|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nån som vet hur pass mkt mer motstånd de blir i motorn om man kör med Castrol TWS istället för nån tunnare olja i M3 e46 ?? Blir de märkbart att bilen känns slöare pågrund av att de blir mer friktion med en tjock olja som TWS ?? Tack på förhand! | |
|
Räkna med ungefär 1-3% skillnad vid driftsvarm olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar Johan ! Alltså blir det ännu mera innan oljan blivit driftsvarm ? Men dom där 1-3% kan väl inte märkas ? Mvh Dragan |
|
|
När oljan är kall, är skillnaden större mot en tunnare olja. (men då gasar man normalt inte så hårt, men det märks på bränsleförbrukningen) Det är nog inte någon som märker 1-3% effektskillnad i rumpan! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nää, Hoppas man inte blir besviken med bilens acceleration efter oljebytet :P Tack så mkt för dina snabba svar! Mvh Dragan |
|
| Dragan25: skojar du? | |
|
M femman: Självklart vill man väl att ens bil ska gå så bra så möjligt? Men som sagt.. de finns juh både för o nackdelar med just en tjock olja som TWS. Jag skojjade i mitt förra inlägg för o svara på din fråga :) /D |
|
|
Inget annat än TWS 10W-60 ska användas i E46 M3! /RS2 |
|
|
Helt riktigt RS2! Men effektskillnaderna är fortfarande 1-3%. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men hur kan man vara 110% säker på att BMW verkstaden verkligen använder Castrol TWS då? dom kanske häller i SLX istället! ? går juh inte och se på oljan =/ /D |
|
|
Johan, ja men det är ju bara en teoretisk fråga. Det ska ju helst fungera ett tag också! :-) Dragan, min erfarenhet är att man kan inte vara säker. Speciellt inte när det gäller bakaxel och växellåds olja. Jag brukar alltid själv prata med meken innan. /RS2 |
|
|
RS2, förvisso! Faktum är att jag missade att det var till E46...men som frågan ställdes är svaret rätt! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Funkar inte Mobil 1 5w-50 olja också bra i M3:an?? | |
|
E46 M3 bör ha TWS! E36:orna fungerar utmärkt med Mobil1 5W50. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: vad baserar du de siffrorna på? |
|
|
På de mätvärden som tunn/respektive tjock olja har. En tunnare olja som är klassad som bränslebesparande inom EC-systemet sparar ca 1-2% i förhållande till en referensolja. En 60-olja är ytterligare tjockare och har mer friktion än referensoljan man jämför med. Så kring 1-3% är rimligt. Jämför man TWS med en 0W30-olja kanske man kan gå upp ytterligare en eller två procentenhter i skillnad. När oljorna är kallare är skillnaderna större som jag skrev innan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.