|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag går ut lite på en väldigt tunn gren men eftersom det verkar som att väldigt många här kan mycket om import från Tyskland så tar jag den smällen. Jag har köpt en bil från Japan, en Nissan Skyline som kommer att levereras till Bremerhaven. Jag vill köra hem den därifrån. Det jag undrar är då, vad ska jag tänka på att förbereda? är det något jag kan förbereda? Går det ens att registrera den med röda skyltar så att jag får hem den när den är helt oreggad annars? Och är det någon som tagit hem en bil från bremerhaven? Hur lång handläggningstid kan jag vänta mig? | |
| Är det inte smartast att regga den i Tyskland först så du får betala tysk moms istället för svensk? | |
| Du måste väl vara skriven i Tyskland för att kunna registrera en bil där dock. | |
|
Jag fick ett svar från en kompis som jag pratade med angående detta och han sa att det behövs ett Fahrzeugbriefet (en typ av registreringsbevis eller typbevis (utan reg. nummer)) för att kunna få regga bilen med röda skyltar? stämmer detta? Och ja, man måste vara skriven eller bo i tyskland för att få regga den i tyskland. |
|
|
visst måste man bo i Tyskland, men om man kan tjäna nio procent på priset så kan det kanske vara värt att offra en tusing eller två för att låta en tysk handlare regga den åt en. Ja du måste ha ett brief för att få röda skyltar. |
|
| hur får man ett brief då? och vad är det? jag har ju fått ett intyg från general agenten angående bromsarna och så vidare. Är det det? | |
|
Räknas bilen som ny (=nyare än 6 månader eller mindre körsträcka än 600 mil, se Länk ) , måste man betala svensk moms även om den reggas i Tyskland. På VV:s hemsida finns rätt mycket att läsa om import: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Brief får du när du reggar den i Tyskland. Det är det tyska regbeviset. Erikw: Jag antar att det är en äldre bil (Skylinesen som importeras brukar vara det) om inte så har du helt rätt. |
|
|
T.P.: Har dålig koll på andra märken, trångsynt som man är! ;-) Då låter det som en bra idé att försöka få den reggad i Tyskland först, det finns säkert firmor i hamnstäderna som lever på såndant. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det finns det säkert. Köpte några USA bilar av en firma vid holländska gränsen i somras. De hade företag både i Holland och Tyskland. Bilarna var inte reggad någonstans jag transporterade hem dem och fick de tyska briefen med posten några dagar senare (en stor handlare som jag känner, annars så är det inte att rekommendera så klart) de behövde tydligen inte ens visa upp fordonen för att få brief. | |
|
macleod: Du kan spara rätt mycket på tyskreggning mao. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.