AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.371

E90 330 Turbo och E90 M3

Sida 1 av 3
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Hejsan,

Letat och letat.. undrar ifall nån har någe koll när följande saker har premiär, kanske lite priser? :), nån mer info?:

* E90 330 med Turbo
* E90 M3

Vore kul att höra vad ni hört för nått.. Kanske kan samla lite info om det här?

Hörs o ses vänner!
E90 M3 Bör lanseras hösten 2007 om de skall följa den normala trenden. 330 Turbo hoppas jag personligen inte lanseras alls.
Den är i nuläget endast ett tykte vad jag vet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Som jag skrev i ett annat träd så skriver ju tom bytbil.com om en 330 Turbo. Frågan är vad de fått den informationen om.

Länk

Tog det över ett år för M5an att komma efter M5 sedanen? Jag har för mig att den kom bara lite efter kombin?
Titta på E46. 1998 kom sedanen, 1999 kom coupen. 2000 kom M3.

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om det kommer en 330 turbo så kan man ju bara spekulera i vilket monster M3:an kommer att bli.

Själv tror jag mer på att det i så fall handlar om en 3L turbodisel vilket säkert skulle va atraktivt i de större modellerna.
JONTEP: 3l turbodiesel har de ju redan i både 3 och 5 serie programmen så jag har svårt att tro att det är en sån de menar.

/Johan

Min bil: Länk

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fattar inte varför så många Bmw ägare är i mot turbo!? att dom ska ner med stressfläktar i M-bilarna vore ju sorligt då man skulle förstöra hela grejen...
Men att stoppa ner de i en mer "vanlig" bmw är ju bara bra,är ju mer effekt för en billigare slant + att de är bra för bmw marknad då många av deras konkurentar använder sig av turbo i vissa modeller...
Tycker hellre att dom skulle sattsa på en 320 eller 325 turbo i stället för en 330 turbo då kundkretsen nog skulle bli större...
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Jag tror inte heller det är en turbodiesel de snackar om..

"På sikt kommer motorprogrammet att breddas, bland annat med kraftigare dieslar och en turboladdad version av treliterssexan. "

För isf låter den där meningen som de har dieselar utan turbo.. o den bmwn vill inte jag köra :|
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kraftigare dieslar låter ju troligt, treliters dubbelturbo-dieseln från 535d skulle sitta fint i en E90!
Att BMW skulle 'överlappa' med en M3 och en 330 Turbo - med ungefär samma effekt - låter inte särskilt troligt.
Och att turbohästar är billigt är nog en sanning med modifikation - en 3-literssexa kostar inte många öre mer att tillverka än en 2,5-litersversion av samma motor, så jag är övertygad om att en 325 Turbo skulle vara dyrare att bygga än en 330.
320i E90 får ju samma tvålitersfyra som i 120i, och den motorn skulle möjligen vinna på att få turbo - jag vill hävda att det är den tråkigaste motor BMW byggt i modern tid!

/// Gunnar E.
Jag tror att om BMW bara ska ha M3an som den är nu coupe/cab, så tror jag inte en 330Turbo vore nån omöjlighet från BMWs sida. För att täcka upp köpare till bla Audi S4 och Mercedes C AMG som vill ha 4dr/touring med bra effekt.

/Johan

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst låter de lite konstigt att de skulle komma en 330 turbo då den inte skulle ligga så långt under M3 effekt mässigt,va de ja mena me att de skulle va bättre me en 320 eller 325 turbo...

Men sen kommer ju antagligen M3:an få V8 så bmw kanske vill ha en sexa kvar me pulver i :)
Jag skulle köpa enn 330 turbo omgåande om den skulle lanceras !!!

Kolla hur många här som frågar kan jag få 10 hk genom sportluftsfiler el 20 häst genom avgassys. Sen finns det en del som bygger turbo på sina Bmw:s kolla på dessa exemplar de håller och går som ett skott, de är få. Det håller jag med om men om det skulle vara lagligt skulle man se en turbo under nästan varje huv.

Bmw har tappat många kunder pga att de inte har turbo på sina bensiare som jag tycker är synd. Tänk att man köper en bil för 350 tusen plus massa lull lull och blir om görd av en audi år 2006 som kostar 200 tusen !!! Svaret hos AP kommer vara : Vilken bil är snabbast genom en bana jo klart det är Bmw men kom igen hur många kör bana.

Många av de som äger Bmw har de som bruks bilar och nöjesbilar, inga tävlings maskiner direkt. Om BMW Börjar med turbo lär det bli många fler kunder. jag tycker att det vore nice om BMW börjar köra turbo på vissa sina modeller el så kan man bestella en 330 med el utan turbo :)

Leve BMW med Turbo

- Livet är som en berg o dalbana
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Frågan kvarstår dock vart bytbil har fått den informationen om turbo om.. de låter ju väldigt säkra på sin sak
Danieel: Bmw är det starkaste varumärket på bilmarknaden just nu. De säljer som aldrig för, och slår hela tiden nya försäljningsrekord. Varför tror du att det är så??

Att Bmw tappar kunder för att de inte erbjuder överladdning i sitt program förutom på dieselsidan kanske är sant. Men de få procentenheterna de tappar känns försumbart i helheten.
De marknadsför sig med bakhjulsdrift och starka sugmotorer.
De har gjort så VÄLDIGT länge nu, och de är ingen annan som gör det. Tack vare detta går det väldigt bra för Bmw skulle jag våga påstå.

Du skriver att en audi för 200 kkr kör ifrån en Bmw för 350 kkr.
Det är också säkert sant, men du har missat helheten...
Bmw bryr sig inte om att så är fallet. De bygger en komplett bil för ett underbart helhetskoncept. Att satsa på överladdning vore den enkal vägen ut. Och framförallt den billigaste.

Länk
Hej jo klart att överladdning är den billiga vägen ut men saken är att det finns en del där ute som vill trimma sina bilar o vill tro att ett sprot luftsfilter ger 10-15 hk och ett avgassys 20 hk o en mappning 20 kh osv man ser hur många trådar det blir om det.
Hur många önskar en kompressor på sin bmw ??? JO det är många men plånboken säger nej pga att det kostar 90 tusen att få va 60 hästar låter det billigt ? Varför ine köra kompressor, det är trevligare att ha under huven, jämnare drag över registret.

Sant att Bmw är ett starkt varumärke men som sagt det jag menarde med jämnförelsen med Audin är om ca två år så kan en billig bil köra ifrån en dyr bil som borde vara snabb om du förstår poängen med det hela. Då räcker det inte att säga att Bmw kör bakhjulsdrivna bilar med fin körkänsla. Tror det inte är så många som vill Åka Bmw om en billig Audi, wv volvo bara kör om en och har bra väghållning. Det är inte bara BMW som kan väghållning tyvärr. Sen om Bmw börjar köra turbo så blir inte varumärket sämre för det. Tror tväremot. Finns många Bmw ägare som vill ha turbo i sina bilar... annars skulle det inte bli turbo byggen.

Angåande att jag missat helheten är inte sant jag vet vilka bilar BMW bygger, fina bilar. De Bygger starka sug motorer jo det är sant men kan de verkligen dra ut mer effekt ut en 2,5 liter motor som ska jämföra sig med 2,5 turbo osv då komme Bmw ha motorer som 3,2 i M3:an som rasar lite då och då om man missar någon service..... Det är inte roligt. Du förstår vad jag menar Wendtan

En åsikt jag ville dela med mig. Ha det så gott

Wendtan har rätt... Dock tror jag inte att det skulle förstöra BMWs image att införa turbo i exempelvis 330i, eller liknande. Men jag tror inte det finns ett så stort behov egentligen. De som trimmar sina BMWs för att få ut mer effekt är en ytterst liten minoritet. De flesta tycks vara nöjda med effekten, det finns ju en bil för varje "effektbehov".

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
En kompressorsats kostar snarare 40-50 kkr. Länk på 330 gör det över 110 hk.

Personer som vill chippa och bygga openair filterlösningar från Micro kanske sticker ut lite i mängden här på siten, men att säga att de är en stor del av besökarna skulle vara att ta i.

Du är inne på en annan viktig aspekt och det är tillförlitlighet som i princip alltid blir lägre med en överladdad motor än en sugmotor pga trimglada fartnissar.

En god vän har skaffat sig en överladdad AMG mercedes i halvmiljonsklassen av sen årsmodell som bor på verkstaden..
Kul med en snabb bil, men de är ju kul och ha en bil som man kan använda när man vill med :)

Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det skulle ju vara helt guld med (1) ! modell bensin turbo för att bara testa..vad det är kunderna vill ha??? ...det vore helt grymt med en 3 liters sexa med turbo...helt klart en favorit av de bilarna...men jag tycker att m3 ska ha mer effekt isånnafall....men det lär väl säkert inte bli gratis direkt i försäkring....

///325///
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Wendtan: Ang din kompis som har en AMG Mercedes som står på verkstaden, nu vet jag ju inte vad det är för merca han har, men de vore kul att veta!
Jag har faktiskt egna planer på att skaffa mej en C32 AMG till sommaren, har oxå varit intresserad av M3 E46, som jag tycker är motsvarigheten till mercan, men efter alla ramlagerhaverier man har hört/läst om, samt kompisar som varit med om de, så vågar jag knappt köpa en!
De kanske är lite mere körglädje i BMW:n samt att den går säkert bättre på vägen, men komfortmässigt, haverimässigt samt prismässigt tycker jag mercan vinner!
Man får tex en C32 i Tyskland på en auktoriserad mercahandlare för ungefär 240'-250', dom billigaste finns för runt 200'-220' men då ingen mercahandlare!
Tittar man på M3 så får man ju ge säkert 50' till, så i mina ögon så blir mercan en otroligt prisvärd bil!
Alla tester jag har läst om mercan så får den bara bra kritik, o har enligt de jag har läst i motorproblem, som däremot inte alls kan säga om S54:an!

Jag har väl ingen direkt fråga till dej, men de vore kul och höra dina teorier ang detta, pga ditt stora bilintresse?
Men som tidigare sagt, jag har aldrig varit så nöjd med en bil som jag är med min 330, men när de gäller M3 E46 så är jag inte alls nöjd med tillförlitligheten, de tror jag inte du är heller, om DU är ärlig?

Mvh/ Peter
Som sagt 3,2 i M3 Är ingen hit direkt, den lika mkt på verkstan och nyste årgången av 330 har semester på verkstäderan verkar det som. Angåande att det är 60 lök för en kompressor jo men det är trots allt ca 1/4(5) del av priset på bilen samt att det är OLAGLIGT och återigen olagligt och fortfarande dyrt..

Tror inte att driftsäkerheten minskar pga turbo många bilmärken har ju turbo, de har inte mindre driftsäkra bilar så det är inte sant kolla bara på Volvo Audi Vw mm. Sant att man får byta turbo efter ett tag men man byter mkt på en Bmw som bara går på 5 el nåt.. Jag gillar BMW men skulle vilja ha turbo i deras bilar el kompressor, skulle bli hur roligt som helst.

Att Turbo skulle förstöra Bmw image tror jag aboslut inte, det har inte förstört Audis image de har kört turboderas senaste sport bilar som s4 kommer med v8, Deras image är inte förstört så jag har svårt att tro det. Att BMW har kört bara sug motoer så har Audi, volvo mfl också det.Inget argument att skriva så men alla har gjort det olika länge.

Sen att det finns en liten minoritet som vill trimma tror jag ej, kolla bara trim forumet pågår fullt och sen är det jätte många trådar där det står ska jag turbo konvertera el trimma svar :

Köp en M3a el snabbare bil, det blir dyrt och många skiter i det då. En M3 A kostar skjortan att försäkra mer är vad en impreza, rx-7, rs4 osv kostar att försäkra ? Är det värt för en bil som står mkt på verkstan ? Som sedan kan bli piskad så man kan kanppt inse det och som för en liten peng blir lika bra på bana som många vill säga men ingen som använder den på bana !!!

Hur bra är det med en funktion som finns men inte används, det är ju trots bruksbilar som många säger eller har jag fel där med..

Samma sak säger jag igen blir inte roligt att köpa en bil för 350-400 som inte är lika snabb som en Vw i 200 klassen. Man vil ju trots allt åka i en status bil som motsvara pengarna eller ska man köpa en m6 för att ha samma prestanda som en bil som kostar 400 lappar ? Det är dura hästar.

Att Merca bor i verkstan är inte ovanligt gäller samma sak för Bmw. Bräda ventiler på en 520 02 ???
MIn Bror är en utbildad mek och när han gick på gymn var jag där ofta, en sak kan jag säga de fick ca 8-9 motorer från Bmw som var från 99-02 som hade så låga miltal med hål i kolvar, brända ventiler skurna motorer mm. Motorena hade gått max 7000 mil. Driftsäkra ??????.
Bmw erbjöd mera motorer men ack så tackde gymn nej : för lite plats.

Så att Bmw är Driftsäkrare än Merca Tror jag 0 på . De är lika båda. Toyota knäcker båda i driftsäkerhet men jag hatar toyota ändå, tråkigare bil får man leta efter. Så drift säkerheten för Bmw och merca är inte hit tyvärr.

Så Är det bara... Men ni kan ju tycka något annat Trots mkt problem för Bmw ärgare så är de nöjde är ju känt frånmånga enkäter som ni vet.

Ha de så gott ta inte åt något av det jag skrev det är hur jag ser det hela :).

Jag köpte en bil för över 400K som är slöare än många VW i 200K klassen. Men vem bryr sig??

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.