|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Förresten, jag känner mig lite träffad av trådskaparen. Jag har aldrig haussat Saab eller Volvo i detta forum, tvärtom egentligen. Flåklypa |
|
|
Visst, jag är nybörjare här... men vissa saker fattar man ju även om man är ny:-) Flåklåpa: Jag fick uppfattningen att du haussar din 9-5 Aero? Ang. Kvalitet; Jag kan tänka mig att snittet på detta forum inte är representativt för en BMW ägare. Med tanke på vad som skrivs verkar de flesta bilar ha några år på nacken och många är gasglada bakom ratten. Inget fel i det. Men det är klart att det blir en del fel på bilarna ibland. Det jag skriver utgår subjektivt från egna erfarenheter. Jag har haft 10-15 BMW utan några större problem (största räkningar har varit avgassystem, några stötdämpare och skivor). Har även haft Volvo, SAAB och en Toyota och en Mitshubushi. De har och så funkat bra som transportmedel. men det äe inte samma kvalitetskänsla. Plastig instrumentpanel, blinkersspakar etc i plast, trånga pedaler med dålig känsla och en motorkaraktär som inte kan jämföras. BMW är känslig för slitet chassie, jag rekommenderar alla som inte känner att den där tighta känslan finns; byt dämpare och bussningar så har du BMW känslan tillbaka. Och sist men inte minst se till att du har fler än 4 cylindrar. |
|
andha45 |
Jag tror de som ser BMW som en mkt körglad och bekväm bil som dock kanske inte håller bättre kvalitet än andra bilar, blir störda av dem på forumet som inte tål att deras BMW blir frånkörda av Merca, Saab Aero el vad det nu är. Såna jämförelser är ju i princip rätt meningslösa (om bilen går 0-160 på 18 el 20 sek t ex) men det blir ju larvigt om de som är smarta nog att inse att en BMW X inte är snabbare än en Saab X inte skulle få säga det. Vissa på forumet hävdar t ex att de kör ifrån Saabar o Volvo hur lätt som helst, fast alla fakta talar emot det. |
|
Jag haussar absolut inte min bil. Det enda jag diskuterat om den är dess prestanda, vilket är objektivt. Däremot kan du se att jag skrivit mycket gott om BMW. Enda anledningen till att jag åker Saab är att jag tycker man får mycket bil för pengarna och att det är låga driftkostrader. Det förstämnda gäller också BMW. Visst, den är dyrare i inköp, men det är också mer bil. Flåklypa |
|
|
håller med smartass bmw forewer |
|
|
Tjena. Ny här.. Tycker BMW är en underbar bil!! Har alltid tyckt. Menmitt hjärta pumpar lite mer för toyota måstejaerkänna:) Just nu men om nåra år så får de väll bli typ 540 kombi eller nått:) Har köp en 525 89 som vinterbil o har en toyota supra MKIII.. Tja |
|
|
Håller med föregående talare när ni nämner BMW, visst har en del BMW körglädje men knappast bättre kvalitet än något annat märke. Sen förstår jag inte själva topicen, är det Volvofantasterna mfl som har dåligt självförtroende eller BMW-killarna? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Har man mognat lite som person så bryr man sej inte om en volvo m.fl går snabbare än bilen man själv äger. För det verkar som Volvo är det största hotet mot vissa Bmw ägare när man kikar in på alla dessa Vs. trådar. Men man garvar gott åt vissa och hur bra deras bilar går ;) |
|
| Det tillhör väl den yngre generationen att alltid jämföra allt. Från duschrummet i plugget till rödlyset rejset. Man vill ju alltid vara snyggast, smartast och starkaste. Sen måste ju min BMW vara snabbast av alla =) | |
|
Kul att den här tråden blev så långlivad! Perran_: Kontentan av vad jag ursprunglingen skrev var att här var mkt tugg om hur mycket tiondelar eller hundradelar snabbare en viss bil är i vissa intervall osv... Dessutom alla SAAB och Volvo nissar som jag kanske undade över om deras kommentarer hörde hemma på ett BMW forum. Jämförelser är alltid ok, men det skall vara på rätt nivå. Själv tycker jag fortfarande att ett litet race är uppfriskande, det är alltid kul när man kommer en noslängd före, kommer man efter är det inget att gråta över heller, det finns alltid snabbare bilar. Men jag skriver inte så mkt om det här. Mvh. |
|
|
Angående alla så kallade "race" (och om bil A är snabbare än bil B): Jag har alltid trott att BMWs hästkrafter, oavsett hur många de är, enbart är till för att man så fort som möjligt skall ta sig till nästa kurva? Jag tror att ingenjörerna i Bayern gråter varenda gång de ser en BMW som tävlar rakt fram. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
| Håller definitivt med senaste inlägget. Tyska bilar är hårt testade på Nordslingan. De funkar där framhjuls drift och mycket hästar är ingen bra (läs snabb) kombination där. | |
|
Framhjulsdrift och hög effekt är aldrig någon bra kombination. FWD är egentligen bara bra (säkert) vid vinterkörning. Flåklypa |
|
andha45 |
Snabb på bana = BMW:s genre Vägsäker = här ligger Saab bra till (tsf vad som ibland antyds) |
|
smartass: Så enligt dig lider dom flesta som deltar i "VS-trådar" av dåligt självförtroende, oberoende vilket bilmärke man rattar? J. Lindgren: "Angående alla så kallade "race" (och om bil A är snabbare än bil B): Jag har alltid trott att BMWs hästkrafter, oavsett hur många de är, enbart är till för att man så fort som möjligt skall ta sig till nästa kurva?" Eh, ser du inget fel med ditt inlägg? Så fort som möjligt ta sig till nästa kurva.... Då menar du ju raksträckorna, dvs rakt fram prestandan! Förresten tror jag knappast en ingenjör bryr sig vad folk gör med sina bilar. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_: Min högst subjektiva reflektion var att det fanns en del omogna inlägg i dessa trådar. Jag vill inte generalisera och tycker inte att "de flesta" skriver si eller så. Om inte BMW's ingenjörer bryr sig om vad folk gör med bilarna skall de nog sluta på BMW. k1mzo: Givetvis har folk olika smak - det skall man alltid respektera. Men på ett forum är det ju meningen att man ska uttrycka sina subjektiva uppfattningar. Jag reagerade bara över att jag tyckte diskussioner av typen "min X är 0.1 sek snabbare än din på fyran mellan 110 och 120..." etc. Mvh |
|
| Flåklypa: Måste faktiskt hålla med "smartass"! Tycker oxå att du försöker haussa din 9-5 Aero... | |
|
smartass. Din fråga angående M5e34 vs M3e30. M3e30 är helt klart roligare vid inspirerad körning. Men kraften i M5:an i rätt trevlig den med. Du skriver: "Och sist men inte minst se till att du har fler än 4 cylindrar." Har du verkligen haft en M3e30? ;) |
|
|
BjörnB: Det var ungefär så jag också tyckte, M3 kändes smidigare, M5 är helt enkelt för stor för att kännas riktigt sportig. Men den går gott. Och ja, jag har haft en M3 e30. Hade den 1994. Är förresten intresserad av att komma i kontakt med nuvarande ägare. Jag hara bara ett foto av den och vill gärna ha alla mina roliga bilar dokumenterade. Så om någon har sett en Zinnoberrot M3 e30 -88. Då hade den Alpina 16" och var i ett suverant skick. Det var en flyttgodsbil, jag tror plåten började med PAY... siffrorna kommer jag inte riktigt ihåg. Om nån vet mer om den bilen kontakta mig. Mvh |
|
|
Ang kvalité på BMW. Klart man får en sned bild av kvaliten om man söker på forumet efter "e39 AND fel". Det är ju inte så vanligt att man går in på forumet och skriver om man inte har något problem. På det stora hela så har nog BMW något bättre kvalitet än dom många andra märken. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.