AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.505

Spännrulle låter illa till AC

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Hej!

Har letat runt på forumet men inte hittat hur man gör för att ta lös spännrullen till AC'n. Kan nån ge mej instruktioner, innan den skär ihop helt ;-)

//Kikki

___
BMW V8 - The Best A Girl Can Get!!!
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Fick bra info om hur man plockar bort spännrullen, nu undrar jag ifall det kan vara värt att smörja upp den lite med kullagerfett?

//Kikki

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låter den illa så skulle jag byta, för att slippa göra om jobbet.
Det går att pilla bort lagerskyddet och tillföra lite fett, men frågan är ju om det är konstgjord andning.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte exakt hur rullen ser ut och vilken typ av lager den har, men misstänker att den har ett permanentsmort och förseglat lager. Då blir det svårt att smörja den med fett...

Rullen finns som lös reservdel för dryga 400kr hos BMW, om du inte vill köpa den kompletta spännrullemekanismen för drygt 200kr extra.

Jag hade nog bytt om jag ändå skulle plockat bort den.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Den ska ju gå att smörja, tror jag testar det som 1:a åtgärd ändå...så kan man ju byta den om den börjar att låta illa lite senare, verkar ju inte vara så märkvärdigt att byta den om man gör det underifrån på lyften ;-)

//Kikki

___
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Kan tillägga att den nyss börajat att väsnats ;)

//Kikki

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Visst går det att smörja, gjorde jag själv på 528an.
se här Johan :) De blir ganska fort "torra" på fett så i förbyggande syfte så är det en bra idé-
Länk

Men kompletterar bara med lite fett, blir det för mycket och tempen stiger, så kan fettet trycka bort lagerskyddet, var bara försiktig så du inte skadar det när du petar bort det.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok Hasso!

Jag har inte granskat lagret/rullen närmare än där det sitter med skyddskåpan i fronten av motorn... ;o)

Men det innebär att du måste pilla bort lagertätningen innan du fettar in lagret!?
Har du någon bra teknik för det utan att man skadar tätningen?

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Liten fin mejsel och pilla försiktigt, Min Hovmek Stefan avslöjade "hemligheten" han har ju skruvat en del BMW i ett par decenier,
Och det var faktiskt behov av komplettering trots 7300 mil.
Men det ska vara vanligt kullagerfett.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då kanske man får "kompletteringsfetta" lagret vid lämpligt tillfälle! :o)

Har hört att det kan gnälla till vid enstaka tillfällen när det är kallt ute, när jag startar bilen på morgonen. Var iofs ganska länge sedan det hände nu...

Mvh

Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Tack för upplysningarna nu ska spännrullen smörjas upp:), skall strax fara iväg till OK/Q8 GDS och byta olja filter, ok/q8's excel 5/40 helsyntet blir det. Ska även kolla oljepumpsbultarna, så nu blir det meka ett par timmar. Tur man har killen lite till hjälp :)
Tack för all hjälp!!!

//Kikki

___
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Nu har man mekat i drygt 2 timmar, spännrullen måste nog bytas (om den inte går till sej snart), väsnas även efter insmörjning.
Tur att man tog bort oljetråget!!! 3 bultar låg i tråget 2 till pumpen och 1 till halvorna, det kunde ha slutat riktigt illa, den 3:e bulten till pumpen satt tillochmed löst, och pumpen hade flyttat sej lite ur läge, kedjan var rejält slak, så vi spännde upp den med :) Nu känns det genast lite tryggare att ratta min nyinförskaffade kärra, tack vare detta eminenta Forum och dess trevliga och hjälpsamma medlemmar, än en gång Tack!!!

En liten fråga har jag dock kvar, och den lyder:
Jag köpte ett filter med metalltop, och när jag kollade på filtret som sitter i bilen så har det plasttop och är lite lägre, kan jag använda det nya filtret?

Såg oxå till min förvåning att det var tomt på olja i filtret, då är väl backventilen trasig, hur fixar man detta???

//Kikki med 740'n

___
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej

Det finns dessvärre två olika filter till din bil. Du måste ersätta det med ett av samma modell som du kasserar. Exempelvis Mekonomen har bilder på de två modellerna så du enkelt kan välja rätt. Den så kallade filterkanistern har vid mina oljebyten också varit tom, vet inte om det ska finnas en backventil. Själv har jag aldrig haft några problem med oljetrycket, inte ens när bilarna stått långa perioder.

Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Köp filter på BMW, så får du rätt filter med bästa kvalitet. Dessutom till ett pris som oftast är bättre än på Mekonomen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
72
Kikki
740ia -93
Jag har inte heller någe större problem med oljetrycket, men blev förvånad över att behållaren var tömd på olja bara nån minut efter avstängning av motorn.

Jag köpte mitt filter på Backmarks och han sa att jag fick den "gamla modellen" av filter, och det filtret är lite högre samt har en metalltop, såg sedan att det satt ett annat filter med plasttop i bilen, hur vet man vilket som är det rätta?
Kanske det sitter fel filter i den nu???

//Kikki

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.