|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lider med er, Smartast är väl att ha en gömd knapp där man slår av strömmen till täningslåset på en äldre bil tror inte amatörer river allt och kopplar om . Larm och dylikt är inget hinder för proffs som sagt men det kan göra att de inte lyckar med att komma iväg om de märker att en gömd knapp finns :). Miljön tilllåter inte alltid bilstöld som sagt. ÅD mitt råd är att koppla bort startström el ström till tänsspole el något viktigt :). Hoppas den blir återfunnen i bra skick... |
|
|
Överskottsbolagets stöldkrycka öppnade man på två sekunder i en test. Biltemas stöldkrycka öppnade man på några minuter i samma test. Hur lång tid det tar att öppna ABUS Carblock 73 Granit vet jag inte (om någon har lyckats?), men det är i alla fall en rattkrycka som är godkänd av försäkringsbolagen. // Jögge Länk |
|
|
Så fort jag ställer min bil på en offentlig parkering så matar jag in en fyrsiffrig kod på stora färddatorn (E30 -88). Antagligen ingen pundare eller snorunge som kan komma förbi den spärren eller? Hur säkert är detta? |
|
| jobbigt med oärligt folk. Jag har själv hafft 2 inbrott i min vinterbil, det första dagen innan julafton - blev av med min mp3 spelare. Det andra i söndags natt - de dumma asen stal ett par beg skor som låg i bilen. Man får vara glad att de inte tagit bilen än, men det kommer nog det med. Jag är glad så länge M5:an får vara ifred. | |
| undrar om det är ett proffs som öppnar öb's stöldkrycka på 2 sekunder eller om gemene man klarar av detta? i vilket fall som helst kanske inte så många biltjuvar känner till att aha vad bra det sitter ÖB's rattkrycka i den där bilen, den tar vi :-) i vilket fall som helst så säljer eller sålde ÖB och Biltema samma sorts krycka, så detta test måste vara väldigt färskt då Biltema ganska nyligen har börjat med en annan typ av krycka. Men nog måste man hellre ta en olåst bil än en låst, men det är klart är man kräsen och vill ha BMW så är det kört endå. | |
| Det bästa måste vara att ta med sig batteriet helt enkelt, men det är jobbigt i längden. | |
| Någon som vet hur säkert det är om man mata in kod på färddatorn???Går det o koppla förbi den också??? | |
|
Här är en artikel från 2003 där en test på ett antal rattkryckor gjorts: Länk ÖB:s rattkrycka öppnade man på två röda sekunder och Biltemas rattkrycka öppnades på två minuter och 40 sekunder. De här testerna är ju ingen hemlighet, så även en kriminell individ känner till att det finns många värdelösa rattkryckor som man ganska lätt bryter upp. Det är alltså dumt att chansa på att det kriminella klientelet skulle skrämmas av att en bil har en rattkrycka. Köp en GODKÄND rattkrycka så kan du känna dig lite säkrare i alla fall... Här är ett annat test Länk där Biltemas rattkrycka slogs sönder på blott 20 sekunder, Julas "All Ride" på 6 sekunder, Mekonomens "Dura Pro" på 1 senund, OK/Q8:as "Lock out" på 5 sekunder, samt de tre återstående tog det 1-2 och 5 sekunder att bryta upp. Det tog alltså mellan 1-2-5-6 och 20 sekunder att bryta upp dessa billigare rattkryckor = skrämmande men sant! // Jögge Länk |
|
|
Läs även här Länk om ABUS Carblock Granit som var bäst i ett test... // Jögge Länk |
|
|
Det framgick inte hur de tog sönder dem och vem som gjorde det? De godkända då, är de omöjliga att bryta sönder?? |
|
|
Läste du inte testen? I testet som gjordes av "Vår bostad" så kunde man läsa hur lång tid det tog att bryta upp låset på plats med både handkraft och med hammare. I det andra som gjordes av "Stöldskyddsföreningen" så kunde man iofs inte se exakt hur testen gjordes, utan man får helt enkelt lita på deras kompetens i frågan. Det har uppenbarligen funnits filmer på testen, men dessa fungerade i alla fall inte för mig. Kanske beroende på att det var ca två år sedan som artikeln publicerades.... // Jögge Länk |
|
| kl 0140 ringde polisen inatt o sa att dem hittat min bil ca 2mil från stan...tog ledig från jobbet o drog och hämtade den direkt och blev faktiskt ganska förvånad över att tjuvarna varken stulit stereo eller cdväxlare eller pajat något på bilen förutom då tändningslås,dörrlås och lite färgskrap på kofångaren iallafall vad jag såg inatt....ibland ha man verkligen tur och jag har hyrt ett garage nu!!! | |
| Ett bra stöldskydd är löstagbar ratt... | |
|
Ska du skaffa en bra stöldkrycka nu då? // Jögge Länk |
|
| ha ju garaget nu sen blir det krycka sen ett larm till + att jag har beställt ett larm till garaget. | |
| Avtagbar ratt är väldigt bra, även det dyraste och godkända låset går att bryta upp tydligen, men vad lär en avtagbar ratt kosta? Eller så kan man plocka loss stolen hehe, skulle tro att tjuven blir snopen :-) eller växelspaken :-) | |
|
Jag köpte ABUS rattkrycka för 895:- Även om bilen bara är värd 4000 kr så ville jag inte chansa med en krycka för ett par hundra och riskera att bli av med både krycka och bil. Förhoppningsvis har jag den här kryckan resten av livet :-) //Stenback |
|
|
Fick inte heller ha min BMW ifred en e34 525 - 95 dom j*v mosade hela låset med en skruvmejsel på föra sidan men dom fick inte upp dörren tur det , men som följd fick man lite färg skrap och lås cylinder som måste bytas. Köpte från BMW men fattade inte riktig hur fasiken man skall få ditt brickorna med alla dessa fjädrar och kodningen av brickorna, ska plocka isär den gamla senare så får man se. Köpte även BLOSTER Rattkrycka från motormännen som jag varmt rekommendera för 645 ink frakt |
|
|
Stenback: Du gjorde ett bra val av rattkrycka! Jag har överhuvudtaget inte hört talas om att man lyckats bryta upp ABUS rattkrycka... BLOSTER är också ett bra val av krycka... Det är ju uppenbart att man inte helt kan lita på ett billarm om man vill ha bilen kvar. Själv funderar jag på att utöka säkerheten genom automatisk uppringning av mobilen om larmet går. Sedan om bilen trots allt blir stulen så kan man ju även komplettera med en spårsändare... // Jögge Länk |
|
|
Jäääkligt tråkigt det dära med stölder. Jag fick ett träd nedblåst över min gamla bil så jag sprang o kittade mig med en 523iT -97. Hade den i 2 dagar för att sedan bli påkörd. :-( Så var detta halvåret förstört. Men jag har en liten fråga. Hur kan man testa sitt (BMW orginal) larm om det fungerar? Vad jag vet så har jag inte en liten diod som blinkar eller lyser rött. Inte heller ger blinkers ngn indikation på att det är på/av larmat. Har jag larm överhuvudtaget i bilen? Fjärr o annat har jag, men ska inte ngt indikera på att jag har larmat på bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.