AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
590

val av vdäck till bmw 320

jag har en bmw 320 ,2003,har tidigare haft framhjulsdrift (9år) äntligen blivit bmwägare ,men jag är inte nöjd med vdäcken(satt på dubbfria) kan ni ge mig eran erfarenhet vad jag skall köpa för däck den "jassar" för mycket behöver man dubbade vdäck på en bmw å isåfall vilken sort är bäst?? tar tacksamt emot svar/hälsn.ronny

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hej och välkomen!

Alla däck har olika för- och nackdelar, eftersom alla däck är kompromisser.

Generellt brukar dubbdäck vara lite stadigare än dubbfria.
Det beror på att klackarna är stadigare, annars hade man inte kunnat montera dubben...
Faktum är att bromssträckan är kortare för dubbdäck på barmark än för dubbfria vinterdäck (avsedda för nordiska förhållanden)

Nackdel med dubbdäck är givetvis bullret och att man måste passa rätt datum för tidigast montering på hösten och senast av på våren.

Själv kör jag med Michelin Ivalo-dubbdäck och de är förhållandevis tysta.
Främsta fördelen med Michelindäcken är att de behåller mycket av sina egenskaper även när de börjar bli lite slitna.
Andra däckfabrikat kanske är bättre när de är nya, men jag vet inget däck som tappar så lite av sina egenskaper när de slits, som Michelin.

Personligen valde jag dubbdäck främst för att det ger lite större säkerhetsmarginal vid ishalka.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.