|
|
|
|---|---|
|
Min 320 får på något vis besin i oljan. Har kollat bränsle trycket och de var ok, har också kollat "kompet" vilket de också var helt redigt. Bilen har gått ca: 23500 mil, toppen bytte jag vid 20000 mil till en renoverad. Är det någon som har en ide var det hela beror på. | |
|
Kör du väldigt mycket korta sträckor? Är det mycket bensin i oljan? Har bilen börjat dra mycket bränsle? /// Gunnar E. |
|
| Det är ju det att jag inte köra någar korta sträckor. Det kanske är ca: 0,5 l bensin i oljan på 100-200 mil. | |
|
Hur ser tändstiften ut? Två tänkbara orsaker: Läckande spridare. Dåliga kolvringar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var mycket det! Eftersom du inte kör korta sträckor, kan vi utesluta kondenserat bränsle som letar sig ned i vevhuset. Skulle kunna vara en spridare som står och läcker när motorn är avstängd, det bränslet kan mycket väl leta sig ned genom en insugsventil och sen rinna förbi kolvringarna ner.... Att 'kompet' visar bra värden säger inte så mycket egentligen, du bör komplettera med ett s.k. "leak down-test" där man trycksätter cylindern med tryckluft, mäter hur snabbt man tappar trycket och lyssnar sig fram till vart det försvinner. Kan relativt säkert peka ut både otäta ventiler och dåliga kolvringar/cylinderlopp. /// Gunnar E. |
|
|
Samma sak, mycket tomgångskörning kan ge resultat till bensin i oljan.. --- King of the road |
|
|
Hur var avgasvärden vid senaste besiktning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Håll trycket i spridarna har jag kollat och de höll trycket bra. Avgasvärdena var också helt ok. skulle det kunna vara att vevhusvetilationen inte fungerar som den ska. |
|
| Hur kollade du spridarna? | |
|
Har Du kontrollerat tändstiften nu? Den vanligaste orsaken till bensin i oljan är tändmissar varvid den oförbrända bensinen letar sig ner förbi ringarna i nästkommande kompressionsfas. Kontrollera således tändkablar, stift lock och rotor. Tändkablar går ej att resistensmäta på ett tillförlitligt sätt då en multimeter inte har en mätspänning på 25000volt. Jag har försökt själv. |
|
|
har kollat stiften de ser helt ok! ut, det är möjligen lite belägging på två:ans cylinder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.