|
|
|
|---|---|
|
Dett är ett inlägg som jag skriver på uppdrag av mina föräldrar: Min föräldrar köpte en 523i från BMW. 2004-11-01 skrevs alla papper under och vi hade önskemål om att en del saker skulle åtgärdas (bl.a. skulle man kolla alla nycklar och radera de nycklar som man inte fick med, ngn led i framvagn behövde ses över samt en skada på skinnet på framsätena skulle fixas till, vi fick veta att allt skulle fixas. 2004-11-09 levererades bilen till oss, allt fixat utom skinnet, sa till och fick veta att vi skulle boka tid hos en sadelmakare och BMW står för notan. 2004-11-10 (dagen efter leverans) påväg till jobbet upptäckte pappa att det inte kommer ngn värme från AC:n (fungerade vid provkörning) och svänger in via BMW och lämnar in bilen på reparation. 2004-11-21 Vi får tillbaka bilen från BMW (hade fått lånebilar av BMW att ha under tiden) 2005-01-13 Bilens centrallås-system låser inte längre upp höger framdörr. Dörren går inte heller att låsa upp inneifrån bilen. Elspeglarna på bilen har lagt av på båda sidor och höger framruta går inte längre att hissa ner från passagerar sidan, endast föraren kan hissa ner den rutan. Bilens El-rollo har även lagt av. 2005-01-18 Mitt under ösregn lägger vindrutetorkarna av... Det är min mor som kör bilen och vet inte riktigt vad hos ska göra för att fixa det, så ringer min lillebror som får åka och hämta mamma och när han inte heller lyckas få igång torkarna så lämnar de bilen vid vägen och kör hem i min lillebrors toyota. Senare samma dag åker pappa och min bror ut till bilen och efter en stunds pillande (kollade reläer och säkringar och lite sådant) lyckas de få igång torkarna igen, utan att egentligen ha gjort ngt. 2005-01-20 (idag) lämnde pappa in bilen på BMW för reparation och fick tillbaka bilen på eftermiddagen, tydligen ngn form av kontaktfel eller glapp. Inget fel på torkarsystemet kunde hittas. Kan tillägga att bilen inte har rullat speciellt långt och är såld för första gången av Asplunds Bil (BMW) i Borås och sedan inbytt hos BMW Gr GBG och sedan köpt av oss. Bilen har rullat lite drygt 100 mil sedan leverans 2004-11-09. Bilen har idag rullat 13 000 mil totalt och är i väldigt fint skick exteriört och interiört och välutrustad med tanke på sin lilla motor (bla skinn, stora ACn, Multifunktions M-ratt + knopp, Business pkt, komfort pkt mm) Till saken hör att pappa köpt en omgång nya BMW E39 Face-lift fälgar med nya friktions däck till bilen. sommardäcken som vi fick med bilen sitter nu på de nya face-lift fälgarna och vinterdäcken på de 15" std alu fälgarna som finns på alla 523. Nu har mina föräldrar bestämt sig för att man inte längre är intresserad av att behålla bilen, eftersom man inte känner att man längre vågar lita på bilen. Pappa pratade med säljaren som sålde bilen till oss och sa att han inte alls var nöjd med bilen och att ångrar sitt bilköp och vill byta bil. Säljaren ska ha sagt ngt i stil med "Jag ska se, om ngt liknande med motsvarande utr dyker upp så säger jag till". Mina föräldrar känner inte att man vill vänta för länge och tror inte att säljaren verkligen vill hjälpa till och hitta en annan bil utan mer sa så för att slippa klagomål. 2005-02-01 går bilens garantier ut och man vill få köpet hävt, helst vill man återgå till Mercedes som man tidigare kört men kan tänka sig att köpa en annan 5-serie eller 3-serie, med kravet att man får byta in bilen till samma pris som köpte den för. Man är inte ute efter krångel eftersom varken tid eller ork för det finns utan vill bara ha det hela löst på ett smidigt sätt. Hur ska man gå till väga och vad gäller... vilka regler finns och vad kan man vänta sig? Om du/ni hade varit säljaren / mina föräldrar, hur hade ni gjort... alla tips emottages tacksamt. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § | |
|
Hej.Tyvärr så tror jag inte att det går att häva köpet.... Eftersom bilfirman har varit tillmötesgående och fixat de fel som dykt upp under garantitiden så har man inte rätt att häva köpet. Om däremot bilfirman vägrat att fixa de fel som dykt upp så hade man kunnat gå via ARN och stämt dom men det funkar inte i detta fall.. En fråga om bilen..Har den stått ute mkt?? Felen låter som oxid problem=dålig kontakt... Det blir så på moderna bilar så fort dom står ute och inte körs mkt...Har ofta dessa problem på mina salubilar som står ute och inte blivit körda på flera dagar... Mvh Stefan Skagersten... Bilhandlare i Hallsberg.. Race to the last drop! |
|
|
Var inte 5 serie ägarna "Sveriges mest nöjda bilägare" ? Det verkar vara ettt riktigt måndagsexemplar det där... Hoppas dom är mer hjälpsamma mot er! |
|
|
Vad gäller bilens första år så vet jag inte men av bilens skick att döma så måste den ha stått i ett garage. Hos BMW Group stod bilen inne i själva bilhallen och inte ute på gården. Vi har inte tillgång till garage hemma, utan den står utomhus. Dagtid står den numera i ett låst garage. Man är mycket nöjda med BMW:a agerande när det gäller försäljning och reparationer... man har fixat det som behöver fixas i ordning (vi hade ju garanti på bilen) och man ställt upp med en lånebil. Det spelar heller ingen roll om man inte kan häva köpet, byter de in bilen till ett vettigt pris så går ju det bra. Min far ska dit idag och kolla efter en ny bil. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Ok.Jag tror att en del av felen som uppkommit beror på fukt eftersom bilen stått ute och ej körts mkt...Dagens elektronik är mkt känsligt och står bilen ute och det är fuktigt och det pendlar mkt mellan + och - grader så kan fel som dessa uppstå... Hoppas dom betalar bra vid inbyte.. Stefan.. Race to the last drop! |
|
|
Mugge: Om bilen motortvättats med högtryck (antingen nyligen eller på BMW) utan att bli ordentligt renblåst efteråt kan tyvärr dylika fel uppstå, sådana fel brukar vara svåra att komma tillrätta med... Mvh |
|
|
Pratade precis med min far... Han hade varit inne på BMW och pratat med säljare som direkt lämnade in bilen på verkstaden och sa att de får felsöka torkarsystemet tills de hittar felet... De kunde inte hitta ngt fel, men bytte ut lite reläer. Man gick med på att byta in bilen till samma pris som vi köpte den för om vi tar en annan bil från hallen. Det finns tydligen en 525i-02 med M-paket o rätt bra utr. man får lägga imellan 60 000 kr om vi vill ha den. Måste säga att jag är lite imponerad över hur bra detta sköts! V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Stor credit till handlaren måste jag säga. De gör verkligen allt de kan för att lösa problemet. Inte vanligt i dagens samhälle. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Låter nästan för bra:) | |
| Vilken handlare är det? | |
| Sorry... skulle läst mer noggrant. Såg att det stod i första meddelandet. | |
|
Handlaren är så bussig för att: Vi har någonting i Sverige som heter Konsumentköplagen. ALLA begagnade bilar som säljs från bilhandlare omfattas ALLTID av MINST 6 månaders garanti - oavsett vad handlaren säger. Handlare får ENLIGT LAG inte ge sämre garantivillkor än vad lagen säger - om så sker kontakt konsumentverket samt ARN. Enligt denna lag skall handlaren korrigera samtliga fel som kan härröra til fel som fanns i bilen OCH som uppkommer inom 6 månader efter inköp. Detta gäller inte normalt slitage och t ex skador på karossen som bulor, stenskott osv. Som du borde kunnat upptäcka innan köp. Kort och gott: Går bilen sönder - ge bilhandlaren nycklarna och be honom ringa när det är klart, och det ska inte kosta köparen något. Efter att samma fel återkommit tre gånger trots reparation har du som kund rätt att kräva att handlaren häver köpet. Det är bara att stå på sig och inte vara så blåögt snäll (som jag varit alldeles för många gånger...) Lycka till! |
|
|
Vet ej hur det ligger till med ARN men jag är glad att man till en början betalade lite extra och gick till en seriös firma. Hade nog blivit lite dyrare annars på sikt... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.