AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.582

525i 24v vs 535i vilken ska man välja?

Sida 2 av 2
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Ja det är ett helvetes svårt val iallfall! Står inför precis samma dilemma... Ska man välja en påltilig men mindre stark eller en stark men kanske lite mindre pålitlig... Tycker förövrigt 323e21terror hade en mycket bra lista. Har ett par frågor dock.. Varför är 535i tystare i kupén?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lundin
Kan naturligtvis variera från bil till bil,men en teori som jag har är att 535:an kostade redan 1988 över 300000 o då kanske det fanns utrymme att slänga in mera isoleringsmaterial i vagnen.Det har som bekant blivit hårdare konkurrens även i bilbranschen o det kan obs KAN ha inneburit prutning på sådant senare.535:an var ju flaggskeppet i BMW:s 5-serie innan M5 kom o dessa bilar var outstanding då o fick kosta lite extra från fabrik.Men det här är som man brukar säga min helt personliga teori,utan att veta säkert.mvh Janne.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Håller med Janne T. Jag har haft ett antal bmw och 535 höll en märkbart bättre kvalitet. Helt i klass med 7-serien. Dessutom måste jag säga att 535 nog bör klassas som den pålitligaste bilen med tanke på konstruktion och motor.
När man som jag själv blivit lite bortskämd med utrustning så finns det många fler fullutrustade 535:or.

Det bästa är att 535 värderas väldigt lågt som många andra "specialbilar"(750, 850,M5 osv) dvs den är svårsåld. 525 är mer "normal".

(bmw_525 -se hur det blir mer lättläst med kortare meningar och punkter här o där..)
323E21terror
Anledningen till varför 535an är tystare i kupe'n beror på flera aspekter, dels vill jag påstå att bilen är bättre byggd pga "top of the line" och vill man ha det allra bästa skall man välja en av de sista dvs år 92 pga att alla bilar har ju mer eller mindre barnsjukdomar under det första(de första åren) och de skall vara så gott som bortbearbetade de sista åren bilen byggs. Motorn som stter i 535an är ju på 3430cm3
och slår man ut (208), 211 hk på den litervolymen så får man en mycket låg trimmninigsgrad som bådar för lång livslängd. 535an är förhållandevs högväxlad(1800rpm vid 90km/h) och jobbar inte så mycket då alltså samtidigt som den är mycket välbyggd och ljudisolerad. Min är från 89 och är utrustad med det mesta samt
har m-paketet, kostade 350000kr ny i Tyskland då, och när 525 24v kom 91 så kostade den runt 250000kr och inte ens idag kostar en 525a 350000kr.

Man får oftast vad man betalar för på ett eller annat sätt och någonstans måste 535 ha
något extra att bjuda på som inte andra billgare modeller har. Visst 535 har en föråldrad konstruktion men jag tror sällan en konstrukton fått vara med så länge på marknaden, den har ju funnits i över 20år. Kan den nya motortypen i nuvarande 5an hålla så många år? Saken är den att 535 är förhållandevis dyr i försäkring och drift, men man kan inte gå stenhårt på driftskostnaderna som många gör för då tänker man lite Saab/Volvo anser jag. Köper man BMW så antar jag att man är intresserad av en härlig bil med bra prestanda och körglädje och visst en hyggligt låg bränsleförbrukning. Den mängden soppa som 525an drar mindre samt de försäkringspengar som den också är billigare på
anser jag inte är argument nog för att välja den.

Eftersom 535an var så dyr på den tiden så köptes den knappast av några snorungar, och kommer man över ett exemplar med få ägare på så har den garanterats skötits på ett mycket bra sätt. Att många som säljs har gått mycket långt har att göra med att det är en mycket pålitlig maskin som inte behöver skruvas..visst motorn sm är av typen 12v typ kan låta lite illa när den har gått många mil..men den är likt förbannat pålitlig..man hör när kammen + kedjan börjar bli dålig och några andra direkt farliga
problem lider nte denna modell av. En nyare 525a har ju tex mer plast som lätt kan gå sönder..tex det där med vattenpumpen..sedan vet jag att antingen så har den än underdimensionerad koppling i förhållande till motoreffekten eller körts av snorungar.
Jag har erfarenhet av slirande kopplingar på dessa och det kanske beror på att 525orna har haft generellt sett fler ägare än 535orna som man ofta behåller många många år pga
att den för det första är en pärla till motor och bl samt att det nte lönar sig att sälja den pga att den är underskattad då den anses gammal och kosta mycket pengar att äga.
Tag mitt råd och satsa på en av de senare 535orna och du kommer inte att ångra dig, men först provkör två fina exemplar av de båda så du blir övertygad. En annan aspekt är att 535orna kan knappast sjunka(mycket) mer, du hittar fina tidiga för 20000kr i Tyskland så man behöver knappast oroa sig för att bilen gör ett värde ras.

%35an är en mognare maskin på något sätt, tll skillnad från 525 24v så går den bättre än vad den låter och det är skönt att bara utnyttja vridet och svischa förbi utan att det hörs...525 har betydligt högre trimmningsgrad och det hörs speciellt vid nedväxlingar men vad man väljer är ju en smaksak. Det går ju lätt att få en 535a att låta mycket om man vill dubbla 3"ferrita då låter det skönt kan jag lova, men att få en 525a tyst om 535
går inte..man kan inte ändra motor till skillnad från avgasystem.

farten är min drog
bm
151
bmw525
525im 24v
´mangeng nu låter du som min lärare i gymnasiet det bet inte på mig då och inte nu iheller =)
säg va ni vill tycker att 535 är en sämre bil när det kommer till kritan kan inte ge någon annan motivation än att den motorn gillar inte jag och jag tål inte knackningar på en bmw det förstör ju hela bilen en bmw ska gå tyst och jämt inte låta som en diesel och det är nästan ett standard fel på alla av BMW,s 80tals motorer (för trånga olje kanaler)att kammen brukar börja knacka vid 15000mil och sen har den oftast kanckat färdigt vid 19-21000mil och det är dags för en topp renoverning. en 24v kan gå 30000mil utan någon åtgärd javisst kan kylar pumpen gå men 535ans renovering kommer som ett brev på posten. mvh martin

bmw 24v
E23
ja, ja, men om man nu skall ge råd så måste man utgå från fakta, inte att man förälskat sig i sin egen bil (modell). Det finns en anledning till att M30 motorn
satt i bmw fram till 1994 ( 730 6cyl).

Sköter du olje byten på den motorn som man ska så
slipper man knack.

M30 är nog den slittåligaste motorn i BMW´s arsenal
någonsin .

Inget fel på 525 24v, men faktum är (var) en billigare bil = sämre kvalitet

E23
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
323e21terror: Du är min idol :) Tänk om alla svar man får här på forumet vore lika informativa och välformulerade som dina! Tackar!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tja, jag tycker lyftarna på M50 (525i 24V) verkar vara en svag punkt. Det är många här på forumet som har mer eller mindre tickande motorer, inkl. jag själv.
Det ska dock bli ett slut på det nu när jag ändå måste byta topplock.

Hej alla BMW bröder
Tack för alla svar sålångt.
Nu har jag hört så mkt för o nackdelar att jag har ännu mer ångest.
Forsätt gärna med mer kommentarer
mvh
Synd att inte 535 finns i kombi dom flesta verkar föredra 535 före 525 men jag måste ha kombi jag har hund.

Sundsvallsbo som snart åker tysk 525it
323E21terror
Tackar Lundin, ja jag är en duktig talare..ibland händer det att folk säger att jag borde bli politiker..men den branschen är inte min inriktning idag tyvärr. Saken är den att den här diskussionen bygger ju på olika människors uppfattningar kring vilken modell som just tilltalar dem.

Det är väldigt svårt att tränga igenom den djungel som finns här då alla anser att just de tycker att de innehar de bästa argumenten kring varför just den bilen är bättre än den andra. Det jag försöker att få fram är alla fördelar med 535an och varför just jag tycker att den är bäst i test, även fast folk framhåller fördelar med respektive model så är det mycket svårt att kora en vinnare i tex kvalitets ronden. Man måste egentligen göra en seriös statistisk undersökning för att få något riktigt hållbart resultat..även om jag inte tvivlar på de som sägs generellt om 535an och dess fördelar..jag menar än en gång..liksom BMW aldrig kommer att tillverka en bakhjulsdriven bil (som de själva säger) så handlar det hela om att;

-varför ändra på ett vinnande konsept, och det är just därför denna motor funnits sålänge på marknaden utan att förnyas i någon större utsträckning. Det är självklart att den är gammalmodig i dagens tid räknat, men vad är det för fel på det som är gammalt och fungerar utmärkt?..har ni hört någon gång uttrycket det var bättre förr?

ps det finns 535E34 touringbilar i Tysklad..även om de inte växer på träd direkt.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.