|
|
|
|---|---|
| Bromsbeläggslampan lyser. Det känns så som bilen dricker även för mkt bensin även om jag tankar med 98- oktan under den sista tiden. Vad kan det vara? | |
|
lampan varnar ju för att bromsbeläggen börjar bli slitna..så det är dags att byta ..om det inte är så att det är själva varnings-systemet det är fel på ,så den varnar i onödan. Ditt andra problem med soppa drickandet törs jag inte sia om. Äntligen BMW :) |
|
| du måste byta bromsbeläggen(brukar vara fram)sätt dit nya klossar och köp en ny bromsvarnare kostar ca 100kr när du bytt beläggen så kommer lampan fortfarande att lysa tills du vrider på tändningen på ettans läge i 30sec sen tilbaka då nollställer du och lampan ska slockna... | |
|
Kolla att inte bromsoken kärvar, känn efter om bromsarna känns varma (lägg handen mot fälgen) när du kört en bra bit utan att bromsa, växla ner och använd handbromsen till att stanna helt. Är de varma då så ligger de an, då tar beläggen slut fort och soppan med så kan det mkt väl bero på det. |
|
|
Det kan vara ett betydligt enklare fel än så. Hade samma problem med både min 318IS E30 och min 325 Coupe E-36. Kabeln till bromsvarnaren är dragen upp längs med fjäderbenet och ska sitta fast i nån typ av spännband. Det är möjligt att kabeln släppt från fästet, gått emot hjulet och därmed slitits av. Min lampa började med att blinka - jag fattade ingenting - tills den till sist tändes helt. När jag lossade hjulet för att hitta felet såg jag att kabeln lossnat och plasthöljet slitits sönder mot bromsskivan. Kolla detta innan du gör några drastiska, dyra ingrepp. |
|
| Hur byter man bromsvarnare bak på en e46? Har följt kabeln så långt det går men den försvinner in under bilen nånstans. Tacksam för svar! | |
|
Varnaren sitter i bromsklossen och kabeln är kanske 30-40cm lång och har en kontakt... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bytte bromsbelägg bak nu i veckan och skulle byta givaren samtidigt. Vet att den sitter i bromsklossen men hajjar inte var den tar vägen, har försökt att följa kabeln men den försvinner in i bilen nånstans. Hur kommer jag åt kontakten, måste jag lossa på något? | |
|
Har för mig att kabeln går upp till en lite tjockare plastkoppling som sitter väl synlig i hjulhuset - snäpp upp den så ser du kontakterna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte fram och då var det på det sättet som du beskriver men när jag skulle byta bak så verkar det helt omöjligt, kabeln bara försvinner! Så jag klippte av kabeln men det är lite störande att lampan lyser hela tiden. Ingen annan som har bytt bromsvarnare bak nyligen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.