AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.373

E90 330 Turbo och E90 M3

Sida 2 av 3
Jo alla kanske inte bryr sig, men en del gör det och det är upp till var och en. Men då du tröttnar på din bil efter x antal mil kommer du bry dig :). Inte säkert men men..

- Livet är som en berg o dalbana
danieel: Hade nog tröttnat fortare i en VW för 200 ;)

/Johan

Min bil: Länk

jooo det e sant men du förstår säkert vad jag menar även om du inte tycker som jag kanske. Det är inte roligt att man får lite hästar för pengarna. Menar trots allt att Bmw ska bygga kompressor el turbo :) annars kommer ligga efter efter något år hehe

jo jag tycker också det vore fränt med en 330 Turbo. Hoppas det kommer. Tror också att det finns stor marknad för en.

/Johan

Bilintresse?.... Jag? :)

Min goda vän har köpt en CLK 55 AMG -03 för för snart ett halvår sedan. Motormässigt är bilen underbar kan tilläggas.
Bilen är väldigt välutrustad, och 80% av fallen den är på verkstad så är det för diverse El-fel. De har även uppkommit ett galvsläpp på bagagen vilket iof åtgärdats av mercedes på ett snyggt sätt.
Bilen har stannat för honom 2 gånger på dessa 6 månader vilket känns allt annat än kul.

Angående M3E46, nej självklart är jag inte nöjd med tillförlitligheten på S54an. Men min uppfattning är att procentuellt är skaran som drabbas av motorhaveri väldigt liten. Jag har sett siffor på 3-4 %. Nu tar ju Bmw dessutom sitt ansvar och byter ut de felaktiga ramlagerna osv.
Jag personligen skulle välja och kommer säkert välja M3E46 framför C32 AMG. Jag håller absolut med dig på att den AMG modellen är väldigt prisvärd.
För mig spelar dessa 2 bilar i helt skilda världar, men prestandamässigt ligger de ju inte så långt ifrån varandra.
När man kommer upp i över 300 häst så ökar iregel den procentuella skaran som drabbas av mindre eller större motorhaverier. Marginalerna blir mindre och därav ökar riskerna för att något skall gå fel.

330ns M54 motor får anses som rakt av skottsäker. Jag har ALDRIG hört talas om något slags mekaniskt haveri på dessa som inte varit självförvållat(Läs person som inte kan hantera bilen). Och modellen är ju inte direkt ovanlig i Usa.
M43B30 är vad jag vet Bmws mest välrenomerade maskin.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
danieel: Känns som att du kör fel bil om det är mest effekt per krona som du är ute efter.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
M54B30 skulle det stå :=)

Länk
Leve BMW med turbo eller med kompressor

Olof: han kör ingen bil alls ser det ut som. tåget är iof både snabbt o prisvärt :)

Att Bmw inte är mycket "Bang for the Buck" motormässigt är ingen nyhet. Det har väl aldrig varit så.

Länk
wendtan:

Snabbt vetefasen. Var tvungen att ta tåget häromdagen då bilen var inlämnad på service. En tågdörr gick ej att stänga så det slutade med att jag fick ta ett annat tåg vilket försenade mig 1½ timme ;)

/// Olof

Länk
Hej jag letar efter en BMW 525 Alt en tysk bil. Gillar som sagt BMW och Mercedes skarpt. Inget snack om det. Allså en hästkfart kan kosta lite mer i med att det är en Bmw men poöngen var att det int ska vara dubbelt så dyrt med en hästkraft hos Bmw. Borde kanske skriva lite tydligare. *asg*

Jag har en kompis som har en BMW 325 02 Roligaste bilen bland de nyaste bilarna jag kört. Leve BMW med den fina lådorna o känslan men blev sur då man blev omkörd av saabar,s4 och andra bilar...

Du jag har kört ca 2000 mil av 10000 mil med denna BMW. Det är en 02. Hans far gillade den skarpt men inte längre och sålde den vidare tyckte trots allt det var en bra bil men inte tillräckligt snabb.

Kör BMW med turbo el kompressor Springer jag till banken och köper en blå 330t (t=turbo).

Att åka kommunalt hatar jag har inte åkt på ca 6 mån tills igår det tog 1,5 timme att åka dit jag ville som annars skulle ta 10 min med bil så skriv inte något som ni inte vet det skulle jag verkligen uppskatta.

Jag kör ganska aktivt med (tung blyfot) så jag sålde min japanska bil för att det håller inte för sån körning :).
Hoppas det blir tyskt nu.

Ja som tidigare sagt så vore det kanske lite konstigt med en överladdad 330. Då kan den utan större mods utmana kommande M3, vilket BMW säkerligen inte vill. Men en överladdad fyra vore nog inte så dumt.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Överladdad fyra = VW, Audi, Volvo, SAAB. Om BMW ska börja använda turbo, tycker jag man ska överladda en rak sexa. En fyra blir för simpelt och onischat.

/// Olof

Länk
bf
305
bfg
M3 SMG -02
fy för turbo eller kompressor i bmw säger jag bara!

Jag fattar inte att du tror att BMW kommer halka efter i prestandautvecklingen om de inte använder överladdning danieel - kolla bara på hur M5/M6 drivit fram motorutvecklingen med stormsteg - den motorn är ju helt enorm och inte fan behöver den överladdning?

Nu kanske inte den V10an hamnar i en 3-serie snart, men jag menar bara att det finns mycket man kan göra med en motor utan att behöva överladdning.

Tacka vet jag BMWs profil med underbara sugmotorer, det är en helt annan känsla och körglädje tycker jag än i en turbo-4a eller 6a (och ja, jag har kört både och, t om en Skyline GT-R med över 450hk).

Jag tycker faktiskt inte det bara handlar om effekt, kolla bara på ur-Lotus Elise tex, en av världens mest välrenommerade bilar, men en golf gti har mer kraft... Jag vet vilken jag helst skulle vilja köra på en småväg...

min 330 är många gånger roligare än den där Skylinen tycker jag, det är mer helhet helt enkelt...

Usch för överladdning, in med en 8a i 3-serien istället... 340 någon? =)

/bfg
El
338
ElNiko
325iT-92
Kanske kan intressera herrarna att veta att BMW tilsammans med PSA utvecklar en ny generation 4-cyl motorer både med som utan överladd (turbo)... Så turbo i BMW är nog bara att vänja sig vid...

(Infon kommer för övrigt från en pressconf. given av BMW/PSA)

/Niklas
ElNiko:

Fast den nya generationen 4-cylindermotorer är väl först och främst avsedd för den uppdaterade versionen av MINI som dyker upp under nästa år? Jag tror nog inte att BMW kommer att slopa Valvetronic-tekniken i sina egna fyror och lär nog inte vara villiga att släppa den till PSA...? Dessutom är ju de befintliga BMW-fyrorna pinfärska, och livslängden för en motorkonstruktion är i regel ca 10 år.

Så jag tror bestämt att 116-320 kommer att få behålla BMW-fyrorna ett bra tag, antagligen tills det är dags för nästa 1/3-serie.

Mvh.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
johan99 :

så du gav över 400 lök för din 520?????

///325///
Jonte: Har ingen 520...

/Johan

Måste alla bilar ha en turbomatad fyra och framhjuls drift? Jag tycker att det är skönt att BMW kör på ein egen linje och har stora sugmotorer och bakhjuls drift. Om BMW skulle apa efter alla andra skulle de nog snart drunkna i mängden tråkiga bilar och försvinna. Titta bara på Saab, finns dom om två år? Från att ha varit ett eget märke till dekal trimmad Opel och Subaru till att försvinna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.