AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.084

Motorolja i en 730i -90

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Hej,

ska byta olja till helgen. När jag köpte filter hos BMW (Boos & Hagl) passade jag på att fråga vad man skulle ha för olja i en 730i från -90 som gått över 25 tusen mil. Svaret blev:
"En lite tjockare olja...hmm..10w-40 skulle jag säga"

Visst, låter ju prima. Det är ju vad jag har... Vilket märke då?
"Det spelar ingen roll alls! Det är viskositeten som är det viktiga. Om den kommer från BMW, Shell eller Aral är strunt samma

Dock känns det fel att inte kosta på en såpass trevlig bil något annat än det billigaste skit man hittar på macken. Så, vad tar man? Vad kör ni med? Själv har jag inte hunnit bilda mig någon egen uppfattning än när det gäller olja.

Tacksam för svar! :)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 10W40-olja är inte en speciellt tjock olja!

Jag skulle rekommendera en helsyntetisk 5W40-olja. (som är lika tjock som ovanstående olja)

Kolla klassningen, den är lika viktig som viskositeten!
Oljan bör minst ha följande klassning:
API SJ
ACEA A3

Fabrikatet är mindre viktigt.
Om du har möjlighet att få information vilken typ av syntetolja det är, bör du välja en olja med merparten PAO-olja (polyalfaolefin) som basolja.

Vissa oljebolag är fula och säljer högraffinerad mineralolja (EHVI)som "helsyntetisk". Bland annat Castrol har några sådana oljor i sitt sortiment...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det var en ganska maffig oljetråd upp nyligen, sök lite så bör du hitta den och ha mycket läsning framför dig.

//Magnus, mahle filter och biltema olja.

Biltemas 5w/40 är säkert inte världens bästa olja, men avgjort oerhört mkt mer prisvärd än nåt du hittar på macken.
Känner du ingen som kan ordna märkesolja till rätt pris så kör med den.
Beror ju på var du bor hur nära du har till Biltema, om du köper t.ex. en 20-liters förp. med olja kan du ju också få ner priset för en bra "märkes-olja".
Be
361
Berga

740iA -94
Johan B: Tackar så mycket, oljeshejken! ;-) Har skrivit ned klassningarna och går på jakt i morgon.

944-driver: Gjorde en sökning på olja innan jag startade denna, men hittade inget tyckte jag. Well well, Johans svar räcker gott tror jag. :)

Markus: Biltema är nog den som är mest prisvärd, men dels bor jag söder om München, dvs. ganska långt till Biltema, och dels så känns det på något sätt som en bättre investering att lägga slantarna på en ordentlig olja (därmed inte sagt att biltemas är dålig).

Tackar så mycket för svaren Herrarna! =)

/Berga

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Här kommer ett förslag från en dam ;)
Jag bytte olja i min bil förra veckan, och tog en olja som är BMW-Special klassificerad - OKQ8 Excel 5W40. Kostade 340kr/4 liter. Den får iallafall duga i min bil ;)

___
BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!!
Be
361
Berga

740iA -94
Tips från damer är alltid trevligt... ;)
När du säger BMW-specialklassificerad, är det det där "BMW Longlife"-köret du tänker på? I så fall är min nya olja också det. ;) En Castrol 5w-40 blev det för 30€/4 liter. Tror det duger ett tag i alla fall.

Är det förresten någon som provat Mobil 1 5w-50? Har hört att den ska vara väldigt fin. Men så kostar den ju därefter... =/

/Berga

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Q8 Formula Excel är tydligen klassad "BMW Special Oil": Länk

Vad betyder den klassning, Johan?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mobil 1 5W/50 ska kosta max SEK 350:-/4 liter enligt min åsikt.
Annars är det ocker och inget annat.
Be
361
Berga

740iA -94
Erikw, det var som sjutton. Nåt helt annat än "BMW Longlife" då ju. Undrar vad som är skillnaden. Väntar med spänning på Johans svar. ;)

Markus, det var som tusan! En kompis till mig köpte den för 200 kr/liter... :p

/Berga

Har sett Mobil 1 för så mkt som 498:- för en liten dunk ibland, dyrt nog det.
200:- litern är närmast kriminellt tycker jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ErikW, BMW har listor med oljor som är godkända av dem för användning i äldre motorer (innan M52TU), dvs. innan man förlängde bytesintervallen till ca 2500 mil; t ex M10, M20, M30, M40, M42, M43, M50, M52 (ej M52TU), S14, S38, S50, S52 osv.

Formula excel är godkänd för ovanstående motorer och några till.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hej Berga! Jag har kört på castrol GTX 5w-40 i min 730. Den funkar alldes utmärkt tycker jag. Min har 31000 mil på mätarn och går klockrent. Mvh Danne

"Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa"
Be
361
Berga

740iA -94
Danne, det låter bra det! Då är det väl förhoppningsvis inget dåligt jag hällt i. :)
F.ö. fräsch kärra du har! :D

Johan, man lär sig något nytt varje dag. Vet du om/var man kan få tag på dessa listor?

/Berga

Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Nån som prövat Motorex olja? Själv Tycker jag att det är en underbar olja. Motorn går tystare och jämnare på den. Tycker iaf jag.

Mvh //M(arkus)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack Johan, du är en klippa!

Följdfrågor:

1. Innebär "BMW Special Oil" att den är bättre än API-klassningen den har, eller är det ett sätt att göra det lättare för BMW-ägare att veta att de köper rätt olja? För en konsumet är det förstås lättare att tyda, än en massa förkortningar.

2. Vet du vilken internationell klassning det motsvarar/överträffar?

3. Om man jämför en "BMW Special Oil" som har en viss API-klassning med en annan ej "BMW Special Oil" fast med bättre API-klassning, vilken är då bäst? Den med bättre API-klassning antar jag...

Många nötter att knäcka, men det löser du nog!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.