AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.921

Kablage till bältessträckare E39

bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Hej!

Jag har bytt ut den gamla slitna förarstolen mot en bättre begagnad från skroten. Ett problem dock!

På den förra stolen var det en separat kabel till bältessträckaren. Denna kabel satt i ett gult kontaktstycke som kommer från golvet och sedan gick kabeln direkt till bältessträckaren där den också sitter med en gul kontakt.

På den "nya" stolen däremot sitter det redan en sådan gul kontakt som kopplas till bätessträckaren ihop med det andra kablaget under stolen. Denna stol verkar alltså inte ha haft separat kabel som går till den gula kontakten som kommer ur golvet?!

Nu har jag kopplat bältessträckaren med den separata kabeln från den gamla stolen men det blir ju en gul kontakt över då, vilket gör mig fundersam. Vad är denna till?

Problemet jag har nu är att airbag-lampan lyser efter stolsbytet. Jag vet att man ska ha batteriet urkopplat när man lossar kablar som är förbundna med systemet, annars börjar tydligen lampan lysa och man måste släcka den. Batteriet var urkopplat när jag satte i den nya stolen och lampan lös inte efter bytet till en början. Men när jag upptäckte att sätesvärmen bara gick i ryggen lossade jag den lilla stiftkontakten (utan att koppla ur batteriet) som går till värmen i sittdynan för att undersöka denna, och efter detta ingrepp började lampan lysa.

Så det jag undrar är:
1. Om en brytning av den lilla stiftkontakten till sätesvärmen i sittdynan genererar en tänd airbag-lampa?

2. Vad ska den gula kontakten som är över gå till?

Tacksam för hjälp!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Airbagkablaget har ju repats och modifierats på olika sätt, bland annat med att dra förbi kablaget bredvid kontaktblocket med separat kabel, så det är lite svårt att svara på vad du fått över, kan ju vara repat innan du köpte bilen och ser inte ut som originalmontage.
Du har förmodligen kommit emot nån av airbagkablagets kablar eller anslutningar och gjort en tillfällig glappkontakt som tänt lampan. Kontakten till sätesvärmen ska inte tända airbagsystem lampan, däremot så går det inte att sätta på värmen,indikeringen i knappen slocknar efter några sekunder om det är avbrott i kretsen.

///MVH Hasso
Länk
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Tack Hasso!

Får testa att släcka lampan då och hoppas på att den överblivna kontakten gör varken till eller från.

För övrigt kan jag meddela att BMW ville ha 4000:- arbete+material för att fixa värmen i sitsen. (Sitstyget med slinga kostar 1800:-)

Jag har själv felsökt på varför inte värmen går i sittdynan och kommit fram till att det är slingan som är bruten. Synd att denna är ihopsydd med stolstyget på e39 annars kunde man ju ha repat den själv med lite "bonnmek". Det sitter väl ingen sensormatta i förarstolen som man riskerar att paja om man river bort sitstyget?

//BMWbeemer

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej det sitter ingen sensormatta i den stolen.
Prova med ett universalslinga från Pebe en del har fått till det, annars tror jag sadelmakarna har slingor för utbyte, polaren med firma brukar handla från en sadelmakare.

///MVH Hasso
Länk
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Ok. Ska undersöka detta.

//

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.