AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.823

Automat till nya 330, E90?

Sida 1 av 2
Efter att ha haft en 323 Ci manuell, årsmodell 2000 och en M3 med SMGII, årsmodell 2002 är det i morgon dags att beställa en ny 330, E90. Funderar lite på att beställa den med Steptronic-automaten. Är dock lite kluven. BMWs sexor med manuell låda är fantasiska. Samtidigt borde 258-hästar räcka för att göra även Steptronic-lådan i manuellt läge till en kul upplevelse. Kör mestadels i stan och på landsväg och då är det skönt och bekvämt med automat. Vad säger ni: Steptronic eller manuell? Vad tror ni om andrahandsvärdet om ett par tre år: Steptronic eller manuell?

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Tror absolut du ska ha en automatlåda på en 330.
Jag själv har en 320 Ci -04 med automat idag. Och det är väll inte så jättevanligt alltså men fy sjutton vad jag älskar att köra den bilen. Drar spaken i sidled.. drar en upp ett hack -> nedväxling.. motorn går upp på varm.. känner kraften ända från tårna..

Tror inte du blir besviken alltså.. kan nästan säga till 100% att du inte blir det.
Buspelle
Självklart ska du ha en manuell växellåda. Mycket mer körkänsla, närvaro och kontroll. Att sätta automat i en 330 är nästan lika illa som automat i en Porsche.
När är det tänkt att de sekventiella lådorna skall komma till e90 330? De hade varit ett alternativ till den manuella enligt mig.

Den "normala" 330 köparen föredrar manuell, vilket kommer göra en step 330 mer svårsåld.

Bor du i Stockholm så kan step vara befogat, annars inte enligt mig. Detta är såklart högst personliga åsikter, men jag är övertygad om att en manuell 330 är mer lättsåld än en step.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Hur ser spec. ut för nya 330 i övrigt?
Be
202
Benn
525iA M 2003
När det gäller priset så är det ju ett bättre andrahandsvärde på alla former av automat på en bmw, minst 10 papp mer enligt gröna listan och även handlarna!
Och är det en körmaskin du vill ha så är ju SMG överlägsen på alla sätt...........och den kommer ju defenitivt att växla bättre än vad man klarar själv!!
Nu finns det ju få människor som faktiskt e bättre på att köra med en manuell och få till schysta tider på bana......men att de flesta nte tillhör den skåran kan vi förhoppningsvis vara överens om??
Köp en automat eller smg, glid när det gäller och växla snabbare än alla när du vill det!!!

Lycka till med ditt köp och hoppas du bli nöjd vad du än väljer!!

En E90 330 steptronic är nog den mest lättsålda bilen som finns i hela världen, när den kommer ut på begmarknaden.
Benn: Handlarna värderar aut lägre än manuell på 3 serien och högre på 5-7 serien.

/Johan

Min bil: Länk

Be
202
Benn
525iA M 2003
Johan / jasså?
På BMW i gbg och solna så har jag upplevt annat, de utgår ju ifrån gröna listan och där är en automat mer värd!!

Men jag tror att det är en smaksak till slut!!

Fanns de som var emot regnsensor med när den kom, och farthållare!! :)

Men du får berätta vad du köper för nåt och hur nöjd du e med ditt köp sen så får vi höra!!

Jag tror att automatlåda blir vanligare och vanligare. Förr var det få som kunde tänka sig en 3-serie med automat men idag är lådorna så fina att de inte förtar körglädjen eller för den delen gör bilen slö och törstig. Detta gäller de flesta bilar.

Därför tror jag inte att en E90 330 med steptronic blir det minsta svårsåld jämfört med en manuell. Möjligen kan en 330 bli svårsåld med eller utan automat om några år då varken det framtida skatteläget eller bensinpriset lär uppskatta folk att köpa motorstarkare/törstigare bilar...

Mvh.
Benn: De handlarna jag snackat med tycker inte det iaf. Så de betalar nog inte 10000:- mer för en aut när de tror den är mer svårsåld. Sen får det ju stå vad det vill i gröna listan. Är inte de som skriver den som ska sälja bilarna.

/Johan

Be
202
Benn
525iA M 2003
Johan, det är just de som skriver den som säljer bilarna, gröna listan görs av importörena själv (de som tar in märket) med samspel från bl a försäkringsbolagen där man avgör ett marknadsvärde!!

:)

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
De handlare jag pratat med värderar också en 3-serie med automat högre än manuell.. Mycket större efterfrågan på det idag. Runt 10-11k sa de. Även på coupén.
Tack för alla synpunkter, för och emot automat i en ny 330 (E90)!
Provkörde en 325 (E46) med automat/steptronic men tyckte tyvärr att lite för mycket körkänsla gick förlorad. Beställde därför i torsdags en ny 330 (E90) med manuell låda.

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Vad var det för leveranstid på den ungefär? Trodde inte man kunde beställa dom än.
Be
202
Benn
525iA M 2003
Johan, kollade på bilderna på din.........handen på hjärtat, skitsnygg!! Nåt tips om var man kan få lite schysta läppar till bilen som e körbar med?? din va snygg!!

BURN RUBBER!!!
Benn. Tackar. Den läppen jag ska ha bygger inte ner så mycket från original. Mindre än 1cm. Sen har ju Hamann och AC Schnitzer läppar till M paketet. Dyra original men det finns kopior om man vill ha det billigare.

/Johan

Be
202
Benn
525iA M 2003
Johan, hade du sänkt bilen med??? jag tycker den e stötig som den är men visst köper man det tack vare väghållningen, hur har du modifierat och hur upplever du komforten efteråt och väghållningen??

BURN RUBBER!!!
Benn: Ja den är sänkt med H&R coilovers. Skruvad i nedersta läget, 70/60mm lägre. Tycker komforten är kanon med det. Dämparna är ju byggda för en lägra bil så returen är mjuk och bra. Och helt klart blev väghållningen bättre.

/Johan

Be
202
Benn
525iA M 2003
Johan, vad gick det hela lös på?? och vad kostade det att montera? Tror du koni gasdämpare kan va nåt?

BURN RUBBER!!!
Nya coils ligger på runt 12000:- och uppåt. Koni funkar säkert kanon.

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.