AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.259

vilket insug flödar bäst ? M30

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
det har ju funnits några genom åren,allt från 3,0 till 535 E34... är det någon som har experimenterat med insug, bytt o märkt skillnad? är det större spjällhus på 535An jmf med 528:n (E28)Mvh L

Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86,
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Ja det där skulle jag också vill veta! jag har ett 2,5/2,8L insug på min 635! så jag undrar om det är sämre än ett 3,2/3,5L insug?
En snabb titt i ETK , avslöjade 3 olika del nr

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Hello Nasty
Vad jag personligen hade funderingar på o sätta dit på min innan jag bestämde mig för o konstruera ett helt nytt insug var det som sitter på den gamla 3.0, borde vara bättre flöde i detta, lättare att modifiera osv. än dom nyare.

Men varför du har ett insug från en 528 på en 635 det förstår jag inte?

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
har oxå ett 2,8 ins på min 3,5:a men det är nog mycket för besiktningens skull, enl pappren skall det vara en 2,8 under huven........

Hello Nasty: ja visst ser 3,0 insugen bättre ut flödesmässigt än 2,8/3,5 ins, med delbart mellan plenum o insugnigs rör, borde finnas läge för modifieringar där... eller bara åka som det är,

tänkte snygga upp lite under huven och samtidigt byta insug (om det finns något som är bättre)Mvh L

Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86,
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
3,0 insuget ser ju nog rakare ut men cylindrana är olikt långt från gasspjället.
Man skulle ju kunna tänka sig att sätta två spjäll mitt mot 2:ans och 5:ans cylinder och få bättre och jämnare flöde?!
Hello Nasty
Fördelen är att det går att dela på 3.0 insuget på flera ställen o därför så kan det gå utan några större probl. att byta plenum sätta dit trattar o så vidare för att ändra längd osv. på insugsrören.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag ska kanske sätta dit ett 3,0-insug på en 3,5:a.
Problemet är att porten i 3,0-insuget är mindre och att godset är tunnt och om man slipar ner utbucktningen som möter ventilstyrningen så att den passar toppen, så finns det ett hålrum som ställer till problem...

Flödes mässigt är den ju rätt lik insugen på BMW:s moderna bilar, så det borde ju vara bra.

Insugen till 3,5 som sitter orginal måste ju vara det fulase som BMW gjort, medan 3,0-insuget är bland dom snyggaste.. enligt mig.

/ Otto

Hellre arsenik i frukostfilen,
än en SAAB-låda i bilen!!
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Ja jag har också 2,8L insuget för besikningen! alltså ni menar att det gamla insuget skulle vara bättre flödes mässigt! det har jag svårt att tro! varför skulle BMW bygga ett nytt insug som är sämre flöde? jag tycker nog att 3,5L insuget ser flödes mässigt bättre ut! men det är ju svårt att porta ett 3,5L!
Hello Nasty
Om man kollar på vad dom gamla 3.0 lämnade i hk och Nm så tror jag nog du ändrar uppfattning om vad som flödar bäst.

Kam osv. är inte vassare i en gammal 3.0 men ändå så lämnade dom 200hk.

Ormbo skulle jag vilja kalla 3.5l insuget kollar man bara infästningen till spridarna dom täcker ju en bra bit i insugsröret och som pricken över i:et så är det i slutet av röret där luften ska aclerera så mycket som möjligt, nja jag tycker inte dom har gjort något vidare bra jobb.

Kolla en Volvo 740GLT där kan man snacka om bra genomtänkt insug!

Kolla även BMW:s M bilar varför åker inte dom med BMW org. insug?
Ganska lätt att räkna ut att dom inte kan vara så där jättebra.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
BMW´s M modeller har skillda spjällhus för varje cylinder! kanske det är bättre flöde i det gammla 3,0 insuget, inte vet jag! men tycker det är konstit då inte Alpina använder det gamla insuget! om man tittar på 3,0 insuget, så tycker jag det är stor skillnad på längden från spjällhuset till de olika cylindrarna!
Hello Nasty
Vad menar du med stor skillnad på längden från spjäll till de olika cylindrarna? 3.0 har ju lika långa insug, vilket jag inte tror 535:an har.

Jo jag vet även att M-motorerna har seperata spjällhus.

Ang. Alpina så skulle nog jag tro att det är av ren lathet dom inte har konstruerat ett egen insug.

Kolla effekten i deras motorer, det stannar vid ca: 260hk o dom har inte specielt märkvärdigt vrid i sina sugmotorer heller ung. som en org. 3.5l.

Jag har själv insett att detta insug inte verka vara kapabelt för några större effekter så därför har jag bett en trimmare här hemma konstruera ett nytt till mig.

mvh/Henrik
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Jag menar att de första och sista cylinderna är det långt ifrån spjällhuset! och de mittersta cylinderna är mitt framför spjällhuset! men jag vet inte om det spelar någon roll! jag skulle tycka det! men jag vill inte säga att 3,5L insuget är bra! det är klar, vill man ha ett bra insug så ska man nog ha någon att bygga ett! vad har du annat tänkt göra åt maskinen? hp?
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Är det någon som har ett 3.0 insug till salu?
Hello Nasty
Jag har lite på gång.

Ny kam 314gr. 12.5mm i lyft, kanalerna ska flyttas och krympas, nytt insug ska konstrueras efter detta, förbränningsrummen läggs igen för att få upp kompförhållandet till runt 11:1, nya bearbetade ventiler, osv. Efter detta är toppen klar för 350hk+.

Blocket kommer antagligen o få vara org. tänkte jag ska ta det senare då jag även ska lägga dit spjällhus och ett nytt styrsystem. Detta är vad som krävs för att få ut 350hk+ men hur mycket mer det kan bli det har jag inte en aning om, men över 400hk bör ju inte vara omöjligt med tanke på att dom plockade det i början av 80 talet.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
KongANders
Hallå Henrik. Her er hva som gjøres med min motor:
Den er borret til 93.4, forbrenningsrommene er gjort kule formet, svak porting, nøye avbalansert veiv og svinghjul, nyoverhalt block (nye ringer og lagere). Nøye veide staker og kolvar samt større ventiler, nyoverhalt topp og din Dr Shrick kam samt et UNI chip og grenrør.

Hva tror du det er mulig og tyne ut av motoren?
Ossen grenrør bruker du?

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag har rätt lite erfarenheltav sexorna, men som utomstående betraktare kan jag eventuellt hålla med om att gammla 3.0 insuget kanske flödar bättre än det nya, men maximalt flöde är inte allt som räknas på en standard motor.
Det nya insugningsröret har lika långa rör och ganska långa rör i förhållande till gammla insuget, det ger fördelar på låga varv med bättre vrid. det har dessutom bättre förutsättningar till att ge samma flöde till alla cylindrar på grund av sin konstruktion. Det gammla insuget har ju spjället i mitten på ett rör, vilket kan ge lite sämmre flöde till de cylindrar som ligger längst ifrån spjället, det problemet finns inte på nya insuget.
Det som är bra till en standardmotor behöver inte vara bra till en racemotor och vice versa...är ju inte riktigt samma saker man är ute efter.

/Fredrik Skog
Hello Nasty
Jadu KongAnders, jag skulle nog tippa på 260-270hk på din motor.

Jag själv har räknat med att nå 300hk, men då ska det vara bra drag i motorn från 3000rpm upp till 7000rpm, vridmoment vet jag inte men enligt uträkningar så ska det lägga sig runt 400Nm.

Jag har inte kollat upp med posten än vad det kostar o skicka paketet, har heller inte fått tag i han som trimmar åt mig, måste ju ut till honom o hämta din blivande Dr S kam där eftersom den ligger där.

MVH/Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.