AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.345

Byte av torkararm E39 touring - konstig lösning ?!

Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Har köpt en ny arm, men tyvärr går inte Torx skruen att lossna.

Åkta på Förenade bil i Centrum, som rekommenderade mig at ta en skrumejsel och bryta loss locket för sen att prova att lossna skruen och samtidig smörja upp axlen och byta armen. Sedan är det bara att köpa nytt lock enligt BMW.

Kan det verkligen vara enda lösning att brytar sönder locket på bakrutetorkaren ?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vilka delar menar du?

Motorn: Länk
Armen: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
KimF
Meddela gärna hur det går för jag är i liknande situation :(
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag lyckades borra ur skruven och sedan var det inga problem, men man får ta det lite lungt så man inte borrar i plasten. Sätt ditt en ny skruv i rostfritt och byt även ut muttern till rostfritt.

Smörj axel med kopparpasta !!

/Johan
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
ERIKw. Det är armen (1) på bilden.

Tjoa: Vilket borr använde du? Räcker det med att ta bort huvudet eftersom den sittar fast med en mutter bakom, eller måste man bora in en bit för att locket losnnar ?
Se upp med rostfritt: Om skruven/muttern har kontakt med annan metall så har du snart en kexig massa istf metall pga galvanisk korrosion. Bättre offra en skruv än en dyrare detalj.

FP
tj
432
tjoa
320d Touring -14
KimF: Muttern sitter i den plastdel som man ska dra uppåt och skruven sticker även ut på andra sidan muttern. Det bästa är ju om man kan borra igenom muttern med, men det lyckades inte jag med.
Om man kör fast borret är risken att skruven och muttern börjar rotera och då smälter plasten.

Folke: Riktigt, men skruv/mutter har bara kontakt med plast.

/Johan
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Ok. skruen verker rätt liten, så det blir ett litet bor med lungt tempo.
Sattar du bara ditt en ny torxskru eller fick du den på BMW? Fick du även bryta sönder locket ?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hoppas att bilskroten jag nyss ringde till får lös detta komplett och helt. Min elknapp har gett upp och beg är billigare än nytt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Jag provade att borra ut min först men det slutade med att bryta sönder locket.
Hade jag vetat vad locket kostat från början så hade jag nog skippat att försöka borra ut skruven.
46:- har jag för mig jag betalade

"Riktiga män luktar diesel"
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Det var det råd jeg fick från BMW i första hand. Så det blir nok den model.

Tack för all hjälp
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Locket är det iaf ingen risk att det ramlar av ;)
Finns ju ett litet spår på "undersidan" där man kan stoppa in en mejsel o bända, men det gick inte. Dessutom snurrade skruven bara runt när jag försökte. Antar att det är borr o bända loss locket som gäller...
Hyffsat knäpp konstruktion.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
al
72
alexx
523iT-97
Det är bara att följa rådet ovan.
Är skruven lite rostig är risken stor (99.9%) att den inplastade muttern lossnar. Det enklaste är att försikigt med en platt kniv lyfta på kåpan neråt och bryta av "pinnen". En ny kåpa kostar ca 50:-
//Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.