AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.339

Bmw 540 som har gått långt ska man vara rädd för en sån?

Hur är motorerna i 540 e34 och hur är lådorna? ska man passa sig för bilar med ca 25000 på mätaren eller kan den hålla många fina mil till?

Anders
Är den bara skött/servad så ska det inte vara någon fara.Dessa bilarna är ju gjorda för att äta mil men har den tjänstgjort som förstabil åt en 18-åring med kepsen bak&fram och färskt körkort så kan det ju vara riskabelt.
Motormässigt är de mycket uthålliga vad jag hört under mina år som 540-ägare. Vad gäller lådan så är det väl egentligen inga problem heller, men som med alla lådor så slits de också, ingen generalvarning alltså (det är f ö samma stora låda som sitter i BMW 750, BMW:s största låda!). Detta gäller om du INTE har adaptiv låda (utan snöflinga osv), har du det så är det den berömda plast-kule-renoveringen som stundar kring 20 000 mil sägs det, man måste riva halva lådan för att byta den = man måste riva hela(!) plånboken..

Däremot har jag (mfl) en del olösta obalansproblem, förmodligen någonstans på drivlinan, det finns mkt att välja på ;) Detta verkar inte vara unikt för mitt fall. Den delar inte drivlina med tex 530 (vad jag vet iaf), och 530 har jag inte hört ngt om alls.

För övrigt är det en superbil, verkligen, och hade det inte varit för den irriterande obalans som jag dras med så hade man inte kunnat vara mer nöjd!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Plastkulan kostar 2-3000 att byta. Den byts på plats.
Det är värre med lammelhusen som ofta spricker, då får man räkna med ca 30.000:-
tjo

är det svårt att byta plastkulan på plats?

nån som vet hur det går till?

Det som inte går med våld
Går oftast med mera våld
att renovera en automatlåda utan att veta vad man gör rekomenderas nog inte. bör ha hjälp av någon som kan, det är fruktansvärt avancerat, och man måste nästan ha en bok där det står exakt vilka kulor som ska vara på vilket ställe.. det är ganska mycket kanaler och sånt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
\\B M W 540IA -93//: Jag har också vibrationer i drivlinan dock har jag en 535i -88 så jag vet inte alls om man kan jämföra dem? Jag lämnade in bilen till BMW och de sa att de var mellanlager (kardan) och silentblocken. Jag bad dem byta dessa, det blev en avsevärd förbättring, men inte helt bra. Jag ska lämna in den på gratis felsökning imorgon... vi får se hur det går...
t048
Den adaptiva automatlådan (94-95 tror jag) till 540 behöver inte särskilt många mil på nacken för att rasa. Min egen hade bara gått 11500 mil (detta vet jag med 100 % säkerhet) när den gav upp.
Lammellpaketet är felkonstruerat och kan om oturen är framme spricka.
Ersättningsdelarna man använder har en annan design så förhoppningsvis får lädan evigt liv efter en helrenovering (inkl den förhatliga plastkulan).
Tyvärr går kalaset på 20000+
/Anders

BMW-Forever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.