AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.063

Omvandlare, effekt?

Måsen
Jag har funderinga på att sätta in en spänningsomvandlare (växelriktare) i bilen. 12 VDC till 230 VAC.

Hur stor effekt orkar en "standard generator" ge?

En omvandlare som kan ge 600W ut borde väl funka, eller törs man klämma i med 1000W?

/Mattias /// Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad ska du driva med den effekten?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Måsen
Laddare, belysning, verktyg mm allt som kan tänkas gå åt när man måste jobba dygnet runt utan spänning.

Det har ju varit lite sådant här i småland senaste tiden. Det är till jobbarbilen...

/Mattias /// Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vet inte hur mycket de drar men jag vet att dom kräver sjukt mycket ström i 12V för att få någon effekt på 230V.

Men det finns ju AC generatorer att koppla dit direkt på motorn... har sett, men kommer inte ihåg var... Ska söka lite...

Diesel-räsern
/Rickard
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För dom effekterna måste det väl vara både bättre och billigare med ett bensindrivet elverk? Det har ju dessutom fördelen att kunna flyttas dit strömmen behövs, om inte sladden räcker....

/// Gunnar E.
Måsen
Jo det är sant, jag har 4 elverk också. Men har man ca 80 anläggningar att åka runt och övervaka på ett >60 kvadratkilometer stort område, 2ggr/dygn, så är det lite omständigt att dra omkring med ett mobilt elverk eller elverkskärra för att tex, tända en sladdlampa.

/Mattias /// Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan du inte hitta ett litet, smidigt elverk som du monterar fast på bilen då?

Det är inte realistiskt att ta ut 600W (än mindre 1kW) från en omvandlare - verkningsgraden är troligen ganska låg, så för 600W kanske du behöver pumpa in 80-90A på 12V-sidan.
För att generatorn ska ge den effekten måste du ha bra varv på motorn, om det över huvud taget är möjligt.... och att belasta batteriet med de strömstyrkorna går inte annat än korta stunder.
I så fall får du montera ett par extrabatterier med fråsnkiljare och grejor.

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Förresten, om det bara är en sladdlampa det gäller så finns det väl bra 12V-drivna sådana...??

/// Gunnar E.
Måsen
Tro mig, när man har åkt 3 mil kl 4 på morgonen för att återställa ett motorskydd, byta säkringar eller vad som helst, så har någon kollega "lånat" lampan.
Samma sak gäller för "ett litet smidigt elverk" + att de ska underhållsköras för att huvudtaget fungera när man väl behöver dom.

Blir man väckt vid den tiden funkar inte skallen heller den första halvtimmen (jag talar för mig själv:-) Skönt då att slippa tänka på "allt man måste ha med sig" för att göra snabba och enkla insatser.

Jag kan sitta här och hitta på 50 scenarion där det skulle underlätta om man hade 230 VAC tillgängligt på ett enkelt sätt (inte nödvändigtvis med hög effekt).
Men det var inte det denna tråden skulle behandla...

Hur som helst, även 600W är med andra ord i överkant. Kan detta vara ett alternativ Länk ?

/Mattias /// Länk
Vad är det för verktyg du ska driva? Kanske finns det batteridrivna? Fast nu har det ju blåst ner så mycket träd här så det finns väll knappt några fler som kan falla över ledningarna längre....
Måsen
Verktyg, kan man nog glömma, utan ett riktigt elverk, verkar det som. Möjligen de batteridrivna verktygens laddare.

Det är nog mest instument, belysning, laddare och dyl som skulle funka. Det kanske inte är någon större vits att plocka i en omvandlare i bilen, trots allt. Men det var en tanke.

/Mattias /// Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
sådär... en snabb sökning på google gav detta: Länk sa ju att jag skulle hitta något :-)

Diesel-räsern
/Rickard
Måsen
Där fanns mycket godis :-)

Generatorn kanske var att sikta lite högt, den "lilla" kostade 24000:- exkl moms och montering.

Men dom hade mycket annat praktiskt, med bra lösningar.

Tackar Tarzan

/Mattias /// Länk
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Mascot har en hel del olika 12-230 volts omvandlare, bl a Clas Ohlson säljer dem. Verkningsgrad över 90%.
Visst kan du ha en växelriktare (inverter) i bilen, verkningsgraden är som sagt inte så dålig, iaf inte om du väljer en standard. Om du måste ha ren sinusspänning så sjunker verkningsgraden lite samtidigt som priset stiger. till lampor, små eller medelstora verktyg osv duger standard. Den drar ju bara den effekt som du lastar på plus kanske 10% och batteriet buffrar ju normalt bra. Om det är stora uttag under lite längre tid så får man klart se upp.
Jag har kört både 600W och 1kW invertrar från och till på ett par bilar med lite olika utrustningar utan problem, många har detta i sina servicebilar osv.

FP
Måsen
Tackar för det, det var liksom det som var meningen.

/Mattias /// Länk
Generatorerna på nyare bilar brukar kunna ge runt 80-120A, minus bilens egenförbrukning. Jag brukar även ta ett 17Ah batteri plus en 600W inverter i t.ex axelväska eller en gammal laptopväska, bra att ha med sig ut ur bilen, inte allt för klumpigt och inga problem att ta ut bra med effekt under en stund, sedan kan man ladda/driva från bilen också eller ladda väskan hemma.
Det är iofs riktigt att man bekymrar sig lite om stora uttag som någon gör ovan, lustigt bara att man ibland pratar om uttag i kW-klasser och mera ibland ang. bilstereo utan att bekymra sig fullt så mycket...))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.