AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
600

Porta toppen?

Er
19
Erik8
528i-87
Någon som vet var man kan porta toppen till en 528i-87 och vad det kostar?
Tacksam för alla svar:)

*Turbo knäckare*
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Köhlers racing i Ullared.Priset beror nog på hur mycket du vill ha gjort på den.Ring dit och hör,jag kan rekomendera dom har själv en topp som dom gjorde ett mycket fint jobb på.Kostade 16500kr.

hjorten
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Du kan inte mena att du gav 16500.- för portning!

//Ticco

www.ticco.com
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jo men visst gjorde jag det,nu glömmde jag säga att det är ett portnigsjobb utöver det vanliga dvs max vad det går att få ur en topp.+ ventiljobb.

hjorten
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag har hört att Grottis i S-holm tar c.a 1000kr per cylinder (2v-topp) för en rejäl portning..

7900rpm
Ti
2.587
Ticco
420i -14
--> hjorten

Bara å gratulera!

//Ticco

www.ticco.com
jag fixade en topp av en mycket känd trimmare han har hållt på med toppar i 35 år... farsans topp fixade han när han var ung... jag fick betala 6000 för det och då gjorde han max portning... och slipade om kamaxeln och byggde om till mekaniska lyftare... allt för 6000..
så 16000 för bara portning låter juh väldigt dyrt....

MvH
/Danne
netsix
Såg ett tidigare inlägg där en betalat 8.000:- för portning hos grottis på en 540. Tror det var wroooms.

/netsix
swemho
Jag sitter o läser om trimmning hela dagarna här för det är kul, har börjat fatta en hel del, men vad sjutton är en portning och mappning ?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
16500:- Billigt eller dyrt!?!?!?

Med tanke på att det är Sveriges kanske duktigaste motortrimmare som varit framme så finns det väl flera skäl att det kostar lite mera.

Det blir riktigt gjort, ärligt talat så tror jag Khöler aldrig skulle släppa ifrån sig en topp utan att gjort sitt bästa, däremot så tror jag grottis kör lite mer "kvantitet" stuket. Sedan så finns det knappast så många som har den erfarenhete av hur toppar fungera som Khöler har. Han gör dem själv och sedan bänkar han motorn, vilket gör att han lärt sig väldigt mycket. Det är knappast en slump att han hade STCC servicen på BMW:s motorer. Grottis bygger ju inga motorer och bänkar själv. Och de jobb som Khöler gör utan att bänka är nog rätt få.

//Jesper
netsix
Hört att Henrys motor skall vara jävligt duktiga. Fick tipset från Manuel på MH-GTR.

/netsix
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Grovt förenklad förklaring:

Porta = slipa i kanalerna i toppen.

Mappa = ändra programmet i insprutning och/eller tändning.

Kiip Spiiding!
BOGEYMAN
Så toppen gjordes för att passa den underdelen och kamaxeln eller gjordes det en värsting som inte passar alls till den underdelen och den värsta rally-kamen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.