AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.853

Ska man behöva skänka bort bilen!?

Sida 1 av 3
fl
46
flautando
530i 1988
Trodde inte det var så dött på marknaden. Har haft min 530i -88 ute till försäljning och det verkar som jag har för högt pris. Hade satt ut 27000 kr eftersom den är i väldigt fint skick. skinnkl, klima, elhissar, taklucka, låda motor går perfekt, fräsch som bara den.
Verkar finnas hur många e-34:or som helst där ute. Vad anser ni bästa BMW-ägare? Bytte bakre ljuddämparen förra veckan och nu måste spindelleden bytas... Samt om man ska vara petig rostlaga lite. Än så länge ser den förbannat fin ut, men ska jag kränga iväg den eller ska jag fixa grejerna på den, behålla den och skratta och vara glad? Vänta till våren, vilken skillnad är det då att sälja?

Vänliga hälsningar

flautando

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
27´ är dyrt i mina ögon!

Som jämförelse kan jag nämna att min bror säljer sin 318ti Compact -95 för 35´och den har bara gått ca 11000 mil! (fins skick, normalutrustad med AC och 16" BMW-originalfälgar, svensksåld och alltid servad hos BMW).

Han har redan gjort upp affären med en köpare på den så det är ingen annons! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
För de pengarna du begär hittar man en hyfsad 525i 24v, en betydligt mer driftsäker och bättre motor på alla sätt och vis. Därför är 12-ventilarna riktigt döda på marknaden. Jag hade varit nöjd om jag fått ut 20k.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Mmmm, bör jar gå upp för mig att det är dyrt hur man än vrider och vänder på det... Får sänka priset, det är inget annat att göra. Har förbannat fina däck och fälgar. Men det verkar ju som sagt var inte hjälpas. Kännner mig lite sur faktiskt. Att ha bil är ruinerande hur man än beter sig nästan. Måste dock tillägga att ´jag har njutit till fullo i bilen och vill endast sälja den för att i slutändan inte förlora för mycket pengar.

/flautando

fl
46
flautando
530i 1988
Olof! Vad menar du med driftsäker och bättre motor? Har det alltså med detta att göra menar du? Kammen byttes på 21 000mil och nu har den gått 28 000.

Kamremsbyten, ventiljusteringar... detta behöver du aldrig göra på en M50. Slarvas det med oljebyten eller kamremsbyten så kan det bli dyrt. Jag har själv ägt en bil med M20 som hade gått 25000 mil vid försäljning, då var kamaxel och vipparmar bytade vid 16000 mil och oljebytena + kamremsbyte var skött pedantiskt men trots det tickade den rejält. Jag säger INTE att M20 är en dålig motor, MEN den kräver betydligt större underhåll än en M50, och det är mer problem med dem.

Ett miltal på 28000 lär skrämma bort en del potensiella köpare.

/// Olof

Länk
Förstår dig dock att det är surt att lägga ner en massa pengar på en bil, som man sen inser att man aldrig kommer få tillbaka! Jag lade ner 15-20.000:- på min 320ik som jag ändå bara ägde under ett år. Men köparen fick en fin E30 för pengarna... om man bortser från ventiltickandet. ;)

/// Olof

Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Bäste Olov! Trevligt att få ta upp en liten diskussion med någon i denna fråga. Jag vet inte tillräckligt mycket för att veta vad en M20 motor är för något. Men jag vet dock att det inte är någon kamrem i en 530i 88, det är kedja i denna modell.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
530i -88 har M30 motorn. Den är det kamkedja på, inget byte av kamrem alltså :D Dock så måste ventiljustering göras... Men jag håller inte med dig Olof att M50 är "mera driftsäker och bättre på alla vis." M50 motorerna är det faktiskt också mycket problem med, speciellt före årsmodell -93 då motorn kom med Vanos. Det är en hel del bekymmer med luftmassemätare, lambdasonder, tändspolar och diverse givare på M50.

M30 är enligt många den mest slitstarka och mest pålitliga motorn BMW byggt...

/Per
fl
46
flautando
530i 1988
Olov! Om du har tid tycker jag du ska gå ut och kika på min bil. Jag har lagt ut den på blocket. Västmanland! Vore trevligt att höra vad du tycker om annonsen.

/Erik

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
--->Flautando
M20 motorn satt bl.a. i 520/525 t.om. 90. Det är den "lilla sexan" med kamrem.

/Per
Haha, jag ber om ursäkt, jag är visst inte riktigt frisk idag. M30 skall det ju vara! Du har helt rätt, den har kamkedja. My bad. Pinsamt :D M30 är en mer slitstark motor. Dock får du mer effekt och vrid i en M50B25, och motorn är kräver mindre underhåll. Den ställer in ventilerna själv, på hydralisk väg tror jag.

/// Olof

Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Per!

Det var ju trevligt att höra att någon andas denna optimism:-)! Hur går ventiljusteringar till, vad brukar det kosta? Är det något man kan göra själv?

/Erik

Jag bor i Skåne, så det blir nog lite väl besvärligt att köra upp till Västmanland. Tack för erbjudandet dock :)

/// Olof

Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Jag menade kika på annonsen, käre BMW-kamrat:-)! Vad du tycker om den och hur du gillar bilen på bilden...

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, M50 motorn sköter ventiljusteringen själv så att säga, så länge ventillyftarna fungerar, de ska också bytas ut vid ett visst miltal... Absolut är ventiljustering något man kan göra själv! Det som krävs är noggranhet och ett bladmått. Se denna länk för en beskrivning:

Länk

/Per
per_j82:

Jag har en 325i utan vanos. 19700 mil på mätaren (sv-såld så inget fiffel ;)). Bilen går exakt som den skall. Jag är fullt allvarlig när jag säger att den lika gärna skulle ha kunnat rullat hälften.

/// Olof

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ventillyftare byter man bara om de börjar krångla!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
flautando:

Aha! Jovisst, du råkar inte ha en direktlänk till annonsen då? Kan ju vara läge att lägga in så att fler kan ge dig sin åsikt.

/// Olof

Länk
Glömde att påpeka att en 24-ventilare även har bättre bränsleförbrukning, speciellt om den har vanos. Det finns alltså fler fördelar.

per_j82:

Att du tycker man kan göra ventiljustering själv är ju inte relevant i sammanhanget. Det måste göras, oavsett hur du löser det.

/// Olof

Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Olov! Jag måste erkänna att jag vet inte hur man gör när man lägger in en länk. Jag har större delen av mitt liv utvecklat mig som klassisk flöjtist och har tyvärr inte hängt med eller brytt mig om att utveckla mina kunskaper inom detta. Bra förslag annars! Hur gör jag:-)?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.