AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.002

Bekräftat: Manuell låda för E60 M5 för USA

Länk

Wow!
Mycket intressant... USA marknaden är väl ca 40% för M5 eller?

/RS2
Mer, E39 M5 var 12 000 av 20 000 i USA har jag för mig. Sverige över 1000.
För E46 M3 så är US marknaden ganska exakt 40% så det är väl ganska logiskt att det är mer för E39 M5. Ska bli kul att se hur det blir med E60 M5. BMW kanske insåg att de var tvingade till att ha en manuell låda i USA när man tittar på vilka kunderna är. Jag tror dock att huvuddelen (över 75%) av alla E46 M3 som säljs i USA idag är SMG lådor.

/RS2
Intressant med tanke på tidigare uttalanden från Bmw och dess M-avdelning kring detta.

Så om hela Nordens befolkning börjar efterfråga M3 Touring så kanske det byggs en :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Amerikanare är ju inte direkt den målgruppen man skulle tänka sig upskatta manuell låda, typ 95% av bilarna i USA/NA har ju automat.
bayerischemotor,

antagligen vill de som har M5 ha manuell låda för att bilen är så speciell och att de vill att den ska skilja sig från mängden. Finns dock undantag, har amerikanska släktingar som hatar automat, tom mer än jag, de valde t ex bort att köpa en ny V40 för att den endast gick att få med automat i USA. Lite utvikning, men men..:)

/Simon
Intressant att ///M-avdelningen vågar släppa enbart manuell till USA. Som jag förstår det så är det många kunder som väljer E55 AMG ist f M5 tack vare AMG:ns automatlåda. Å andra sidan är det nog många som väljer M5 tack vare att den har manuell. En gyllene kompromiss vore ju att erbjuda både och. Vissa tycker nog att SMG är sportigare än vanlig manuell, dessutom får man ju en växel till. För jag antar att den manuella "bara" blir sexväxlad?

Jens
Buspelle
Mycket intressant och lite förvånande med tanke på alla dementier av att M5an ska erbjudas även med manuell låda. Samtidigt är det bra och förhoppningsvis innebär det att manuell låda även kommer att erbjudas på Europamarknaden. Det är ju inte särskilt sannolikt att man utvecklar en manuell låda som som bara erbjuds i USA. Personligen tycker jag att en bil som M5an ska ha manuell låda och inget annat.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dom flesta välxlar nog fortare med den nya SMG-lådan jämfört mot en manuell. Förstår inte varför man skulle vilja ha en helt manuell låda. Teknikfientlig?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Känslan!
Det är DU som förare som växlar. När du väljer att byta växel är det DU som gör det. Från din hand har du ett stycke ypperlig mekanik som överför din handrörelse till dreven i växellådan så att växel byts.
Själv ser jag det som att man får en större närvaro med manuell låda, det är mindre TV-spel.
Dessutom är det en styrbox mindre som kan krångla och kosta skjortan.

mvh Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mycket konstigt. Anledningen att det blev just SMG i nya M5 är att kugghjulen ligger i "fel" ordning i växellådan och det skulle bli förvirrande h-mönster, allt enligt AMS. Och nu kommer detta?

Micke K. Länk
Jag hade lätt valt den 7-växlade SMG lådan. Den borde vara toppen om skillnaden är lika stor som mellan SMG-lådorna i M3 E36 och M3 E46.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Mycket intressant, och bra tycker jag. Skulle helst sett en manuell som standard för alla maknader, och möjligtvis SMG som tillval. Får hoppas efterfrågan kommer från europeiska maknaden nu också, så man kan välja manuell från fabrik här också.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Intressant tråd!
Har man vant sig med SMG-lådan så finns det inget alternativ, den är helt enkelt superb. Dessutom är det mer känsla i SMG,n än den manuella lådan, kan tyckas låta konstigt men så ä fallet.
//stefan

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag blev faktiskt mycket förvånad av att läsa detta. Första frågan som poppade upp i mitt huvud vad "varför"? Varför vill man ha manuella framför SMG? Sen så har man visserligen läst en del på de amerikanska forumen att många amerikanare som kan tänkas köpa ett entusiastfordon som detta förderar "stick-shift". Kanske vill man behålla dessa samtidigt som man knyter till sig "automat-folket" med SMG?

Frågan är hur många importerande M5or som kommer dyka upp i Sverige med manuell låda då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.