|
|
|
|---|---|
|
Hello BMW Lovors! Nu börjar det snart bli dax att byta olja igen! Vilken olja kan rekomenders till en 525:a - 93?? Hel, halvsyntet?? Mineral?? Tjock eller tunn?? Tack på förhand! / Jimmy "No Shit Turbo, Just Real Power" | |
|
Sök inlägg. Finns redan tusentals ord skrivet på detta ämne!!! Minst 5 trådar om år startas på detta ämne!! W |
|
|
Jag skulle aldrig köra med annat än bra helsyntetisk olja! Själv kör jag med Valvoline Synpower 5w40, kostar ca 100 kr/liter... men det är det värt! Viktigt att du inte kör med dåligt filter.. helst Mann eller Mahle el. dyl. Kostar inte mkt extra men förlänger livslängden på oljan och motorn... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Jag kör också valvoline 5w40 synpower och är helnöjd. Tryckarna verkar nöjda iaf :-) | |
|
Allt annat än helsyntet är uteslutet. Jag kör hellre på Biltemas billiga syntetolja än på en dubbelt så dyr mineralolja! /// Gunnar E. |
|
|
Det är 24v-motorn jag har vilken är i grund o botten samma motor som i din så funkar den för mig borde den funka för dig :-) Men jag tycker att du skall köra på helsyntet i vilket fall eftersom dom oljorna brukar vara stabilare så att de fyller sin funktion fler mil än vad en halvsyntet klarar. |
|
| Håller med Helsyntet all the way. Men det kan vara farligt farligt om det har legat någon fattig mineral olja i tidigare. Gjorde det med min gamla Celica inte att rekommendera. Jag sitter nu igen i den positionen fast nu med min fina 520i -91. Vet inte vad förra ägaren hade i för något. | |
fjamsetramsa |
Jag undrar samma som Kimmy..ska strax byta..hur ser man enklast vad man har i nu?? |
|
"Upplösning av smuts" kan ske med vilken olja som helst eftersom alla oljor innehåller detergentadditiv (rengöringssubstans). Om man är osäker på hur ren/smutsig motorn är invändigt, bör man hålla ett öga på hur snabbt den nya oljan blir smutsig. Svartnar den fort, finns det anledning att misstänka att den har löst upp gammal smuts i motorn. Då bör man göra ett nytt oljebyte (inkl filter) efter 200-300 mil. Därmed får man ut merparten av smutsen och kan sedan använda normala bytesintervall. Biltemas eller Rustas helsyntetiska 5W40-oljor är mycket prisvärda och överträffar med råge de krav som BMW hade på oljan när era motorer tillverkades. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ändo på något känns det fel att hälla ner Biltema och Rusta olja i motorn, att handla delar till pärlan på biltema är lite ajabaja för mig =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.