|
|
|
|---|---|
|
Tjennare! Jag är helt ny här och är ganska ny inom BMWn's härliga värld, så vissa frågor som jag ställer är säkert pinsamt enkla för er att svara på. Hoppas ni har överseende :> Den gula Motorolje lampan lyser ibland efter att jag har stängt av bilen, vilket borde resultera i att det är dags att fylla på motorolja? Jag har köpt en 4 liters dunk "Synthetic 5W-40" motorolja på biltema, är den OK att använda? Är det något speciellt jag ska tänka på när jag fyller på oljan förutom att motorn ska vara kall? Jag undrar även lite vad som innebär med Oil Service? Byter de oljefilter och så? //Alexander | |
|
Gahh finns de ingen "EDIT" knapp för inläggen? Glömde säga att det är en -01... |
|
|
Hej och välkommen till forumet! Nej, den oljan är inte ok att använda i din bil, pga att den inte är BMW-longlifeklassad (LL-01). Du kan använda vilken olja som helst så länge den har BMW LL-01-klassning. (finns ganska många oljetillverkare som har sådan olja i sitt sortiment) Givetvis är det bättre att slå i Biltemaolja i stället för att "köra torrt" på olja i motorn. Hur mycket olja är det på oljestickan? Hur långt har bilen gått? Hur länge är det sedan den servades? Hur körs bilen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Välkommen till forumet! Nej någon editknapp finns inte; skrivet är skrivet! Sen finns en utmärkt sökfunktion "Sök inlägg" ovan. Prova den, oljor är ett kärt ämne så du har läsning hela helgen. Ang oilservice finns också en hel del att söka fram och dessutom finns det i tabellen till vänster Gör-det-själv och därunder Mekartips och service. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
AlexW, du har mail. En pdf-fil med LL-01 oljor mvh MW-Guru |
|
|
Johan B & MW Guru: Tackar så mycket, jag hade slått i den där "biltema oljan" om jag inte hade fått svar! :D Stack iväg till BMW group och köpte Castrol motorolja, enligt dem så skulle det räcka med 1 Liter. Har inte i skallen riktigt hur långt bilen har gått men det är strax över 7000 mil, men det är en bra stund kvar till nästa "inspection". 12 200KM kvar tror jag. Kör inte överdrivet hårt, lite till och från kanske så fall :D Inte kollat oljestickan än, tror inte det är överdrivet farligt än ändå för den gula lampan tändes och släcktes till och från efter man har kört. Men jag ska hälla i oljan ikväll nu när den är köpt :) VillaRosa: Angående det här med motorolja så gjorde jag faktiskt en forumsökning inom 3-serie forumet, men jag fick aldrig någon träff angående exakt likadan bilmodell som jag har. Det är möjligt att det kanske döljde sig något bakom de säkert 50 träffar jag fick, men jag hittade aldrig en topic som stämde överens med min. Det här med editknapp är inte så dumt, det blir renare och snyggare istället för att behöva skriva en massa poster efter varandra ifall man har glömt något. Vid en redigerad post så kan man lägga in en sträng under posten där det står "Senast redigerad: 2005-xx-xx KL. xx.xx" så man ser att det är en redigerad post. Jag vet själv, jag är en person som ofta stavar fel eller formulerar mig dumt, då är det bra att kunna ändra det om man märker det efter att posten är skickad. Hälsningar Alexander |
|
|
Om du får motoroljenivå låg dvs den gula lampan så bör du kunna lså på hela den litern du köpt då de rymmer ganska precis en liter mellan min och max på stickan. Håll ett öga på stickan framöver, inte så kul med en motor som konsumerar mängder olja. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.