|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur mycket dom två tändingsmapparna skiljes åt? Motor utan katalysator har juh 9.7:1 i kompresjon och den med katalysator 8.8:1. Man skulle juh tro at tändningsmappen är något vassare på den med lågare kompresjon. Jag spör fordi jag vil bruka innsprutningen från den med 8.8:1 i kompresjon på den gamla motorn med 9.7:1. | |
|
Kan nog mycket väl vara högre tändning på den gamla motorn med den högre kompen, de ska ju ha 98 oktan medan kat-modellen klarar sig gott och väl med 95. Backar man tändningen på en motor så kan man gå ner i oktan även om det är samma komp... I så fall är det ju ingen ide att fundera på det. Har du inte Motronic på kat-motorn? På den gamle med LE-jetronic går det att ändra tändningen med en slags "piggyback" till tändmodulen. Superchips Icon heter den. www.motornord.se har den t.ex. Finns färdigprogrammerad till 325 L-jetronic och går att ordna egetn mapp också. |
|
|
Jo, jag vil bruka Motronicen från kat motorn på en motor utan kat (9.7:1 kompresjon. Jag undrar bara hur det vil lira i hop pga. högre kompresjon på den nya motorn. |
|
|
Finns ju ett mekartips om det, E21 323 iofs. men den har väl också högre komp än M20B25 kat. Verkar ha fungerat bra: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.