AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
441

oljetrycksförlust tips, idéer?

Bultec
Oljetrycket försvann för mig i dag, har inga tidigare problem med flimrande trycklampa eller liknande. Vid start har lampan slocknat omedelbart. Kan det vara pumpbultarna eller ska jag ställa in mig på något värre?
Tacksam för snabba svar

Be excellent to eachother!
Bulten
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Med största sannolikhet är det bultarna! 1996 är det ju fortfarande samma maskin som i tex. E32 730V8. (Kör INTE bilen...) Det är det absolut vanligaste felet!

Är dessa åtgärdade, kan det ju vara givarfel... Hur långt har bilen gått? Har Du någon dokumentation som kan styrka att tex. bultar eller något annat är åtgärdat?

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Kan ju även vara värt att kontrollera om själva oljetryckslampan är trasig, men det brukar vara långsökt.

Förresten, exakt hur var scenariot, när lampan slocknade? Missljud, eller...??? Det som händer när bultarna lossnar är ju följande: 1 bult faller ur - hamnar i trågbotten, inget händer, oftast... 2 bultar faller ur - hamnar i trågbotten, inget händer om Du har TUR...annars kan det bli "kamkedjesallad" och RAS! 3 bultar faller ur - pickupen lossnar, ALLT hamnar överallt där det inte skall vara "kamkedjesallad" RAS! M60-tråget är ju uppdelat i en "övre" och "undre" sektion.

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Bultec
Pärlan har gått 20600 mil (verifierat) så det är ju inte mer än varmkört jämfört mot vad jag tidigare haft. :-)
Finns ingen dokumentation om pumpbultarna.
Symptom inga!
Har gått som en dröm tills i går när lampa och färddator varnade men dom går kanske på samma givare? Som tur var gick hon på tomgång när det hände vilket hon gjorde någon sekund till innan jag reagerade och stannade men under dom sekunderna fanns det inga som helst missljud varför jag tror att "kamkedjesalladen" är utesluten.
Kan det vara pumpkedjan som gett upp?
Scheckheft
Hej
Kolla oljetryckskontakten först. Den är känslig för t ex fukt. Du har inte motorvättat bilen på sistonde? Kan också vara glapp i kontakten. Ny kontakt kostar ca 200:-på BMW.

Mvh
Scheckheft

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
har du motortvättat?? men prova skruva av kontakten, blås den torr, sen lite 5-56.. prova det

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.