|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Stavros (Kojaks assistent?) Hälften av alla afrikanska stater har vänstertrafik.I syd-amerka är det högertrafik. /A |
|
|
Kristoffer L: Den öppnades 1952 (möjligen 53) av HKH Prins Bertil såklart och är Sveriges äldsta motorväg ( tätt följd av Huskvarna-Gränna). Även trafik platsen Lund södra ingick och den har mer eller mindre hållt måttet även i våran tid och inte byts ut.. Malmö Tekniska museum har/hade en utställning om detta.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Sigdarve> Sorry, får skylla på Harboen jag tog efter jobbet :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: Du kan inte skylla ifrån dig hur som helst! Dricker man Harboe så får man skylla sig själv :) Hade du druckit en redig pilsner så hade det aldrig blivit så här. /A |
|
|
Mna kan ju undra varför Japan har vänstertrafik egentligen... Dom har väl aldrig varit kolonialiserade av britter...? Eller ens influerats av britter... (Sigdarve: Nope. Jag var nog för ung för att se Kojak när det gick. Däremot såg jag Falcon Crest. Å Stavros är taget från den greken som gängade Angela ett tag. Han var rik o grym. =) ) |
|
|
Sigdarve> Enda försvaret är att den var skamligt nära gratis. Då får man helt enkelt stå ut. Såg för övrigt en underbar Opel häromdagen, kan ha vart något äldre Rekord i cupéutförande. Ljus, ljus blåmetallic, perfekt krom, raka lister och inte en enda lite rostfläck. Som pricken över i, en H-dekal på instrumäntbrädan, härligt kursiv. Orginalkapslar, rubbet. Bilen verkade även vara utrustad med orginalägaren, en minst sagt äldre herre som drog (snabbt, utan lamellslir) iväg med ett plirigt leende. Nästan så att man längtade efter att bli gammal. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Instrumänt? OK, point taken. Slänger resterande Harboe. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag säger då det... (och sörplar vidare på min Franziskaner Weissbier) ;) Enligt min morfar var det tydligen ganska kaotiskt i Gbg när man bytte från vänster- till högertrafik. Den veckan hade jag velat upleva! /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Klart intressant teori om detta och annat i länken. FP |
|
|
Mera om motorvägar: Länk (8 sept 1953 öppnad Malmö -Lund...btw) Mera om varöfr höger resp. vänster trafik: Länk Eurods/driving%20on%20the%20left.htm#history ( 82,9% sa nej....då vänta bara ni EU hatare så får ni se hur det blir ..*S*) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
länken till höger trafik igen: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
34/66%, till högrans favör, inte så pjåkigt ändå. Vi brukar ju påstå att alla som kör vänster är "fel" på det...) FP |
|
|
Fast vänta: Taiwan till höger? Var där för rätt länge sen, vill minnas att de körde vänster. Fast å andra sidan körde de så knepigt så det överskuggade kanske vilken sida... Det är en av de få ställen jag besökt där alla har rött i en fyrvägskorsning och sen får alla grönt samtidigt. Mycket intressant att se när de trocklade sig runt varandra, förmodligen hade man ljusen bara för att få ner tempot en aning. Vi fick f.ö. en fyrvägskorsning med stoppskylt från alla hållen här nyligen av denna anledningen. i USA är det inte ovanligt heller. Men trafikljus ger ju lite annorlunda effekter...)) FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
HEHE Folke: Fyrvägsstopp!! Det har VI haft i Hassoland i mer än 5 år :) Sveriges Första ?? Kumlas mest olycksdrabbade korsning blev riktigt olycksbefriad efter införandet, kan vara lite knöligt i början, men när de flesta vant sig funkar det jättebra värst är väl för utsocknes , typ hallsbergare mfl :)) Dessutom fungera numera de enda trafikljusen också efter 7 månaders stillestånd pgs inga reservdelar HEHE måste köpt utrustningen av eskimåer på grönland som gjort ett EX och skänkt bort det . Vi har visst Sveriges första Betongväg i också, mellan Kumla- Örebro och Karlskoga , skarvarna finns kvar än trots många lgaer asfalt över, så låter det som man åker på en gammal järnväg, då tjälen hela tiden knäcker asfalten i betongskarvarna. ///MVH Hasso Länk |
|
Måste innebära att vi kör lite lugnare här som klarat oss utan tidigare...) Blott ett trafikljus här också, de funkar dock. Betong är ju konstgjort,.. här nere ligger granit under asfalten, närmare bestämt i form av gatsten, på en god del av E22 i västra länsdelen. Vid sidorna stod det gedigna stenstolpar, av dessa finns rester i form av av små försänkningar i asfalten med jämna intervaller. FP |
|
| Fyrvägsstopp finns även här i Borås, staden med Sveriges sämsta vägar. :) | |
|
Borås är ju försökskanin för vägverket. Det verkar som om dom testar alla nya påhitt där först. //Rob |
|
| Att USA hade högertrafik på agendat från början, har ju sin grund i att på alla sätt "förr alltså, motsätta sig det mesta som britterna "körde på" eftersom de hade ett litet frihetskrig mot storbrittaninen:) | |
|
Jag har hört att Britterna har kvar sin vänstertrafik som trots. Avd. vi är lite bättre än alla andra. |
|
|
Haglund2306: hehe ja jag har en kompis i Borås. Å sämre vägar får man leta efter. Skräpigt och smutsigt är det i Borås oxå! Men fin i övrigt. No offense! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.