|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520 -94 som precis när jag startar rasslar lite från motorn. Det hörs mer ju kallare det är verkar det som. Det hörs inte så mycket innifrån bilen utan mest om man startar motorn med dörren öppen (möjligen en självklarhet). Ljudet försvinner efter kanske 2 sekunder, det tar lite längre tid om det är kallt. Vad kan det vara som hörs? Kan det ha med oljan att göra och dess viskositet, Castrol SLX 0-30. Det är väl en "lös" olja som kanske lättare rinner av från motordelar än en med högre viskositet? Är det i så fall kamaxelrassel som hörs? Borde jag byta till en annan olja under vintern? Bilen har gått ca 1000 mil på nuvarande olja. Jag har hört att den sk VANOS-enheten kan rassla. Vad innebär i så fall det? Allvarligt? Kort sagt, vad är det mest troliga att rasslet kommer ifrån och är det nåt jag bör försöka få rätsida på eller ska jag bara köra på? Anders | |
|
VANOSen arbetar med hydrautryck och står bilen en längre tid så för den lite oväsen i ett par sekunder innan den har fått upp arbetstrycket! detta är dock helt normalt tyvärr, då det låter mindre upphetsande. Rasslar det med varm motor, enbart på tomgång? kamkedjans spännare kan ju vara slut, det innebär att kolven i spännaren inte åker ut och spänner kedjan som den ska, vilket leder till att kedjan blir för slapp och då rasslar... MVH Johan K |
|
|
En 0w/XX olja är ju tunn när det är kallt, borde vara en fördel. Däremot är Castrol SLX 0w/30 tunn när det är varmt, alltså rinner den lättare ur ventiltryckare och spännare etc. när du stänger av den varma motorn. En sån tunn olja är lättare att pumpa runt i motorn och ger mindre friktionsförluster i motorn. Har dock märkt att den kan ge lite ventilknack vid start, du kan ju prova att byta till t.ex Mobil 1 0w/40. Samma kallstartegenskaper men lite tjockare vid varm motor helt enkelt. |
|
|
Ventilknack upp till 3 sek vid start om motorn inte varit kört på ett tag är fullt normalt eftersom det inte finns något oljetryck som föregående inläggare har skrivit. Är det på det viset så hjälper det inte med att byta olja eftersom alla oljor rinner ur tryckarna efter ett tag. Men tänk på att det är fullt normalt. Vilken motor har du egentligen? M52 heter motorn med Vanos, M50 är 24v utan vanos ;-) BMW 525i 24v -90 |
|
|
M50 heter M50 både med och utan vanos. Med vanos kan också kallas M50TU (Technical Update). M52 kom i och med E39 från 96. Mvh Johan |
|
|
Jaså.. fick jag lära mig ngot nytt.. Vad är det för skillnad? Är det för att de är aluminiumblock på M52 som är den väsentliga skillnaden? Jag vet att jag har gjutjärnsblock och att min väns 328 -97 (M52) har alublock. BMW 525i 24v -90 |
|
|
Jag tror den väsentliga skillnaden är alu-blocket. Finns säkert flera skillnader också. Mvh Johan |
|
|
Det rasslar inte med varm motor, varken på tomgång eller då bilen startas med redan varm motor. Vad jag menar med oljan är att om man har en lättflytande olja kanske den inte lämnar kvar ens en tunn oljefilm om motorn står still någon dag eller två och därför orsakar rassel just i startögonblicket med kall motor. En mer tjockflytande kanske lämnar en sådan film. Enligt modellguiden kom VANOS på 520/525 1993. Men det kanske bara gäller svensksålda bilar och min 520 -94 är importerad från Tyskland. Enl samma modellguide kom M52 först 1995. Jag utgår från att även den har VANOS. Lite oklart det här... Hur länge "brukar" kamkedjespännaren hålla? Finns nåt normalt? Hur mycket måste demonteras för att byta den? Rasslar det hela tiden om denna är sliten? Anders |
|
|
Om det bara knackar lite (kanske kan upplevas som rasslande om det är flera ventiler) när motorn just startat efter att ha stått länge så är det pga att den fuller upp ventiltryckarna med olja. Det är inte fråga om nån oljefilm nånstans utan en hel del oja som måste pumpas upp till toppen innan de luftats ur. Som sagt, prova med en annan olja typ 0w/40 eller 5w/40. Båda de oljorna är lika "tjocka" vid driftsvarm motor, 5w/40 kan vara lättare/ billigare att få tag på. |
|
|
M50 = gjutjärnsblock, har ej Vanos, kom -91. M50TU = gjutjärnsblock, Vanos (insugskam), kom -93. M52 = aluminiumblock, Vanos. M52TU = aluminiumblock, Dubbel-Vanos (insug och avgas) |
|
|
Om det inte hjälper med att byta olja så är det antagligen vanosen som klapprar. Det går att få åtgärdat genom att en tallriksfjäder monteras mellan kamkedjedrev och vanos, det gör att det gå trögt när vanosen byter läge och den kan då inte komma i "självsvängning". Tallriksfjädern infördes på M52:an. Men prova att byta olja först. |
|
|
Tack för upplysningarna! Men hur vet man vilken motor man har? Står det på nån plåt nånstans eller liknande? Min är som sagt en -94 så det står så vitt jag kan förstå mellan M50TU och M52. Anders |
|
|
Det är bara M50TU som det kan vara i din bil. M52 monterades aldrig i E34, däremot dök den upp i E36 innan E34 hade slutat tillverkas, därav att den förekommer under dessa år. Prova att byta olja, jag vet av egen erfarenhet att just SLX 0w/30 brukar kunna framkalla ventiltick vid start, det är inget skadligt för motorn men är ju störande ändå. Bytte till just Mobil 1 0w/40 och det upphörde, men det är ju ingen garanti i ditt fall, det var heller ingen M50-motor det gällde. Vet inte om det kan hjälpa mot Vanos-problemet också, men när du har bytt så vet du om det hjälpte, exakt vad det sen berodde på är ju mindre viktigt sen. Fortsätter det så finns det ju som sagt en lösning på det där med Vanos-skramlet. |
|
|
Har en M50B20 från -93(20k mil) med knackande/rasslande VANOS. Kör nog med detta ett tag till, men vill givetvis få tyst på den. Hade för mig att det fanns ett Mektips om renovering av VANOS, men icke. Hitta endast detta om M5:ans: Länk Vart hittar jag motsvarande reservdelslista till VANOS på M50-motorn? Gärna en beskrivning också :) /Henning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.