AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.837

Startar inte när det är kallt

Sida 1 av 2
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Min BMW är lite märklig. Har haft den parkerad ute i kylan och har inte startat sista tiden. Trodde det var bensinpumpen som gett upp. Men nu har jag ställt in den i garaget och då är det inga problem att få igång den.

Det kan inte vara ispropp i tanken för det har jag gjort allt för att förebygga också, det var det första jag trodde var problemet.

Startmotorn drar igång så det är inte fel på den heller.

Den vill inte starta när det är kallt. Är det någon här som vet vad som kan vara problemet. Har ingen lust eller råd att lämna in på verkstan utan vill försöka fixa felet själv.

Tacksam för svar.

MVH

Monica
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
startar den när det är + grader?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
är batteriet fräscht...
för börjar det bli dåligt så är det väldigt känsligt för kyla...
men samtidigt känns det ju inte riktigt som det...

men är det bara vid första starten på dagen den känner sig lite trött...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det kan vara batteriet som är dåligt även om det orkar dra runt startmotorn - är en cell dålig blir det för låg spänning vid kyla för att 'väcka' elektroniken, medan startmotorn ändå får den ström den behöver.
Annat som kan trassla är temperaturgivare och bränslepumpsrelä.

Du säger att du 'gjort allt för att förebygga ispropp i tanken' - exakt vad har du gjort för att förebygga det?
Anledningen till min fråga är, att t ex K-sprit kan orsaka isproblem istället för att lösa/förebygga dem... K-sprit består mest av isopropylalkohol, som binder vatten. Har du i mycket, binds därför mycket vatten i bensin/spritblandningen. Både bensin och isopropylalkohol avdunstar klart lättare än vatten, vilket kan orsaka rena isproppar här och var (på spridarna i insuget t ex).

Hur har du gjort för att få igång bilen när den vägrat? Bogserat igång den? Startkablar? Tagit in den i värmen?

/// Gunnar E.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kan inte nog understryka det som redan sagts nämligen att ett bra och fulladdat batteri är A och O för att kunna starta en elektronisk insprutningsmotor i sträng kyla. Fast problem brukar man inte få förrän vid -10-15 grader och kallare förstås.

Jag har helt slutat att köpa "billighetsbatterier" i prisklassen 2-300 kr sedan jag själv kämpade med startproblem vid -15 grader och kallare på min 3.0S med L-jetronic fast jag tyckte att startmotorn snurrade på riktigt bra.
Jag köpte nämligen för att skrota en gammal 3.0Si som stått still utomhus i 1 år. Den bilen hade ett kvalitetsbatteri som dessvärre var helt tomt och inte tog emot laddning alls till att börja med. Jag lirkade litet med laddningen (laddade och laddade ur litet många gånger) och fick det till slut att ta laddning. Detta batteri är nu det bästa jag någonsin haft och jag har använt det i 3-4 år. Jag är inte expert på batterier men har fått för mig att högt CCA-värde (enligt någon norm tex DIN) är bra vid kallstart. Se tex Länk. Klicka på "Batterier" -> "Allmänt om batterier".

Sedan fick jag tips från en duktig bilelektriker var att jag skulle prova NGK-tändstift som han ansåg vara dom bästa stiften. Verkar vara ett bra råd (läs också tex inläggen i Länk om SAAB och du upptäcker att det bara är NGK som gäller)

Att sedan kolla upp (tex ohmmäta och göra rent) tändspole, tändkablar (undvik radioavstörda, använd gärna avstörda tändhattar men använd kablar med koppartrådar som kärna), rotor, fördelarlock och tändhattar tillhör ju grundkurs 1A.

Har du gjort detta och ändå har startproblem är det dags att kolla "allt annat" tex
- elektronikbox (troligen inte fel på den då bilen ju ändå startar för det mesta)
- reläer (funktion och flatstift utan oxid)
- temp.givare (mycket enkelt att kolla upp om dom är OK)
- luftmängdmätarens olika funktioner (använd ohmmeter)
- kabelanslutningar (fina "spänstiga" kontakter utan oxid)
- mäta upp att du har mycket litet eller inget motstånd i insprutningens kabelhärva (inte ovanligt att det är för stort motstånd mellan kabel och anslutningsstift och i gömda kabelskarvar i kabelstamen)

Per L
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
sök på forumet efter detta på 5-serie. vet att 2,5 liter sexorna 24v har haft en del problem med detta så fårt det börjar närma sig 0 grader.tror problemet försvann från 93:orna. För mig att det var dom allra första 24 ventilare som hade detta problemet. Hade samma problem med min första 525 24v. Tror det hjälpte om man använde sig av k-sprit tror jag det var man tillsatte i bensinen och då fungerade sen 100%. Ang. batteiet är ju viktigt att dom är bra, trots att jag byte batteriet så uppstog problemet med att starta bilen ändå och då var ju då jag testade med tillsatserna under vintern. Lycka till!

MvH Bmw 4-ever
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Per L är påläst och har många kloka synpunkter.
Dock finns det inga tändkablar på en 325i E36, den har M50-motorn med separata tändspolar monterade direkt på varje tändstift. Detta tändsystem kräver - som Per L påpekar - ordentligt med batterispänning för att överhuvud taget fungera. Ett halvdåligt batteri i kyla kan mycket väl tappa så mycket spänning att tändsystemet ger upp!

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Komplettering av ovanstående:
Det finns självklart varken fördelarlock, tändhattar eller rotor heller på M50-motorn, och tändstiften är speciella 'long-life-stift' (ska hålla 10.000 mil) som har elektroder som inte liknar konventionella stift. Däremot är motorerna mycket känsliga för att tändstiften är OK, så även om dom är dyra kan det vara idé att byta om det inte gjorts på ett antal tusen mil.

/// Gunnar E.
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Hej och tack så mycket för de råd jag fått. Har först trott att det var bensinpumpen men eftersom den går igång när det har stått i varmgarage kunde det inte vara det felet.

Har pratat med BMW-verkstan här i stan och troligtvis är det temp-givaren som är felande. Dåligt batteri är det också så det blir till att byta det också.

Tack än en gång för Era råd.

MVH

Monica
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
gunnare:

Sedär man lär så länge man lever!
Och hade jag inte varit så "lat" hade jag ju kunnat slå upp i ETK:n och själv kostaterat hur det ligger till med tändkablar och annat på en M50-motor!

Per L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Monica,

börja med att bara byta batteriet. Chansen är rätt stor att det räcker!

/// Gunnar E.
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Det ska jag göra.

Tack Gunnar och Ni andra.

Monica
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag liksom flera andra här på forumet hade detta problem med startsvårigheter. Finns en lång tråd om detta. Tror att lösningen var att vrida nyckeln till läge 2, vänta fem sekunder sedan vrida nyckeln till start. Hade något med slö elektonik vid kallt, fuktigt väder.

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Här är tråden:Länk

//Player
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Jag har en liten fundering angående batteriet. Vi har ju försökt att starta bilen med hjälp av startkablar och den startar inte med hjälp av det heller. Kan det ändå vara batteriet som är dåligt att inte elektroniken får den ström det behöver trots starthjälp?

Monica
parolof
rätt, startar den inte med startkablar heller så är det inget fel på ditt batteri, om ditt batteri orkar dra runt startmotorn så räcker strömmen till elektroniken också.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har du läst hela länken?

//Player
parolof
nej, det var ett svar Monicas inlägg ovanför
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag menade Monica.

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Länken jag postade alltså, där samma fel beskrivs.

//Player
NF
440
NFd
325im -87
När du har försökt starta ett tag och motorn är som död,
gå då bak och lukta i avgasröret, stinker det bensin där
så har du tändningsproblem.

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.