AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.978

M535i på gång, vad tror ni?

Sida 1 av 2
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej

Jag var och tittade på en M535i 87:a idag. Den hade gått 25000mil, gick kalasfint i motorn. Inget väsen från kammen, ägaren trodde att den var renoverad men det bara trodde han så det kan man ju tro vad man vill egentligen. han trode även att det satt en trimkam på den. Under 3500 rpm så hände inte mycket men där över exploderade den. Tickade lite lite i ventilerna men det är väl vanligt. Det satt extraktorrör på den. Ett missljud fanns dock och det var om man släppte gasen och motorbromsade så skorrade/skrapade det från transmissionen. Svårt att höra exakt var. Kan det vara hardyskivan eller i värsta fall något i växellådan. Växellådan skall väl annars vara i stort sett outslitbar eller har jag fel?
Den var röd med svart sportinredning, litet slithål på förarsidan. Rost fanns på nederkant av förardörr och höger passagerardörr. Även klassiska framskärmsrosten fanns. Lite blämmor på takluckan också. Den såg fin ut undertill, när jag kände på kardanen var det ett litet glapp på ingående axel i växellådan. Växelspaken var lite sladdrig men det är väl bara att byta plastkulan i länkaget? Annars var den klent utrustad, diff fanns, annars var det bara el-lucka och elspeglar. Det satt även någon form av panel i taket, tror det kallas checkpanel eller något liknande. Det fanns bara plåtfälgar med nästan nya M+S däck.

Priset han släppte den för var 15000:- men jag tror att en 1000:- till kan han nog gå ner vid snabb affär. Vad tror ni, är den värd detta, och det jag undrar över mest är väl vad det skrapande/skorrande ljudet från transmissionen kan vara.

Tack på förhand

tvätta, tvätta, tvätta....
Hardyskivan ger vibrationer vid gaspådrag osv när den är slut, några skrapande ljud skulle jag inte tro att den kan uppbringa.

____
Reach the door with a breath and a scream.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

hej

Kan det vara lite olja i växellådan kanske?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Priset i sig tycker jag inte är så mycket att "bråka om",men missljudet blir ju en gissning..Allt ifrån dåligt stödlager till dåligt utgående lager från vxl.lådan ev lagermissljud i lådan(trist isf)..Gjorde du en ordentlig provkörning.
Jag menar om du misstänker "lådproblem" så bör du nog göra en rejäl sväng igen för att ev. kunna utröna vad missljudet kommer ifrån..Ha gärna med en "kompis" då..
Kontrollera oljenivån då också..

Svårt(omöjligt) att säga från "datorn" vad olika missljud uppenbarar sig ifrån...särskilt det du nu beskriver.

Mvh Janne.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej

Jag körde faktiskt en rejäl tur. Lådan gick kalasfint annars, inga andra missljud, kändes taight och fin. Det var bara när man släppte gasen som det kom något skorrande /skrapande ljud. Jag begriper att det är nästan omöjligt att vara bildoktor på nätet...:-). om jag kan få den för 14000:- så får jag fixa rosten på de vänstra dörrarna och takluckan. Leta reda på ett par originalfälgar och fixa bromsoken fram som hängde sig ibland. Antagligen behöver de bara smörjas upp. Om det då inte är något "farligt" problem med lådan så borde man ju kunna ha en fin M535i för ca 20000:-. Det känns faktiskt rätt rimligt tycker jag. Jag måste bara säga att den gick som en dröm. Sicket drag om man jämför med min gamla 518...:-) Den elektriska utrustningen var klen, det var ellucka, elspeglar. Ingen färddator och ingen AC. Hur ska man värdera det, betyder det mycket för priset, eller ska man bara vara gla för att det inte är så mycket som kan strula?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej igen!

Just det där med utrustning på en M535:a tycker JAG inte ska vara avgörande öht..
Visst,kul med sportskinninredning,glastaklucka,ac,färddator osv men det som naturligtvis är avgörande är ju skicket...Och att hitta en fräsch som är till salu :)

Mvh Janne.

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hejhej!

Nej, massa lull lull kan man ju alltid komplettera med. Bilen är inte superfräsch, det är väl normalt bruksskick. Rosten som finns är framskärmarna som bubblat sig rätt rejält på klassiska E28 stället så de får man nog byta. Sedan är det förardörren som är halvtaskig längst ner, behöver dock nog inte bytas. Takluckan tror jag är enklast att bytas då den är lite "blämmig". M535:or växer ju inte på träd och denna hittade jag två mil hemifrån så det är ju nära och bra. Jag har en 528i 84:a på gång också, svart, M utrustad från fabrik(tror jag) mycket fin och bara 17000 mil på mätaren. Mellan 1993 och 1999 ägdes den av en äldre man som i stort sett hade den ståendes stilla garaget hela tiden. Från 1999 till nu så har ett par i 55 års åldern ägt den.
Men jag får lite beslutsångest...:-)

C.Svensson: Jag bor också i Hbg och letar för fullt efter en fin 528:a eller 535:a. Var i kontakt med ägaren till bilen du är sugen på, för det är väl denna? Länk Men eftersom det verkar vara mer problem med den bilen (enligt dig) än i den 518 jag har nu så avstår jag. Däremot blir jag väldigt nyfiken på 528:an du pratade om. Om du inte själv köper den så får du gärna tipsa mig om var den finns om du vill, skicka ett mail isåfall!

Har även visat intresse för denna men ägaren svarar inte på mail och har inget telnr. Ser fin ut annars! Länk

/Martin
Länk
Det här skrapet vid motorbroms fanns på min e34 när bakvagnsbussiningarna var slut det lär även när man backade fort.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

*Racermartin*
Japp, den är det. Det är lite att fixa om man vill ha den fin, och det vill jag...:-) Jag vill ha den i originalskick så jag kommer att få lägga en del pengar. Sedan var den riktigt låg, något som jag helst vill vara utan. Original ska det vara..:-)
Det är väl framförallt missljudet som oroar mig. Som bagarn nämner så kanske det bara är bakvagnsbussningarna. Det låter ju bra i så fall, men hur kollar man det? Är det silentblocken? Sedan hängde sig bromsarna fram ibland, antagligen bara att smörja oken. M535:an är ju en riktig raritet så jag tror han får sålt den ganska snabbt. Han sa i alla fal att många hade ringt. Det är inte helt lätt att hitta en M535 i rimligt pris. Många kräver fantasipengar även för lik. Denna känns rätt värderad för skicket tycker jag. OM DET INTE ÄR NÅGOT FEL PÅ VÄXELLÅDAN.... Hur man nu ska ta reda på det? Vågar man chansa????

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

*racermartin*

Angående den svarta M-utrustade 528:an så håller jag den hemlig tills jag vet om och NÄR de vill sälja. Om inte priset passar mig så kan jag tipsa dig.....:-)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
gällande oron om växellåda tycker jag du kan kolla oljenivån i den. Finns det olja bör inget ha hänt med den.
Visa användare
105
robban.o.
323i -83 (e21)
328 touring -96
hej tycker den ser fin ut på bilden och personligen tycker jag röd är jätte snyggt på en m535a och priset låter helt rätt även om lådan skulle vara slut.. mvh robban
C.Svensson: Silentblocken kan du kolla om du lägger bilen i växel och försöker rulla bakhjulen för hand. Ser du stora rörelser i bakvagnsbussningarna kan de vara slut. Så här har iallafall jag fått förklarat för mig att man ska kolla. Gällande växellådan har jag inga tips.
Angående den svarta 528:an tycker jag absolut att du ska hålla den hemlig men lova att höra av dig om det inte blir aktuellt för din del :-) För du är väl inte inne på att köpa både den röda och den svarta?

/Martin
Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

hej!

Bilden är betydligt bättre än verkligheten. Höger sida är rätt okej. Vänster sida är förardörren riktigt dålig nertill, bubblor hela vägen 2-3 cm upp och passagerardörren lite bättre. Omlackad huv och bagagelucka. Lite matt på övriga ställen, men det är ju en röd bil...:-)Framskärmarna behöver bytas. nu är jag rätt petig också, för jag vill ha den i finfint skick. Måste bara fråga vilken årsmodell som är värdefullast när det gäller M535. Personligen gillar jag de med krom bäst.

Visa användare
105
robban.o.
323i -83 (e21)
328 touring -96
krom var?? alla m535 e28 är väl lika vad det gäller krom. mvh robban
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hmm, kanske jag har fel men har inte vissa krom runt rutor och de första årsmodellerna har väl även kromkofångare. Men jag är kanske ute och cyklar..:-)

E28 M535 har aldrig haft krom på kofångarna.

Skicket påverkar priset mångfalt mer än utrustningen. Om bilen är helt fullutrustad med färddator, skinninredning, glastaklucka, farthållare och så vidare, så kan det vara värt en del. Men om skiten inte fungerar, så drar det å andra sidan ner priset en hel del. Jag menar, hur porrigt är det med uppeldade fönsterhissmotorer, trasig farthållare och ej kylande AC?

Köp bilen eller gör det inte. :) Priset är det inget fel på, såvida den är i det skick som du beskrivit den. Framskärmar byter man på en förmiddag och rost brukar man få på köpet. Om man sedan inte har lust eller ork, är en annan sak. Men då brukar man också få betala för det.

Jämför med vad du får för andra bilar för 15 000:-. En Sierra med elfel? En volvo 745 med rost i balkarna och hundhår i bagagutrymmet?

Om en M535:a är en -85:a eller -87:a spelar inte någon som helst roll. Den enda skillnaden som jag märkte mellan min -85:a och -87:a var att den senare hade en något förfinad spridaravstängning vid motorbroms. Priset beror enbart på skick.

Silentblockens kondition märker du när du kör. Om det klonkar, kluckar från bakvagnen och du märker att den inte riktigt sväljer gupp och ojämnheter samt känns otight, så är det sannolikt silentblocken som är slut.

Sammantaget låter bilen okej, men det är bara du som sett och kört den. Rent allmänt håller M535:orna för mycket spö, om de sköts. Men om bilen konstant har levt livet på bredden med en wunderbaum i backspegeln och taskiga oljebyten, så är den bara att slänga.

I övrigt handlar en bilaffär alltid om kommunikation. Om säljaren tycker att han har en kalasbil och du tycker att han säljer en burk muttrar, så kan det ju bli lite jobbigt. Vad jag menar är att många ofta uppfattar och värderar olika faktorer totalt olika.

Lycka till! (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Tycker det låter som en vettig deal. Man får ju vad man betalar för, och för dom pengarna låter det som att det inte är allt för mycket fel på bilen. Hade de fel du nämner varit åtgärdade hade du troligtvis fått betala mycket mer för bilen än vad du får lägga ut om du själv fixar till det...

Länk
Mvh Tjäder
Al
331
Alfred
M5 2001
Undrar om det inte är den som jag kollat på. Tidigare ägare bodde i kävlinge. Den har ett klistermärke till höger eller vänster om bakluckan där det står atomdesign... ? Isåfall, då var det inte fler fel på den än dom du beskriver. Men då satt det kam, filter, avgas, extraktor och chip. Jag tyckte inte den var mkt piggare än min helt orginal m535. Om det är ngn som är intresserad så funderar jag även på att avyttra min till ngn som har lite mer tid och pengar att hålla den fin än vad jag har, kontakta mig gärna på alfred@bolina.hsb.se så berättar jag mer.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

*Alfred*

japp, det är den bilen. Jag kontaktade förrförra ägaren. han var från Kävlinge. Han bekräftade att det satt trimkam, extraktor, filter och sportsystem. Han hade haft och kört en del "black race" och trodde att bakaxeln fått "smaka" endel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.