AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.702

Hur länge ska startmotorn gå innan bilen startar egentligen?

dr
27
drutten666
540i -97 (E39)
Har en 530i -89 och när jag ska starta den om den stått 1 - 1,5 tim eller längre så kan det ta en bra stund innan motorn går igång. Blir ännu värre om den står (ute) under natten! Startmotorn kan få jobba uppåt en 10 sekunder eller så! Ska det vara så eller tar någonting skada av det...?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Börja med att kolla tändstiften.
hur ser dina stift ut? när bytte du stiften sist? Nya stift påverkar mkt.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Bmw är Bmw- många med samma problem...
har samma problem på min 525i.
är det alltså vanligt problem? är det tändstiften som är boven?
jag felsöker på min, och hittils har jag kommit fram till ett misstänkt spridar läckage... SÅ man kan säga att bilen surar ner sig... Man kan vänja sig vid det, eller byta spridare...

koppla på en bränsletrycksmätare och se om ni tappar tryck...
dr
27
drutten666
540i -97 (E39)
Ingen med nåt något konkret svar? Fler som har samma problem?
ET20
Jag har haft samma problem på min 535,a! Bytte fördelare & rotor, tändstift och till slut även tändkablarna!

Prova att torka av tändkablarna med WD-40 eller liknande, du kan spreja även på kontaktytorna och i tändhattarna. Med tiden kan det uppstå mikrosprickor i tändkablarna och det blir överslag i mellan dem.

Min gick i gång direkt efter detta, tyvärr så blev det lika dant efter en vecka men då visste jag i alla fall vad som skulle bytas!

Lycka till!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan även vara soppapumpen som är dålig. Den klarar inte att hålla trycket uppe i bränslesystemet när bilen är avstängd och måste då bygga upp nytt tryck när bilen ska startas. Det tar lite tid och ger symptomen ni beskriver.

Så testa att mäta soppatrycket och se om det faller när bilen är avstängd.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, men om bilen stått ett dygn och den då startar lätt så borde man kunna utesluta bränslepumpen??? Så är fallet på min bil.

/Per
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
hej! kan det vara batteriet min 520 var med seg startad bytte det sen var det bra.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Per: I ditt fall kan man nog utesluta soppapumpen ja.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Da
85
Daddan
518i -85
Som sagt, batteriet kan mycket väl vara boven. Sen kan det även vara kallstartsventilen och temperatursensorn. Kolla även läckor på slangar och packningar med hjälp av startgas.

/David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.