AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.389

Alpina köp?

Hejsan gottfolk.

Jag har hört att reservdelar till Alpina skall vara relativt dyra jämfört mot "vanlig" BMW?
Det är Alpina B3 jag har fått upp intresset för.

Vilka delar är det som är dyrare samt varierar mot vanliga
BMW 3-serien typ 328/330. Bromsar etc. är väl detsamma?

Vad bör man se upp för? Något man bör tänka på innan köp?

Mvh Jonas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror att bromsarna större. Har för mig att någon har sagt att de är dyrare till B10:an än till en vanlig 535i. Spoilerpaket, div. motordelar osv. kostar nog mer än till den vanliga modellen.

//Schnitzer

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Har inte riktigt koll på B3 E36, men på B8 an är det frambromsar, koppling och dämpare som är dyra.

Alpina använder sig av förvånansvärt mycket standarddelar från olika BMW modeller när de bygger bilar. Innuti motorn är det givetvis mycket special, men å andra sidan räknas det väl inte som förslitningsdelar.

B3 E46 har standardbromsbelägg (textar), tror för övrigt att det inte skiljer mycket i drivlina från 330 eftersom stnadardprylarna klarar den måttliga effektökningen jfr 330.

Alpinor har inga speciella svagheter utöver BMW, så kolla skicket på bromsar, koppling, spindelleder, dämpare, ev gamla krockskador o dyl.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
bmw alpina b3
bra bil köpa bara
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
alpina´s bilar är bättre än vanliga bmw´s.

klart ju att vissa saker är dyrare till alpinor, t ex sånt man inte kan beställa direkt från Sverige.

Alpina Power!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Håller med "Alpina B6 2.8", Alpina är bättre än BMW. Går inte att jämföra min B6:a med en vanlig E30 trots att B6:an bygger på en E30 är det inte samma bil.

Bromsar till Alpina är dock mycket dyra, det är iaf min erfarenhet. Frambromsar till min B6:a (skivor o belägg) skulle kosta ca 10.000:-. Och då har jag ändå fått prisuppgifter på två olika ställen. Men men... smakar det så kostar det och Alpina smakar VÄLDIGT bra :)

/Mvh Erik
yo
21
yobwoc
BMW 325i coupe - 07
ALPINA..ja, det hade man både sett och hört förut men inte vetat så mycket om det. Men efter att ha letat och letat information, både på den m y c k e t olika förnäma AUTOPOWER forumen samt i övriga cyberrymden så förstår man att det är en ganska speciell bil med både gammal och förnyad teknik vare sig det gäller B8 eller B10, topp-kamaxel, insprutning, bromsar, fjädrar, dämpare mm. Blev själv lycklig ägare till en B10a 4,6a extra mycket lull.
För mig räckte det att han vred på nyckeln och varvade en gång...
sen var det kört. 370 hp, uppgraderad, som bara ven till i avgasblåset, litte knotter på armarna, ja tar den. Mint condition ska man bara använda när det behövs, den här kommer klart steget efter. Sommarkörd, uppallad, kanonlack, svårt att tro att nån har suttit i bilen, full dok - historik. Men som alltid det kostar att ligga på topp, lite dyra res.delar kanske men vad fn..man lever bara två gånger. Det är klart att DU skall ha en ALPINA.

Lycka till
Tackar för alla svar, känns som saken är klar :)
Nu skall man bara hitta en till rätt pris och skick.
Öppet luftfilter i Alpina bilar, gör detta någon större skillnad? Släpper inte detta in mer skit i motorn?

Mvh Jonas
bmw alpina b3
heheh öppen luftfilter skulle jag inte villa ha allt ska vara orginelt mvh
Ok, något speciellt skäl till att man inte skall ha öppetfilter eller det är bara din personliga åsikt?

Vad kostar orginalfilter om man vill återställa?
Förra bilen kostade orginalfilter runt 500kr så kan ju inte vara någon större kostanad.
Dock tänkte jag mer på att öppet filter släpper in lite mer skit än ett "slutet".
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
zabbe

du har nog rätt att det kan komma in skräp i motorn, samt att ett orginalfilter till en alpina inte ska kunna vara nå mycket dyrare, för till b6:an har jag likadan luftburk som en vanlig bmw.

Alpina Power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.