AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.042

Köpa avställd bil?

Vågar man köpa en bil som importerades och registrerades för fem år sedan, som dock aldrig varit påställ? Skrotningsavgift skall tydligen tillkomma, och så skatt förstås. Finns det någon "smäll" man kan åka på?
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vad e det för en bil?! Måste ju rimligtvis finnas en anledning till varför den aldrig varit påställd. Var på din vakt...

Sjöberg
Det är en 91:a

Ägaren säger att han kört några hundra mil per år med den, men att han aldrig brytt sig om att ställa på den.

Kan en påställning utgöra problem i sig, bilen är ju reggad och klar, besiktigad två gånger.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför har han besiktigat en avställd bil två gånger?

Om det inte är några problem att ställa på bilen, är det bara för säljaren att göra detta. Alla småkostnader som det kan innebära kan ju köparen betala...

Jag skulle vara mycket misstänksam mot en sådan bil/säljare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Han har kört så lite tycker han. Enligt bilprovningen är den besiktigad för ett år sedan med nedslag på en lampa som hade slocknat. Vidare finns den ju med i vägverkets registaer och så, den har ju ett reg-nummer. Då lär väl allt vara grönt?
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Håller m Johan B, det verkar skumt...

Sjöberg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En avställd bil behöver inte besiktigas, så frågan återstår varför han gjort det!

Om du nu skall köpa bilen, är det ju bara för säljaren att ställa på bilen och sedan sälja den till dig...
Om han inte vill göra det, är det troligen något lurt med den!
(det är inte ens säkert att han står som juridisk ägare på bilen t ex)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Skulle nog backa i denna affär....gott råd från mig:-)

Finns ju uppsjö med begagnade BMW för rimmliga priser.
Jo, det finns ju många vagnar att välja på där ute ...

Men om jag begär att han ställer på den, åker inte han på att betala vägskatten då?

Eftersom den importerades kanske han besiktigade för att få in den i landet ordentligt. Hmm ... Jag känner vibbarna från ert håll!
Det enda ska tydligen vara att skrotningsavgiften skall betalas, 1800kr.
Om bilen är reggad och tidigare varit besiktigad bör väl skrotpengen redan vara betald, eller är jag fel ute?

/Martin
Länk
RacerMartin: Nepp, skrotningsavgiften betalar man när man ställer på bilen för första gången.
ok, således verkar det inte vara någon fara med just det att den är avställd ... Nu ska jag bara undersöka varför den inte ställts på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.