|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 540iA -93. Den envisas med att visa "Bremslicht Elektrik.", speciellt om det är fuktigt ute. I somras var det inga problem, under hösten återkom det ofta. De dagar under vår så kallade vinter när det har varit lite kallare har det inte varit några problem men nu när det är mildare igen så tänds denna varning. Notera dock att bromsljusen fungerar utmärkt. Känner någon till detta problem? Minst 6 cylindrar!! | |
|
Välkommen till forumet! Vanligt fel, som är lätt att åtgärda. Köp en ny kontakt för bromspedalen, eller rengör den som sitter där: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svaret Erik. Jag får säga att det är för jäkla kul att köra en monster-BMW. Speciellt när kompisarna kör Volvo, Opel och SAAB etc. Du kan ana att jag spöar skiten ur dem. Det låter som ett rimligt fel som beskrevs på den bifogade länken. Jag får ta tag i det där någon dag när lusten faller på. Häromdagen började den också varna för att en dörr är öppen. Låter som om det är någon givare i någon av dörrarna är trasig. Det är inte så att du har en länk som beskriver hur det kan åtgärdas också? Minst 6 cylindrar!! |
|
|
Här är ytterligare en länk med bromsljuskontakten: Länk Ett tips för att lossa kontakten lättare är att ha motorn igång (så servoverkan finns) och sedan kan man dra den ut röda plastkragen hela vägen (som kan sitta rätt hårt). Givarna sitter inte i dörren, utan i "låsen" i bilens kaross (kallas även dörrnäsa). Även det problemet är vanligt och har diskuterats förut, så prova att söka: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik, Du är ju kung i detta forum inser jag nu. Jag sökte på dörrnäsa och fick då se ett antal identiska beskrivningar och det låter helt klart som om de tär felet. Jag vet inte hur jag ska lokalisera vilken näsa som strular men det får bli en senare fråga. Eventuellt lämnar jag in bilen till en verkstad för att fixa både bromskontakten och dörrnäsan. Jag får sova på saken inatt och sedan låta dagsformen avgöra. Stort tack för hjälpen i alla fall. Minst 6 cylindrar!! |
|
|
Tack för tipset Kjell |
|
|
lyfter en gammal tråd igen Meka bort min bromskontakt som va sönder häromdagen, bestäldle en ny på mekonomen o glad i hågen komme man hem o ska byta, upptäcker då ett de är en 4 polig (sitter 2 polig), hrm tänkte ja o åkte o bytte, men mekonomen hävdade att det va rätt så ja åkte till bmw istället och han menade bestämmt att det bara fanns 4 poliga och letade men hittade inga 2poliga, så är det någon som vet var de finns eller om ni har något art nr? smart man är slängde mna ju den andra :'( |
|
|
Enligt Länk ska det vara en 4-polig kontakt. Mycket märkligt om den inte skulle passa. Mvh Johan |
|
| Jaa jag vet, men som sagt dom hävdade ju på bmw att e bara fanns 4-poliga, men den ÄR 2 polig, så ja vet inte va man ska ta sig till | |
| Löst problemet nu, o mde är någon som bryr sig.. det va iaf en bromsljuskontakt till 518 som passade in, men varför olika? :S | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.