AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.274

Tips på bra start-hjälp?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Min e39 vägrar starta och det verkar vara batteriet. Tyvärr är det en automatare och den står väldigt dåligt till, så blir svårt att få ngn att hjälpa med startkablar. Tänkte därför införskaffa en starthjälp typ Jump-start.

Någon som har erfarenhet av den och som vet var man kan köpa den? (helst här i Malmö)

Någon annan starthjälp som är bra och prisvärd?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Ursäkta, men hade den stått bättre till om den varit manuell? Kan förstå att man inte kan bogsera igång en automat, men man kan ja dra fram den så man kommer åt med kablar, du behöver ju iaf hjälp av någon med bil.

Har ingen erfarenhet av JumpStart eller annan starthjälp än kabel. Fast om batteriet stått och laddat ur är ju en batteriladdare inte fel.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Går inte att rucka på växelväljaren som står i parkeringsläge. Bilen är ställd med huven mot en vägg rakt fram och ett stort buskage på sidan. På andra sidan står en bil vars ägare jag försökt på tag på men ej lyckats. Den står där för jämnan och verkar nyttjas av en gammal tant som jag inte tror det är värt att ta upp start-hjälp med..
BM
8
BMW-Coyote
316i sedan -92
det bästa som du kan göra, det är att låna eller hyra en jump-start hos en bilhandlare, de brukar alltid ha, och köpar en ny battery i stället.

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Bra idé! Visste inte att det finns sådana möjligheter. Tror du Förenade Bil har? (Centrum här i Malmö) Nåväl, skall kolla upp det.
sebbe_bmw
Eller så vrir du nyckeln till tändningsläge och trampar på bromsen så släpper spärren så du kan lägga den i neutral.
Sen är det bara putta eller dra...

Är det original batteri så kan det ju vara dags att byta.

Sebbe
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låna batteriet från en annan bil istället!
Eller ta ett löst, fulladdat batteri och koppla vanliga startkablar från.

/// Gunnar E.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Har nu efter ett par hektiska dagar på resande fot återkommit till min stående e39 med vad jag trodde var batteriproblem. Testade att starta den idag och den startade otroligt nog efter vad jag upplever som konstiga ljud från såväl startmotor som initialt även från motorn. Tyckte det skrammlade mer än vanligt, men det kan också vara jag som är paranoid... Hur som helst, lät den stå på tomgång några minuter, men upptäcker att det är helt dött från kombiinstrumentet. Ingenting funkar, - inte ens varvräknare eller tempmätare, men när jag lägger i P-bromsen kommer iaf. P-symbolen upp.

Funderade först på att köra direkt till verkstan med bilen, men tänkte sedan att jag kanske skulle kolla om någon här trodde att det var en dum idé med tanke på hur jag upplevde den.

Någon annan som haft liknande bekymmer? Vad kan det vara som är galet? Elektronikfel? Kan det vara "felsäkert läge" som nu gör att jag kan starta den, men ej får någon info från kombiinstrumentet?

Mkt tacksam för idéer/erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.