
E28 Registret # 160
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag får inte köra något fordon som kräver körkort. Frågan är vad polisen på gatan säger, när man så att säga är mitt i mellan det gammla och nya körkortet, jag undrade om någon råkat ut för något sådant, och hur det isåfall gick.

CHS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur ofta har du visat körkortet??
Att behålla c-behörigheten var inte gratis bara läkarintyget kostade runt 600 spänn + körkortet,
har jag för mig förnyade för 2 år sedan
Christer har du slarvat som MONA?
Jag skulle köra ändå AB behörigheten gäller fortfarande
och inte kör du väl bättre med kortet i Plånboken,
Hur gör man när man tappar det, jo får ett tillfälligt.
Det som är nyexaminerade får visst inte kortet med en gång utan får köra på nån papperslapp till det kommer.
Måste väl gälla i ditt fall också??
C.kortet ska förnyas var 10 år i fortsättningen.

MVH
Hasso
Morgan
Christer, ring polisen och be att de tar en körkortsfråga på ditt personnummer. De får då upp gällande behörighet på dig.
Om det är så att du måste förnya C-delen vart tionde år så har du automatiskt B-delen kvar, även A om du har det.
Behörigheterna kan inte tas från dig om du inte uppfyller vissa krav.
Det som kan bli är att du bötfälls för att du inte haft ett giltigt körkort vid färd.
Men om du ringer och du har exempelvis B-delen kvar så räcker det med en giltiglegitimation exempelvis postens ID för att du skall kunna köra vidare.
Hoppas det löser sig.
/Morgan
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tack Morgan, jag skall ringa och kolla, och mitt nuvarande körkort går inte ut förrän 2004.

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag ringde polisens ledningcentral i Göteborg, och enligt dom saknar jag körkort helt.

CHS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anmäl det då som borttappat :=)
Hur har du lyckats få till på det här viset det
verkar vara en riktig "Sahlinare".
Läste du inte informationsn som stod på blanketterna som kom.Där framgick att även om du inte skulle ha c.behörigheten kvar var du tvungen att skaffa nytt körkort pga ändrad behörighet.Därför tyckte jag att det var lika bra att behålla c-behörigheten trots
att det behövdes ett läkarintyg för ca 600 kr.
för att bara behålla AB så behövdes inget läkarintyg.
utan en vanlig förnyelse.
Men man slutas inte förvånas av Vägverkets byråkratiska djungel.Du får väl ta fram cykeln.

MVH
Hasso
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag fick pappret om förnyelse av körkort från vägverket för ca 2 till 3 veckor sedan och där stod ingen sista datum för förnyelse, utan dom hänvisade till ett papper med mottagningsbevis som kom i slutet på förra året.

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag nu har blivit av med hela körkortet måste jag dessutom lämna en hälsodeklaration med synintyg från en optiker, och skicka in det till länstyrelsen tillsammans med ansökan om körkortstillstånd. När jag har fått detta (skall komma vilken dag som helst)skall det skickas till vägverket tillsammans med ett fotografi, och efter ytterlgare ca en vecka bör jag ha mitt körkort.

CHS
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Svensk byråkrati....det känns tryggt att vissa ting är lika sega och osmidiga som på 70-talet!
Mosse, om du tycker Svensk byråkrati är dålig då har du inte sett Tysk :)))
Jag lovar rena rama Rysland:(((((
An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
Men att få sitt körkort första gången är numera en apparat som är betydligt rörigare. exempelvis får man börja övningsköra vid 16 års ålder. Men man får inte göra (inte ens boka) teoriprovet förrän man är 18!! Givetvis får man inte boka uppkörning innan man gjort teorin Och det är minst tre månaders kö till varje. Går man dessutom på en körskola som bara är intreserade av att suga pengar ur dig så blir det inte direkt lättare. Ett råd till alla som krånglat sig förbi alla nördiga intyg och papper om övningskörning och är på väg mot "lappen": Skit i körskolan, håll uppsikt på gångtrafikanter och cyklar, glöm inte "döda vinkeln" vid filbyte, lär dig hur du gör en ljus och däck kontroll och lär dig grundläggande trafikregler. Sen är uppkörningen grejad och du har sparat bortåt 10000kr. Du kanske får köra upp någon gång till men du kommer ändå alltid billigare undan. Ett råd från en som kör vettigt för att slippa se detta byråkratiska dårhus igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.