|
|
|
|---|---|
| Är ju endel som håller på eller har satt i en 3.5/3,6/3.8l motor i e30 bilar. húr blir väghållningen. tycker dessa bilar är lätta i baken redan som orginal... | |
|
Klämmer man ner en sådan spis så uppdaterar man säkerligen väghållningen (dumt vore annars). Min Alpina med likvärdig motorvikt upplever jag betydligt mer neutral än de 325 jag har. Alpinan har dock helt andra hjulvinklar (bla caster, annan infästning av fjäderben). /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| tycker man får en falsk trygghetskänsla när man kör en tyngre bil. känns bra så länge man kör rakt fram. min 318 är ju visserligen grymt slö men med sänkningssats är det hyffsad väghållning ändå. S2an jag hade va grymt framtung och för kort hjulbas, nästan bättre väghållning i s4an jag har nu. | |
|
Det beror på var du monterar motorn också. Finns ju tre positioner som brukar användas. Med positionen längst bak, som kräver lite modifiering av torpeden, så blir inte viktfördelningen särskilt dålig. Och inte så hemskt mycket vikt framför framaxeln heller. Alpinas position är mittenläget och inte så dåligt. E30's är INTE lätta bak rent viktmässigt. Viktfördelningen är ca 53/47. Livligheten bak är en konstruktionsfråga. har audi 80/S2 samma layout som 100? Har en 100 men vet inget om audi i stort sett. Men iaf, hela motorn häger ju framför framaxeln vilket ger ett enormt rotations tröghetsmoment (eller hur man nu översätter polar moment of inertia). Inte bra för väghållningen. |
|
|
Tycker E30 känns framtung redan med 2,5l motor. Nu svär jag i kyrkan, men tycker den känns bäst med en pigg 4a under huven :) Beror ju också på vad man använder den till, tror inte du kommer bruka den bilen till vardagskörning :) Alltid kul med projekt, lycka till och uppdatera gärna oss hur det går. |
|
SpineKracker |
ILiveToRide: Gäller denna fördelning alla E30 eller de med sexa eller fyra? /Philip |
|
Både 325i och 318is har den viktfördelningen. Vet inte hur det är för de andra. 325i har lite tyngre bakaxel och batteriet bak som kompensation. M20B25:an är inte så mycket tyngre än M42:an heller. Det som gör stor skillnad och också känns är att M20:n är längre och 325i har mer vikt framför bakaxeln. Vikten är alltså mer utspridd i längsgående axel. Gör att den blir mer motvillig till riktningsförändringar. |
|
|
Kan bara instämma med ILiveToRide, som har rätt i det han skriver..... ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.